Ingezonden persbericht



Scherpe aanpak schoolverzuim bij Zadkine

Diverse media besteden deze week aandacht aan een onderzoek dat door Hiteq is uitgevoerd onder bijna 1.700 leerlingen en ruim 500 ouders van mbo-leerlingen. Hieruit blijkt dat ruim de helft van deze groep mbo-leerlingen niets van de school te horen krijgen als ze niet komen opdagen. Zadkine herkent de resultaten van het landelijk onderzoek niet en heeft andere praktijkervaringen in Rotterdam. "Ongeoorloofd verzuim leidt tot directe actie. Tijdig ingrijpen om herhaling te voorkomen is hierbij het motto. Sinds 2008 heeft Zadkine in samenwerking met het Albeda College en de gemeente Rotterdam het verzuimprotocol 'verzuim in het mbo' ontwikkeld. En dat wordt in de praktijk nageleefd", aldus Thea Kuiper, projectleider Verzuim van Zadkine.

Aanwezig zijn is namelijk voorwaarde van ons onderwijs. Afwezig zijn is de eerste indicator voor het voortijdig verlaten van de school. De school is de plek waar jongeren 'echt' gemist worden. Jongeren hebben persoonlijke aandacht nodig op de (nieuwe) school en vragen coaching en begeleiding. Uit alle onderzoeken blijkt: dat de eerste klap een daalder waard is. Is een scholier niet afgemeld, dus ongeoorloofd afwezig, neemt de docent direct contact op met de verzuimmedewerker die direct actie onderneemt. Dit wordt dit schoolseizoen vergemakkelijkt door invoering van een digitaal klassenboek, waardoor per leerling te zien is of deze ongeoorloofd verzuimt, met welke reden, hoe vaak en dergelijke.

"Daarnaast bereiden we in het middelbaar beroepsonderwijs de scholieren voor op hun latere functioneren, ook op hun latere beroep. Ook op je werk, laat je weten wanneer je onverhoopt niet kunt komen. In het kader van competentie gericht leren is het voor leerlingen belangrijk dat ze leren samenwerken, tijdig aanwezig zijn en zich afmelden bij afwezigheid", aldus Kuiper.

Bij Zadkine willen we vanaf dag één weten waar een jongere is als hij niet op de plaats is waar hij op dat moment hoort te zijn. We willen laten zien dat we een leerling in beeld hebben en dat hij bekend is. In onze verzuimaanpak 'Niemand is van Niemand' is 'korte lijnen snelle actie' de methode. Is een deelnemer niet op de plek waar hij hoort te zijn, dan belt de verzuimmedewerker direct en informeert naar de reden van verzuim. Tevens legt hij de afspraken die gemaakt zijn over verzuim uit. Namelijk: kan iemand onverhoopt niet komen op de afgesproken tijd dan laat iemand dat weten. Tevens wordt direct naar de reden van verzuim gevraagd. Ook betrekken we de ouders bij de verzuimaanpak.

Daarnaast hebben de zorgcoördinatoren van Zadkine een kort lijntje met de leerplichtambtenaren. Op een aantal locaties van Zadkine is de leerplichtambtenaar 'in huis'. De leerplichtambtenaar houdt spreekuur en geeft voorlichting over de aanwezigheidsplicht. Op deze manier houdt Zadkine de vinger aan de pols bij ongeoorloofde afwezigheid. Altijd laten weten waar je bent: op school, op je stageplek en op je werk, is het credo.