Strategie van het programma Kulturele Haadstêd
Fryslân CULTUREEL HART voor Europa's regio's
Fout! Objecten kunnen niet worden gemaakt door veldcodes te bewerken.
Inhoudsopgave
1. Aanleiding en achtergrond van het programma 3
1.1 Aanleiding
1.2 Achtergrond: ontwikkelingen en actoren
2. Afbakening van het programma 6
2.1 Inleiding
2.2 Doel en afbakening
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 1
3. Strategie en inhoudelijk programma 8
3.1 Mei-inoar strategie 8
3.2 Inhoudelijk programma 9
A. Lân en wetter as poadium
B. Brûzje troch kultuer
C. Finsters iepen
3.3 Festivalkalender voor Fryslân 12
4. Werkwijze 14
4.1 Organisatiestructuur 14
4.2 Voorwaarden scheppen voor een sterke festival- en evenementensector:
Professionalisering Fryske Festivals 15
5. Financiële raming
17
5.1 Het projectenbudget 17
5.2 Budget voor professionalisering van Fryske festivals en evenementen 18
6. Resultaten 20
7. Reisschema 21
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 2
Fryslân European Capital of Culture in 2018
1. ACHTERGROND EN AANLEIDING VAN HET PROGRAMMA
1.1. Aanleiding
Na Amsterdam in 1987 en Rotterdam in 2001 is in 2018 opnieuw een Nederlandse
stad aan de beurt om een jaar lang culturele hoofdstad van Europa te zijn.
Diverse Nederlandse steden hebben al aangegeven zich kandidaat te stellen.
Fryslân heeft alles wat een stad ook heeft: hoogwaardige culturele voorzieningen,
opleidingen, bijzondere festivals en evenementen, winkels, horeca en uiteenlopende
bedrijvigheid. Fryslân heeft dit alles, maar zonder de drukte, de vervuiling, de files.
Fryslân combineert een hoogwaardig voorzieningenniveau met een hoge kwaliteit
van leven. Fryslân is een prima "stad" om te wonen, werken, studeren en te
recreëren ...met toevallig veel groen tussen de voorzieningen.
De ambitie European Capital of Culture geeft ons de mogelijkheid Fryslân als één
sterke regio verder te ontwikkelen, cultureel, maatschappelijk en economisch.
Fryslân heeft een sterke eigen culturele identiteit, die het verdient om met gepaste
trots te worden uitgedragen over de grenzen van de eigen provincie heen. In het
coalitieakkoord evenals in de cultuurvisie van de drie Noordelijke provincies maakt
het College van Gedeputeerde Staten zich sterk voor een internationaal
cultuurbeleid. De ambitie European Capital of Culture zal in de komende jaren in
toenemende mate het cultuurbeleid van de provincie mee bepalen. Fryslân in de
wereld en de wereld op bezoek in Fryslân is een leidend thema in de cultuurvisie
2009-2012 "Finsters iepen". De profilering van Fryslân's kunst en cultuur over de
grenzen is benoemd als één van de vier inhoudelijke programmalijnen.
Het ligt voor de hand om Fryslân te vergelijken met andere Nederlandse kandidaten
voor 2018. Omdat Fryslân geen stad is, kan onze kandidatuur moeilijk vergeleken
worden vanuit een stedelijke invalshoek. We gaan uit van onze eigen kracht en
zullen onze ambitie op een geheel "eigen wijze" de komende jaren uitwerken.
Los van een officiële Europese nominatie biedt deze gezamenlijk uit te dragen
ambitie kansen om de komende jaren een programma te ontwikkelen waarmee
Fryslân zich als één sterke culturele regio positioneert in Europa.
Zoals de titel van de cultuurvisie ook aangeeft: Finsters iepen! ... oftewel:
wereld kom maar op!
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 3
1.2 Achtergrond: ontwikkelingen en actoren
Beeldvorming over Fryslân
Fryslân wordt nationaal en internationaal gezien als regio met een sterke eigen
identiteit. De eigen taal, eigen sporten en de eigenzinnigheid van de bevolking
dragen daar aan bij. Het huidige beeld dat velen van Fryslân hebben, bestaat uit een
regio met veel ruimte, watersport en een vrij traditionele plattelandssamenleving.
Er is ook een heel ander beeld van Fryslân te schetsen. Een zeer dynamisch beeld
met een bloeiende popcultuur, een toename van het aantal aan nieuwe media
gerelateerde bedrijvigheid, vormgevers, meer dan honderd wetenschappelijk
onderzoekers verbonden aan zes kennisinstellingen zoals Wetsus, Cartesius en de
ontwikkeling van de kenniscampus (Leeuwarden telt al ruim 25.000 studenten). Met
elkaar profileren zij Fryslân als dynamische kenniseconomie. Fryslân is hierdoor te
typeren als een provincie in transitie van een agrarische en gedeeltelijke
geïndustrialiseerde samenleving naar een kenniseconomie waar innovatie en
duurzaamheid elkaar kruisen.
Fryslân in nieuw perspectief
De ambitie European Capital of Culture kan een belangrijke rol spelen in een
veranderend beeld van Fryslân van "stiltegebied" naar dynamische regio met
hoge kwaliteit van leven. Meer dan 16 miljoen mensen in Europa spreken een
regionale of minderheidstaal, veelal in regio's met een specifieke eigenheid.
Veel van zulke regio's, zoals Fryslân, liggen in de periferie van de nationale staten en
worden daardoor minder snel gezien als belangrijke dragers van cultuur.
De regio's zelf kampen vaak met een Calimero-syndroom ten opzichte van nationale
overheden.
In het digitale tijdperk is de geografische ligging echter steeds minder relevant. Dit
biedt kansen om juist vanuit deze cultureel en traditie rijke gebieden in Europa
antwoorden te vinden op vraagstukken waar het gehele continent mee worstelt.
Europa is op zoek naar een eigen identiteit en worstelt met de invulling van de
gevoelde eenheid in diversiteit. De Friese invulling van het programma Capital of
Culture kan nieuwe invalshoeken bieden juist vanwege de meertaligheid en de sterke
eigen identiteit van onze provincie. Samen met andere meertalige regio's kunnen we
op zoek gaan naar samenhang in de diversiteit, die kenmerkend is voor de Europese
identiteit.
Vanuit deze oorspronkelijke kracht kunnen zelfbewuste regio's zich met elkaar
krachtig positioneren in Europa. Fryslân kan binnen Europa met een programma
Cultural Capital of Europe hierin het voortouw nemen.
De ambitie om Fryslân in het hart van Europa te plaatsen, vraagt om intensivering
van onze Europese relaties. Europa wordt in toenemende mate een Europa van de
regio's, naarmate de nationale overheden verder opgaan in de Unie. Internationale
samenwerking met strategische partners in Europa leidt tot bundeling van expertise,
van kruisbestuiving van ideeën en tot een versterking van de politieke en
economische positie van Fryslân als regio in Europa.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 4
We zetten de ambitie European Capital of Culture enerzijds in ter versterking van de
culturele infrastructuur en anderzijds ter profilering van Fryslân binnen Europa als
regio waar volop ruimte is voor innovatieve en creatieve toepassingen. Vanuit het
programma Kulturele Haadstêd stimuleren we projecten met andere provinciale
programma's. In die samenhang werken we met elkaar aan het versterken van de
aantrekkelijkheid van Fryslân.
Wanneer mensen Fryslân bezoeken om andere dan culturele redenen (bijvoorbeeld
op vakantie, watersport, voor opleidingen, congressen en werkbezoeken), is dat een
prima gelegenheid hen te verrassen met de culturele rijkdom van onze provincie.
Andersom kunnen we bezoekers aan culturele activiteiten in Fryslân interesseren
voor andere provinciale kwaliteiten en ambities. Deze meerwaarde bereiken we door
een intensieve samenwerking van deze ambitie met provinciale programma's als
Fryslân Topattractie, Ruimtelijke Kwaliteit en projecten zoals de Afsluitdijk en het
Deltaplan Fryske Tsjerken. Met wederzijdse inspiratie tot gevolg.
De realisatie van onze ambitie is gebaat bij een goede grensoverschrijdende
promotie. Het programma Vermarkting kan in een sterke regiomarketingstrategie de
promotionele vertaalslag maken van wat in wisselwerking tussen verschillende
programma's en ambities ontstaat. Belangrijke thema's zullen daarin zijn het leven
met water (zoals in waterbeheersing, energieopwekking en toerisme), de ruimtelijke
kwaliteit van Friese landschappen en de eigenzinnigheid van de Friese bevolking, die
bijvoorbeeld tot uiting komt in de duurzame energie ambitie en het behoud van de
eigen taal.
Verwachte effecten
Met deze integrale aanpak halen we meer rendement uit het cultuurbeleid. Wanneer
we met elkaar deze ambitie omarmen, neemt de aantrekkelijkheid van de regio toe
voor wonen, werken, studeren en recreëren. Hierdoor groeit de werkgelegenheid,
wordt een verdere leegloop van het platteland tegengehouden en vermindert de
demografische druk (vergrijzing). Jongeren blijven en tegelijkertijd komen er meer
studenten en toeristen.
In de cultuurvisie noemden we reeds een rapport van SEO Economisch Onderzoek1
dat aangeeft dat investeren in kunst en cultuur loont. Cultuur heeft een positief effect
op de vestiging van hoogopgeleide en creatieve huishoudens en dat heeft op zijn
beurt weer een positief effect op de werkgelegenheid. Zo blijkt uit het SEO-
onderzoek dat een stijging van het aandeel creatieve beroepen onder de bevolking
met één procentpunt gemiddeld samengaat met circa 0,7 procent extra
werkgelegenheid in tien jaar tijd.
De ambitie leidt tot een duurzame versterking van de Friese culturele sector. Door de
focus die met deze ambitie ontstaat, komt er meer samenhang in het culturele
aanbod van culturele instellingen, vindt er goede afstemming plaats van culturele
evenementen en is de ondersteuningsstructuur voor bewoners en bezoekers
geprofessionaliseerd.
1 De kunst van investeren in Cultuur (onderzoek in opdracht van het ministerie van OC&W uit februari
2007).
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 5
Onderzoek naar economische effecten van de ambitie European Capital of Culture
In 2008 was Liverpool European Capital of Culture (ECoC). Voor het eerst is over
een langere periode onderzocht wat de effecten zijn van het verkrijgen van de titel.
Het onderzoek in Liverpool is uitgevoerd door de University of Liverpool en de
Liverpool John Moores University. De onderzoekers nemen daarbij zowel de aanloop
tot de benoeming, als de effecten tijdens het ECoC-jaar zelf onder de loep. De
economische effecten zijn een belangrijk onderdeel van het onderzoeksprogramma.
Nog niet alle cijfers over 2008 zijn binnen, maar in het tussenrapport kunnen de
onderzoekers al wel enkele conclusies trekken over deze economische effecten:
· In 2008 trok Liverpool een hoog percentage nieuwe bezoekers: 26 % van alle
bezoekers in de periode januari september 2008 bezochten de stad voor het
eerst.
· Ruim driekwart van bovengenoemde bezoekers zeiden in meer of mindere
mate beïnvloed te zijn door de status van ECoC bij de beslissing om de stad
te bezoeken. 32% van deze groep gaf aan dat ECoC van zeer grote invloed
was.
· Hotelvoorzieningen zijn tussen 1998 en 2008 met ruim een derde gestegen:
van 24 hotels en 2.127 kamers naar 41 hotels en 4.190 kamers.
· De bezettingsgraad van deze kamers lag boven de 70% in 2008.
· De Liverpool Culture Company rapporteerde eind 2008 dat het ECoC jaar de
stad ruim 800 miljoen heeft opgeleverd.2
In februari 2010 zal in Brussel tijdens de presentatie van het voornemen van Fryslân
om zich kandidaat te stellen als European Capital of Culture aan de hand van de
resultaten van Liverpool European Capital of Culture 2008 nader ingegaan worden
op de economische en maatschappelijke impact die deze ambitie voor onze provincie
kan hebben.
2 AFBAKENING VAN HET PROGRAMMA
2.1 Inleiding
Een groot deel van Nederland (gevoed door de landelijke media) is sterk gericht op
kunst en cultuuruitingen in de Randstad. Een sterkere profilering van het culturele
profiel van Fryslân zal leiden tot meer bezoekers aan de provincie en verbetert het
investeringsklimaat. Met de ambitie European Capital of Culture kunnen we Fryslân
op de kaart zetten als een provincie waar het bruist van de creativiteit.
Onze horizon reikt in eerste instantie tot december 2011. Dan presenteert Fryslân
zich internationaal als kandidaat-culturele hoofdstad van Europa.
2.2 Doel en afbakening
Wat willen we bereiken?
Doel
Kandidaatstelling van Fryslân als European Capital of Culture in 2018
Fryslân cultureel hart voor Europa's regio's
2 Impacts 08 (January 2009) Core Messages. Blz. 1 en 2.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 6
De kandidaatstelling van Fryslân als European Capital of Culture biedt ons de kans
de provincie te profileren als een dynamische creatieve regio die midden in Europa
staat. Door opleidingen, bedrijven en kunst aan elkaar te koppelen, creëren we een
vruchtbare bodem voor het ontstaan van nieuwe bedrijvigheid.
De kunsten staan vaak aan het begin van nieuwe ontwikkelingen. Kunstenaars
wakkeren creativiteit aan in de samenleving, inspireren, dagen uit en stellen ter
discussie. Met dit programma zetten we kunst en cultuur in als katalysator voor
Fryslân als Europese regio.
In 2012 presenteren we een inhoudelijk artistiek programma om voor de titel Cultural
Capital of Europe 2018 in aanmerking te komen. Criteria die de Europese Unie
daarvoor stelt, zijn:
1. de Europese dimensie van het programma
2. betrokkenheid van de inwoners.
Het is de kunst een goede balans te vinden tussen enerzijds de kwaliteit van het
culturele programma en anderzijds de betrokkenheid van alle geledingen van de
Friese bevolking (waaronder ook bedrijven, maatschappelijke organisaties en
gemeenten).
Het programma van het jaar 2018 moet bovendien ver uitstijgen boven wat regulier
plaatsvindt. Dit betekent dat we de komende drie jaar alle krachten zullen bundelen,
kansen in kaart zullen brengen en met alle geledingen van de samenleving
gezamenlijk zullen toewerken naar het realiseren van de hoofddoelen van het
programma 2018.
Procedure Kandidaatstelling EU
December 2011: Ministerie van OC&W roept kandidaten op voor de Nederlandse
kandidaatstellingsprocedure Cultural Capital of Europe 2018.
Derde kwartaal 2012: preselectionmeeting: Alle kandidaat- culturele hoofdsteden hebben
hun bidbook ingeleverd en worden uitgenodigd zich te presenteren voor de selectie-
commissie. De selectiecommissie stelt een shortlist samen. De overgebleven kandidaten
hebben tot medio 2013 de tijd hun kandidaatstelling te completeren.
Medio 2013: Op basis van de ingeleverde bidboeken draagt de Nederlandse overheid in de
nazomer van 2013 één stad voor aan de Europese Commissie. De internationale commissie
brengt een bezoek aan de kandidaat-steden in de tweede ronde. Uiteindelijk beslist de
selectiecommissie wie de titel krijgt. (NB: Er kan afgeweken worden van de keuze van de
lidstaat).
Begin 2014: maakt de Europese Commissie officieel bekend wie in 2018 de titel European
Capital of Culture namens Nederland in 2018 mag dragen.
Onafhankelijk van het succes van de kandidaatsstelling in 2012 en 2013 betekent
investeren in dit programma voor Fryslân dat een aantal zwakkere schakels in de
culturele infrastructuur versterkt zijn. Hiermee creëren we een cultureel klimaat dat
staat en zich kan meten met vele andere regio's in Europa.
Hoe dan ook is Fryslân na 2013 cultureel hart voor Europa's regio's.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 7
3. STRATEGIE EN INHOUDELIJK PROGRAMMA
Hieronder gaan we achtereenvolgens in op de thema's van het inhoudelijke
programma waarmee Fryslân zich in 2012 en 2013 wil kandideren als European
Capital of Culture voor het jaar 2018. Onze belangrijkste taak bestaat er echter uit
om met de Friese bevolking in de komende jaren de droom Fryslân als cultureel hart
voor Europa's regio's vorm te geven.
3.1 Mei-inoar strategie
Hoe gaan we de Friese bevolking betrekken bij deze ambitie?
In Fryslân is de actieve deelname aan cultuur van oudsher hoger dan in andere
delen van Nederland (Atlas van Gemeenten, 2005). Cultuur wordt hier breed en
vanzelfsprekend gedragen. De kracht van Fryslân is het sterke zelforganiserende
vermogen van de bevolking. De platte organisatiestructuur maakt dat de lijnen kort
zijn en cultuur breed toegankelijk is: iedereen kan meedoen. Veel initiatieven
ontstaan van "onderop". Dat is de kracht van Fryslân. Dit zetten we in om de vensters
open te gooien en de regio te profileren in Europa.
Onze cultuur zijn we zelf en de culturele hoofdstad is van iedereen.
De ambitie Fryslân European Capital of Culture kan niet anders dan van iedereen
zijn. De rol van de provinciale organisatie is daarbij ruimte te bieden, te faciliteren en
te verbinden. We zijn ons daarbij bewust van onze sterktes en zwaktes.
Fryslân heeft een schat aan bijzondere cultuuruitingen, die binnen de provincie-
grenzen "wereldberoemd" zijn, maar daarbuiten niet gekend. Waar we tot nu toe
minder goed in geslaagd zijn, is om onze kracht ook over de grenzen van onze
provincie heen zichtbaar te maken.
Mei-inoar strategie: het manifest maken van de culturele identiteit van de Friese
samenleving
We beginnen in 2010 met een participatieprogramma, waarin we met alle geledingen
van de Friese samenleving de culturele kracht van de Friese regio manifest maken.
Hoe rijkgeschakeerd is die Friese identiteit en kunnen we dat laten zien, horen,
voelen? Wat betekent het hebben van een eigen taal voor de culturele identiteit?
Zitten daar gemeenschappelijke kenmerken in die we delen met andere regio's in
Europa? Wat maakt iets of iemand Fries?
De komende jaren versterken we de culturele identiteit van Fryslân met een Culturele
Karavaan (werktitel). Iedere twee weken doet de karavaan een dorp ergens in
Fryslân aan met als inzet alle verhalen, tradities, eigenaardigheden en specifieke
kracht van dat dorp op maatschappelijk, economisch en cultureel gebeid voor het
voetlicht te brengen. De Culturele Karavaan zal de slagader van de ambitie gaan
vormen.
Vanuit onze culturele kracht zijn we vervolgens in staat ons zelfbewust te
presenteren in Europa.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 8
3.2 Inhoudelijk programma
Het inhoudelijke programma bestaat uit drie hoofdthema's:
1. LAN EN WETTER AS POADIUM is het centrale thema van de inhoudelijke
programmering van 2012-2013 (de jaren van de kandidaatstelling).
2. BRUZJE TROCH KULTUER, maakt Fryslân tot één grote brûsplak, waarbij cultuur
- een bijdrage levert aan provinciale ambities,
- tot innovatieve projecten leidt (kruisbestuiving van cultuur met economie en
wetenschap)
- en ambities uit andere werkvelden zichtbaar maakt voor een breder en groter
publiek, ook over de grenzen van de provincie heen.
3. FINSTERS IEPEN is het perspectief van waaruit we het programma vormgeven:
- in een virtuele presentatie bundelen we de krachten uit de culturele sector
- we stimuleren de internationale blik in onze culturele uitingen
- we creëren strategische netwerken in Europa.
1: LAN EN WETTER AS POADIUM
De wouden, de terpen, de klei, de wadden, de Friese meren zijn landschappen om te
koesteren en te beschermen. De ruimtelijke kwaliteit van Fryslân willen we
behouden, versterken en uitlichten. Fryslân kan beschouwd worden als één groot
podium.
Fryslân is sterk in culturele uitingen in het landschap: de vele iepenloftspullen,
voorstellingen als Opera Spanga, Intermezzo te Nijetrijne, Theatergroep Sult in
Gaasterland en Kunstmaand Ameland, Beeldenpark Groot Vijversburg en niet te
vergeten Oerol op Terschelling. De laatste mag internationaal "leading" genoemd
worden op het gebied van locatietheater.
Landschap als podium gaat ook over de ruimtelijke kwaliteit die tot uiting komt in de
architectuur, landschapsvisies en infrastructurele projecten waarvan de recent
opgeleverde houten brug in Sneek en de plannen rond de Afsluitdijk mooie
voorbeelden zijn. In 2018 moet overal in Fryslân de culturele waarde van het
landschap te ervaren zijn.
De ambitie Kulturele Haadstêd maakt het mogelijk kunstenaars wereldwijd uit te
nodigen hier te komen om mooie produkties te maken. Van de 27 soorten
landschappen die Nederland kent, bevinden zich er 19 in Fryslân. Met deze enorme
rijkdom aan landschappen kunnen we kunstenaars uit binnen- en buitenland
uitnodigen met het aanbod: kom en kies je landschap, kies je natuurlijke decor en
speel ermee.
Met "lân en wetter" als basis werken we aan een internationale Friese
festivalkalender koersend naar 2013. Een dergelijke programmering vraagt om een
goede organisatie. Vanaf 2010 werken we intensief samen met de culturele sector
aan professionalisering en efficiencyverbetering in de organisatie van festivals en
evenementen in de provincie (zie hoofdstuk 4).
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 9
2: BRUZJE TROCH KULTUER
In de inhoudelijke uitwerking van het programma zal veel ruimte worden
gereserveerd voor brûsplakken. Cultuur maakt niet alleen de kracht van onze regio
zichtbaar, maar versterkt tevens het transitieproces van de Friese regio zelf.
Creativiteit lokt innovatie uit. Intensivering van de relaties tussen wetenschap,
economie en cultuur kan leiden tot verrassende nieuwe toepassingen. Bovendien
biedt cultuur een meerwaarde voor elke provinciale ambitie. Bijvoorbeeld:
Is het denkbaar dat een windmolenpark voor de kust niet een doorn in het oog is,
maar een publiekstrekker door een artistieke vormgeving? Is het mogelijk een
volledig duurzaam drijvend podium te creëren, dat de verbondenheid met water
ademt, dat demontabel en op diverse locaties inzetbaar is?
Met de Waddenzee als metafoor ontstaat het beeld van een provincie met een
enorme dynamiek. Internationaal is de Waddenzee gekend als belangrijke broed- en
foerageerplaats voor vogels, die bovendien van levensbelang is voor het
voortbestaan van veel leven in zee.
Dit beeld vertalend naar cultuur en economie valt het op dat in Fryslân een groeiend
aantal wetenschappers en creatieve ondernemers neerstrijkt om met elkaar te
werken aan duurzame innovatieve toepassingen. Fryslân kan gezien worden als één
cultureel nationaal landschap waar brûsplakken worden gecreëerd, waar creatieve
geesten, wetenschappers en ondernemers elkaar ontmoeten, waar nieuwe ideeën
uitgebroed worden en waar nieuwe produkten ontstaan. In dit gebied kunnen
"vreemde vogels" zich laven aan en laten inspireren door de kwaliteiten van dit land
en gevoed weer verder trekken.
Een internationaal Frysk Festival in 2013 zal een staalkaart bieden van projecten die
met elkaar de neerslag zijn van alle creatieve innovatieve energie in de provincie.
3: FINSTERS IEPEN
Het zichtbaar maken van bestaande kwaliteiten
Eén van de eerste dingen die we gaan doen is de veelheid aan cultuur die er nu al is
in onderlinge samenhang zichtbaar maken. Door internet is de hele wereld slechts
een muisklik van ons verwijderd. In de ontwikkeling van Fryslân als één sterke
culturele regio, gebruiken we de virtuele wereld om al het mooie en bijzondere van
Fryslân samen te brengen.
Virtuele presentatie van Fryslân
We creëren op het web een virtuele artistieke weergave van cultureel Fryslân.
Virtueel Fryslân moet dé site zijn waar alle cultuurliefhebbers uit binnen en
buitenland als vanzelfsprekend naar toe gaan. Met deze virtuele presentatie stellen
we Fryslân in 2012 kandidaat als European Capital of Culture in 2018. Alle projecten
die de komende jaren gerealiseerd worden, maken we zichtbaar in deze presentatie,
zoals in de Culturele Karavaan.
Door de virtuele vormgeving profileren we Fryslân als regio met een dynamische
creatieve economie met veel nieuwe media bedrijfjes, vormgevers en aanverwante
bedrijfstakken die midden in Europa staat. Door opleidingen, bedrijven en kunst aan
elkaar te koppelen creëren we bovendien en vruchtbare bodem voor het ontstaan
van nieuwe bedrijvigheid.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 10
Daarmee ontstaat een culturele schatkamer die de pracht van de Friese cultuur in de
volle breedte van kunst- en cultuuruitingen in Fryslân permanent zichtbaar maakt.
Door een optimale ontsluiting van alle culturele gebeurtenissen komt kunst en cultuur
binnen handbereik van alle inwoners van Fryslân én daarbuiten. Dus ook
toegankelijk voor minder mobiele inwoners en ouderen.
Nieuwe media toepassingen maken nieuwe vormen van cultuurparticipatie mogelijk.
Prijsvraag
Om de beste ideeën in de virtuele presentatie van cultureel Fryslân vorm te geven
boven tafel te krijgen, organiseren we een (inter)nationale prijsvraag. We dagen
webdesigners en creatieve mensen uit om met ideeën voor de vormgeving te komen.
Een deskundige jury maakt een voorselectie van bedrijven die mee willen doen aan
de prijsvraag. Maximaal vijf bedrijven mogen uiteindelijk een ontwerp indienen. Deze
bedrijven presenteren hun ontwerpen tijdens een manifestatie, waar ook het
aanwezige publiek meestemt in de keuze van het uiteindelijke ontwerp.
De makers van het winnende ontwerp krijgen vervolgens de opdracht hun ontwerp uit
te werken en van inhoud te voorzien. Naar verwachting is de virtuele presentatie in
2011 operationeel.
Strategische netwerken in Europa onderhouden
Finsters iepen betekent ook dat we onze horizon kunnen verbreden. We besteden te
weinig aandacht aan het opbouwen en onderhouden van strategische netwerken in
Europa. Hierdoor laten we veel kansen liggen, zowel voor de individuele inwoners
van Fryslân als voor bedrijvigheid en in beleid.
Vanzelfsprekend zullen taal en identiteit belangrijke thema's zijn in projecten die in
het kader van European Capital of Culture worden ontwikkeld. De samenwerking met
andere meertalige regio's in Europa én met de andere Frieslanden zal
geïntensiveerd worden. Met de titel European Capital of Culture kunnen we
krachtiger aandacht vragen voor meertaligheid en de ontwikkeling van meertalige
regio's in Europa. Het Mercatorinstituut en de Fryske Akademy zijn hierin vanuit
Fryslân belangrijke ambassadeurs.
In het programma zullen we een intensieve culturele uitwisseling aangaan met
andere regio's Ter illustratie: medio mei 2009 zijn al contacten gelegd met o.a.
San Sebastian, kandidaat culturele hoofdstad namens Spanje in 2016 en Gdansk
namens Polen in hetzelfde jaar. Beide steden zijn gesitueerd in meertalig gebied.
Fryslân zal zich in de kandidaatstelling van deze steden presenteren.
Versterkende werking van cultuur voor andere ambities
Cultuur kan op een creatieve manier zichtbaar maken wat zich in andere sectoren
afspeelt, ook over de grenzen van de provincie heen. Door bijvoorbeeld een cultureel
programma te koppelen aan de zonnebootrace, de Solar Challenge, creëren we een
podium waar we de ambities op het gebied van duurzame energie op een creatieve
manier onder de aandacht van een groot publiek kunnen brengen.
De ambitie Fryslân European Capital of Culture is een uitstekend platform om niet
alleen cultuur, maar ook thema's als watertechnologie, sport en duurzame energie
internationaal voor het voetlicht te brengen: finsters iepen!
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 11
3.3 Festivalkalender voor Fryslân
Zoals in de inleiding is aangegeven wordt de Nederlandse kandidaat voor het jaar
2018 in twee rondes geselecteerd. In deze beide jaren is het belangrijk de ambities
van de provincie met verve internationaal te presenteren.
Cultureel programma bij de Solar Challenge Race in 2012
In 2012 doen we dit rondom de Solar Challenge Race, de tweejaarlijkse
zonnebotenrace. De provincie Fryslân heeft zich tot doel gesteld in 2020 geheel
zelfvoorzienend te zijn op het gebied van energie. Deze ambitie loopt qua tijdpad
grotendeels parallel aan de ambitie Kulturele Haadstêd. Dit biedt kansen deze
ambities gebundeld te profileren.
Internationaal Frysk Festival in 2013
In 2013 organiseren we een Internationaal Frysk Festival, dat een staalkaart laat zien
van alle innovatieve en duurzame culturele projecten. Friese kunstenaars krijgen de
kans zich te presenteren in een internationale uitwisseling. In 2013 presenteren we
Fryslân nadrukkelijk als het culturele hart in het Europa van de regio's. En dan met
name de meertalige regio's. Meertaligheid en de Friese taal en cultuur zullen een
prominente plaats innemen in het programma van dat jaar.
In 2013 beslist de Europese Commissie immers wie namens Nederland in 2018 zich
een jaar lang European Capital of Culture mag noemen.
Inhoudelijk profiel Internationaal Frysk Festival 2013
(gebaseerd op de evaluatie van het Frysk Festival 2008)
Een internationaal Frysk Festival zal aan de volgende eisen moeten voldoen:
- Duidelijk herkenbare centrale festivalplek met uitstraling naar de provincie
- Landschap als podium
- Internationaal publieksbereik (overtuigend marketing en mediaplan)
- Innovatief en duurzaam
- Internationale artistieke uitwisseling
- Artistiek hoogwaardige programmering
- Intensieve participatie van de Friese bevolking
- Brede deelname van culturele instellingen, individuele kunstenaars,
maatschappelijke organisaties, Friese gemeenten, verenigingen, stichtingen,
opleidingen en bedrijven.
Het is belangrijk om in 2010 te starten met het creëren van draagvlak onder de
Friese bevolking, creativiteit te genereren en de zichtbaarheid van bestaande
initiatieven te vergroten. In de aanloop naar een nieuw grootschalig internationaal
Frysk Festival in 2013 stimuleren we nieuwe produkties.
In de periode 2010-2012 worden in jaarprogramma's pilots uitgevoerd met als
belangrijkste kenmerk de koppeling van een hoogwaardige artistieke programmering
aan een brede actieve deelname van de bevolking.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 12
Procedure inhoudelijke jaarprogramma's
De Friese bevolking geeft zelf mede invulling aan de inhoudelijke uitwerking van het
culturele programma. De jaarprogramma's zullen gevuld worden met initiatieven en
ideeën die bijdragen aan het articuleren van de culturele identiteit van Fryslân (de
mei-inoar strategie). Ieder jaar in november legt de kwartiermaker het concept-
jaarprogramma voor het daaropvolgende jaar aan PS voor ter goedkeuring.
Om voor een financiële bijdrage in aanmerking te komen zullen projecten
"Kulturele Haadstêd"-waardig moeten zijn en voldoen aan de volgende criteria:
met hart en ziel, d.w.z. versterkt de culturele identiteit van de regio
met elkaar, d.w.z. met diverse partners en doelgroepen
voor Europa, d.w.z. interessant voor en met medewerking van Europeanen.
Dit betekent dat alleen projecten die een meerwaarde bieden ten opzichte van het
reguliere cultuurbeleid en een duidelijke internationale impact hebben, komen in
aanmerking voor een bijdrage uit het programma.
Projecten die onder de vlag van KH18 in de komende jaren op deze manier worden
ontwikkeld en uitgevoerd, vormen de basis voor het programma dat we in het kader
van de kandidaatstelling in 2012 en 2013 presenteren aan Europa.
Schematisch wordt de kalender van de Kulturele Haadstêd:
Opbouw jaarprogramma's naar 2013
2010 2011 2012 2013
Culturele Karavaan Olympiade Olympiade Olympiade
Solar Challenge Race Culturele Karavaan Culturele Karavaan Culturele Karavaan
Solar Challenge Race
FRYSK
FESTIVAL
2013
Zoals bij de ideevorming omtrent het programma Kulturele Haadstêd al is
aangegeven, voeren we in 2010 een reeks pilots uit met de Culturele Karavaan.
In 2011 vindt naar verwachting de eerste editie van het Fryske Fiersicht de Fryske
Olympiade plaats. Eén van de ideeën die tijdens de Fryske Fiersichten naar voren is
gekomen. De Friese sporten zijn onlosmakelijk met de Friese culturele identiteit
verbonden. Bekeken wordt of vanaf 2011 de Fryske Olympiade jaarlijks kan
plaatsvinden. De culturele sector wordt uitgedaagd rondom en met sport als thema
culturele produkties te maken om zodoende meer publiek te trekken en te
interesseren dat wat Fryslân zo eigen maakt.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 13
4. WERKWIJZE
Het uitwerken van de ambitie is een proces, een meerjarig traject waarbij we
aansturen op de kandidaatstelling van Fryslân in 2012 en 2013 als European Capital
of Culture 2018.
Met deze ambitie maken we optimaal gebruik van wat er al is. We zullen uitsluitend
projecten initiëren en mogelijk maken die dienstbaar zijn aan het Friese publiek.
In de cultuurvisie zetten we nadrukkelijk in op het versterken van de culturele
infrastructuur. Met de ambitie Kulturele Haadstêd maken we onze culturele kracht
zichtbaar, versterken we onze netwerken in Europa en professionaliseren en
versterken we bestaande culturele initiatieven in aansluiting op de in de cultuurvisie
benoemde programmalijnen en uitgangspunten (zoals o.a. het versterken van de
culturele infrastructuur, het creëren van brûsplakken en professionalisering van
festivals en evenementen).
4.1 Organisatiestructuur
Externe organisatie
Na goedkeuring van de strategie van het programma door PS op 4 november
aanstaande, zal een kwartiermaker worden geworven. Deze krijgt de opdracht om in
samenspraak met de provincie de ambitie Fryslân European Capital of Culture 2018
nader uit te werken.
De te werven externe kwartiermaker zal in ieder geval
- een aantoonbare verwevenheid met Fryslân moeten hebben;
- evenals een sterk internationaal netwerk, en
- zakelijk onderlegd zijn.
In de uitwerking van de organisatiestructuur van het programma kiezen we een
juridische vorm waarmee enerzijds de kwartiermaker vanuit een onafhankelijke
positie ten opzichte van het culturele veld kan opereren en anderzijds de provincie
sturing houdt in het gehele proces van de kandidaatstelling.
Ten behoeve van de artistiek inhoudelijke ontwikkeling van het programma wordt een
adviesgroep samengesteld uit professionals uit de culturele sector
(vertegenwoordigers uit het culturele veld, zowel binnen als buiten Fryslân), die
deskundig zijn op het gebied van: artistieke programmering op locatie, cultureel
ondernemerschap, marketing en internationale artistieke programmering. Deze
adviesgroep adviseert de kwartiermaker en zijn/haar staf over de inhoud en koers
van de artistieke jaarprogramma's en de uitvoering ervan.
Werkzaamheden:
1. de professionalisering van Fryske festivals realiseren we door
a. de organisatiestructuur vorm te geven (zoals het benoemen van
projectleiders voor de verschillende programmaonderdelen en het tot
stand komen van een faciliterend bureau t.b.v. festivals en
evenementen i.s.m. diverse culturele instellingen (zie paragraaf 4.2));
b. de regie te voeren op de festivalkalender van Fryslân door bundeling en
afstemming van bestaande festivals en evenementen;
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 14
c. in de jaren 2010-2013 toe te werken naar een Internationaal Frysk
Festival dat dienend is aan Fryslân Cultureel hart voor Europa's regio's
(zie paragraaf 3.3).
2. de programmering van de artistiek inhoudelijke jaarprogramma's ten behoeve
van de kandidaatstelling van Fryslân als European capital of Culture 2018.
Deze inhoudelijke jaarprogramma's dienen SMART geformuleerd te worden,
waardoor inzichtelijk is of de bij de programma's gestelde doelen zijn gehaald
(te denken valt aan publieksbereik, mate van cultuurparticipatie, toegenomen
draagvlak onder de bevolking en kwaliteitsimpulsen in de programmering).
3. de profilering van Fryslân als cultureel hart voor Europa's regio's en de
promotie van kunst en cultuuruitingen
a. het oprichten en beheren van een centraal informatiepunt voor kunst en
cultuur in de provincie i.s.m. diverse partijen in het culturele veld;
b. de inhoudelijke uitwerking van de kandidaatstelling van Fryslân als
European Capital of Culture (bidbook);
c. het realiseren en beheren van de virtuele presentatie van cultureel
Fryslân.
4.2 Voorwaarden scheppen voor een sterke festival- en evenementensector:
Professionalisering Fryske Festivals
Inzet is om in een periode van vier jaar, van 2010 tot en met 2013, het festivalaanbod
in Fryslân te professionaliseren. Dat wil zeggen:
= versterking van het artistieke produktieklimaat
= kwaliteitsimpuls van de festivalprogrammering
= professionalisering van de organisatie van festivals
= vergroting van het publieksbereik, met name (inter-)nationaal.
= versterking van het culturele profiel van Fryslân door een verbetering van de
naamsbekendheid van culturele activiteiten in Fryslân.
Uit o.a. de Kultuertreffens en cultuurvuur-debatten3, uit de monitoring van het
festivalbeleid en uit de evaluatie van het Frysk Festival blijkt dat in Fryslân enerzijds
grote behoefte bestaat aan goede culturele marketing en anderzijds aan
kwaliteitsimpulsen in de programmering.
Verkenningen met het culturele veld leren dat het artistieke produktieklimaat in de
provincie van onvoldoende omvang en kwaliteit is. Getalenteerde jonge makers
blijken nu veelal de provincie te verlaten wegens gebrek aan ontplooiingskansen.
Met het professionaliseren van de organisatie van festivals en evenementen wordt
aan een belangrijke voorwaarde voldaan voor een sterk artistiek produktieklimaat in
de provincie.
Een andere constatering is dat de promotie van Friese culturele produkten nu veelal
gefragmenteerd ter hand worden genomen. Landelijke media-aandacht voor
culturele uitingen in Fryslân is er nauwelijks.4 Recent voorbeeld is de communicatie
3 Zowel de provincie als de gemeente Leeuwarden hebben ter voorbereiding op hun cultuurvisie voor
de periode 2009-2012 in 2007 en 2008 een reeks debatten georganiseerd (de provincie
Kultuertreffens, de gemeente Leeuwarden Cultuurvuur-debatten).
4 Enige uitzondering hierop vormt het jaarlijkse Oerol festival op het eiland Terschelling. Oerol is een
sterk merk. De uitstraling van Oerol op het culturele imago van Fryslân is echter gering.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 15
rondom het Frysk Festival in 2008, waarin de spraakmakende evenementen te
weinig publiciteit kregen. Mede hierdoor vielen bezoekersaantallen tegen.
Dat blijkt ook uit de evaluatie van het Frysk Festival 2008. Het programma was
artistiek inhoudelijk weliswaar van hoge kwaliteit, maar de betrokkenheid van de
bevolking en de marketing lieten te wensen over.
We vragen een financiële bijdrage uit Koers Noord om in nauwe samenwerking met
de Friese culturele sector de geconstateerde zwaktes te lijf te gaan (zie hoofdstuk 5).
Professionalisering en efficiencyverbetering
De culturele sector en overheden realiseren samen een centrale plek (werktitel PIER)
ter versterking van het produktieklimaat, de programmering en publiciteit van festivals
en andere initiatiefnemers in de culturele sector. Daarnaast krijgt PIER de functie van
centraal informatiepunt voor het actuele culturele aanbod in Fryslân.
PIER bundelt de in het werkveld aanwezige expertise en zet dit met een systeem van
vraag en aanbod weer uit, zodat alle aanwezige expertise ten bate van de gehele
sector optimaal wordt ingezet. Daarbij wordt gebruik gemaakt van kennis en kunde
van organisaties als o.a. Keunstwurk, het Fries Museum, Tresoar, Oerol, Tryater en
Schouwburg De Harmonie. De realisatie van PIER vindt in nauwe samenwerking met
de gemeente Leeuwarden plaats.
Publiciteit
PPP PLAK Programmering
Produktie
Een FYSIEKE PLEK
in het centrum van Leeuwarden
waar idealiter alle provinciale culturele festivals kantoor houden.
PIER fungeert als coördinatiepunt dat praktische ondersteuning biedt
op het gebied van organisatie, programmering, produktie en publiciteit
van culturele festivals en evenementen.
Centraal punt voor de PUBLIEKSFUNCTIEvan culturele festivals en evenementen
in de provincie, waar alle informatie omtrent culturele activiteiten in Fryslân te vinden is,
waar kaartjes gekocht kunnen worden
én van waaruit marketingcampagnes worden geregisseerd.
PIER biedt meerwaarde in zaken als het gezamenlijk werven van sponsors, inhuren
van expertise op het gebied van veiligheidseisen, wet- en regelgeving,
verzekeringen, het voldoen aan accountancyeisen en gezamenlijke programmering
en promotie.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 16
5. FINANCIËLE RAMING
In het reguliere cultuurbeleid dragen we zorg voor een sterke basisinfrastructuur. In
het huidige beleid is maximale speelruimte gecreëerd om tot flexibilisering van de
culturele infrastructuur te komen. De daarvoor beschikbare middelen bieden echter
nauwelijks ruimte om in te spelen op de dynamiek in de culturele sector.
Voor een levensvatbare uitwerking van het programma is niet alleen budget nodig
voor de in deze strategie genoemde projecten. Om in te kunnen spelen op
initiatieven uit de Friese samenleving is aanvullend een projectenbudget nodig.
5.1 Het projectenbudget
Het projectenbudget zetten we in voor projecten die "Kulturele Haadstêd"- waardig
zijn. We denken aan een bedrag van 500.000 (zoals ook in de begroting 2010 is
aangevraagd).
Verwachte resultaten van het projectenbudget in 2010:
· de juridische vorm waarin Fryslân Cultureel Hart wordt vormgegeven is dan
operationeel;
· de kwartiermaker is benoemd en gestart;
· er is een uitvoerend team ten behoeve van de regie, PR en produktie van de
Culturele Karavaan geformeerd. In het eerste jaar worden naar verwachting
tien pilots uitgevoerd;
· de uitgewerkte strategie ter versterking van het draagvlak komt in de eerste
uitvoeringsfase (media-aandacht, interne en externe communicatie, vergroten
zichtbaarheid buiten Fryslân (Nederland en Europa);
· een adviesgroep is geformeerd rondom de kwartiermaker om projecten te
beoordelen en de bijbehorende procedure is uitgewerkt en in pilots getest;
· de eerste projecten zijn gehonoreerd en kunnen in de loop van 2010
gerealiseerd worden.
Een globale verdeling van het projectenbudget in 2010 geeft het volgende plaatje:
Globale verdeling projectenbudget in 2010
Draagvlak versterking
Culturele Karavaan
Opstart organisatie
Projecten
Circa 30% van het budget besteden we aan de pilotfase van de Culturele Karavaan;
Circa 30% van het budget zetten we in t.b.v. draagvlakversterking;
Circa 30% zetten we in 2010 reeds in voor de realisatie van projecten;
Circa 10% van het budget voor het opzetten van de organisatie, stichtingsvorming,
uitwerking procedure beoordeling projectvoorstellen.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 17
In 2011, 2012 en 2013 zal het budget dat voor projecten wordt ingezet groeien,
zowel ten behoeve van de Culturele Karavaan als los daarvan. Vanaf 2011 zal een
deel van het budget worden benut om de kandidaatstelling vorm te geven.
Een globale verdeling van het projectenbudget in 2011 en verder geeft het volgende
plaatje:
Globale verdeling projectenbudget in 2011, 2012 en 2013
Draagvlak versterking
Culturele Karavaan
Kandidaatstelling
Projecten
5.2 Budget voor professionalisering van Fryske festivals en evenementen
Het budget dat we inzetten als cofinanciering voor Koers Noord verdubbelen we ten
behoeve van de professionalisering van festivals en evenementen in Fryslân.
Uit Koers Noord vragen we ook een bijdrage van 700.000. In de aanvraag maken
we zichtbaar wat de culturele sector ter beschikking stelt aan mankracht en
werkruimte. Daarnaast verwachten we een bijdrage van de regiokernen. Inzet is om
uit te komen op een financieringsmix van:
40% provincie
40% Koers Noord
10% Leeuwarden
10% overig.
Verwachte resultaten van besteding van het Koers Noord budget in 2010:
· oprichting van dé logistieke plek t.b.v. de culturele sector (PIER);
· de festivalkalender is nader uitgewerkt, wat leidt tot een programmering
rondom de Fryske Olympiade in 2011 en de Solar Challenge Race in 2012;
· het casco van de virtuele presentatie van cultureel Fryslân is gereed.
Gedurende het jaar wordt de presentatie gevuld met het kunst- en
cultuuraanbod uit de provincie;
· het centrale informatiepunt is ingericht.
Het met de Koers Noord-aanvraag gegenereerde budget wordt ingezet voor:
a. realisatie professionalisering en efficiencyverbetering van de
organisatie van festivals en evenementen in Fryslân.
PIER
centraal informatiepunt.
b. Festivalstrategie:
één centrale festivalkalender;
jaarlijkse impuls grootschalig festival.
c. Virtuele presentatie van cultureel Fryslân
Organisatie prijsvraag en manifestatie
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 18
Ontwerpen en bouwen website
Beheer en onderhoud van de website.
In 2010 zal het grootste gedeelte van het beschikbare budget worden ingezet voor
de realisatie van de virtuele presentatie. Er is immers enige tijd nodig om de site te
ontwerpen en te testen, alvorens de culturele sector volledig "gelinkt" kan worden.
In een eerste jaar zal worden proefgedraaid. De virtuele presentatie is het
visitekaartje van de provincie op cultureel gebied en zal voortdurend intensief
bijgehouden moeten worden.
Het eerste jaar staat volledig in het teken van voorwaardenscheppende activiteiten.
Het resterende budget gebruiken we in 2010 om te starten met PIER. Behalve de
Culturele Karavaan zullen er dit eerste jaar geen grootschalige evenementen binnen
dit programma worden gerealiseerd.
Circa 15% stellen we beschikbaar voor het operationeel maken van PIER.
Circa 70% is nodig voor de realisatie van de virtuele presentatie van Fryslân.
Circa 15% zetten we in om alle input uit de culturele sector optimaal te ontsluiten
door het in overleg met bestaande initiatieven inrichten van een centraal
informatiepunt dat onderdak zal krijgen bij een bestaande culturele instelling.
Een globale verdeling van het budget t.b.v. Professionalisering van Fryske festivals in
2010 geeft het volgende plaatje:
Globale verdeling budget Professionalisering Fryske Festivals in 2010
PIER
Festivals
Virtuele presentatie
Informatiepunt
De Koers Noord-bijdrage zal voor 4 jaar gelden. In 2011, 2012 en 2013 zal een
substantieel bedrag worden ingezet ten behoeve van de jaarprogramma's, waarmee
Fryslân zich op cultureel gebied internationaal op de kaart zet.
Globale verdeling budget Professionalisering Fryske Festivals in 2011, 2012 en 2013
PIER
Festivals
Virtuele presentatie
Informatiepunt
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 19
De komende jaren streven we naar aanvulling van beschikbare budgetten voor deze
ambities vanuit andere financiële bronnen uit Europese programma's.
Dekking
In de begroting 2010 hebben we voor het jaar 2010 een budget aangevraagd van
1,2 miljoen. 700.000 gebruiken we als cofinanciering voor een Koers Noord
aanvraag ter professionalisering van de culturele sector. 500.000 vragen we voor
het initiëren van projecten in het kader van de mei-inoar strategie en de inhoudelijke
artistieke programmering van de ambitie, koersend naar 2018.
6. RESULTATEN
Alles wat we onder de vlag Kulturele Haadstêd realiseren, heeft een blijvende
meerwaarde voor Fryslân en de Friese culturele sector. Iedere euro die in dit
programma wordt besteed, komt ten goede aan Fryslân zelf.
Met of zonder nominatie als European Capital of Culture in 2018, realiseren we alle
plannen in dit programma, omdat ze bijdragen aan de versterking van Fryslân als
één sterke regio in Europa.
Voor de culturele sector betekent deze ambitie:
- professionalisering van de organisatie van festivals en evenementen;
- meer structuur in de organisatie van het culturele aanbod (festivalkalender,
gezamenlijke promotie);
- een bloeiend artistiek produktieklimaat;
- meer programmering van hoge artistieke kwaliteit (met o.a. als gevolg dat talent
zich tot topniveau kan blijven ontwikkelen);
- internationalisering van de culturele sector (internationale focus in het culturele
aanbod, ontstaan van strategische netwerken in Europa, zowel artistiek inhoudelijk
als financieel/zakelijk).
Met als gevolg:
- groter publieksbereik, en een
- sterke profilering van kunst en cultuur over de grenzen van de provincie heen.
Voor de ontwikkeling van de Friese regio betekent deze ambitie, zoals in de inleiding
al is aangegeven:
Internationale samenwerking met strategische partners in Europa leidt tot bundeling
van expertise, van kruisbestuiving van ideeën en tot een versterking van de politieke
en economische positie van Fryslân als regio in Europa.
Fout! Objecten kunnen niet worden gemaakt door veldcodes te bewerken.
7. REISSCHEMA
2010
Februari 2010: Internationale presentatie van de kandidatuur van Fryslân
als "candidate European Capital of Culture 2018", SNN conferentie te Brussel.
Start uitvoering Koers Noord projecten Professionalisering Fryske Festivals
a. Ontwikkeling PIER, dé logistieke plek voor festivals en evenementen ter versterking van
het artistieke produktieklimaat, de programmering en publiciteit;
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 20
b. Een provinciale festivalstrategie voor Fryslân
- 2010: participatiestrategie (waaronder pilots Culturele Karavaan);
- 2011: Fryske Olympiade
- 2012: cultureel programma bij Solar Challenge Race
- 2013: Internationaal Frysk Festival nieuwe stijl;
c. Een prijsvraag voor het ontwerp van de virtuele presentatie van Fryslân, waarin de kracht
van kunst en cultuur in Fryslân zichtbaar wordt. Realisatie van het winnende ontwerp.
2011
- intensivering cultuurparticipatieprogramma;
- Culturele Karavaan;
- eerste editie van Fryske Olympiade;
- uitwerking bidbook Candidate Cultural Capital of Europe 2018;
- intensivering lobby en communicatie (inter)nationaal;
- voorbereiding programmering 2012 en 2013.
2012
- kandidaatstelling van Fryslân met de virtuele presentatie;
- preselectionmeeting: presentatie inhoudelijk artistiek programma van Fryslân aan
selectiepanel van de Europese Commissie;
- grootschalig internationaal cultureel programma rondom Solar Challenge Race.
2013
- Frysk Festival
- bezoek van selectiecommissie aan kandidaat-steden.
Strategie FRYSLÂN CULTUREEL HART voor Europa's regio's EN050909 21
---- --
Provincie Friesland