Ingezonden persbericht


Beauty Mythes: Paula's Choice ontsluiert de waarheid achter cosmetica claims

Paula Begoun, drijvende kracht achter Paula's Choice (www.paulaschoice.nl), staat bekend om haar diepgaande kennis van de cosmetica industrie en is een erkende autoriteit onder professionals die te maken hebben met huidverzorging en cosmetische ingrediënten. Ze adviseert dermatologen, cosmetisch chirurgen, grote cosmeticabedrijven en experts binnen de beauty industrie. In '20 Beauty Myths, true or false' neemt zij de cosmetica industrie kritisch onder de loep en ontsluiert zij de feiten achter verschillende cosmetica claims. Op www.paulaschoice.nl lees je meer over de mythes en huidverzorging.

Mythe: Kies altijd huidverzorgingsproducten passend bij je leeftijd

Feit: veel producten op de markt claimen te zijn ontwikkeld voor een specifieke leeftijdsgroep, met name voor de 'oudere' vrouw. Maar leeftijd speelt bij huidverzorging niet of nauwelijks een rol.

In de cosmeticabranche staat 'rijpe' of 'oudere' vrouw voor 50 jaar en ouder. Volgens de logica van de branche zou iemand van 40-45 jaar dus andere producten moeten gebruiken dan iemand van 50, die maar 5 of 10 jaar ouder is. Maar een vrouw van 80 jaar zou wel dezelfde producten moeten gebruiken als iemand van 50? Om aan de onduidelijkheid een eind te maken: leeftijd speelt vrijwel geen rol bij huidverzorging. Huidtype en de conditie van de huid des te meer. En niet iedereen in dezelfde leeftijdsgroep heeft hetzelfde huidtype. Je huidverzorgingsroutine én de voor jou meest geschikte producten zijn afhankelijk van hoe droog, (zon)beschadigd, vet, gevoelig, dun, of normaal je huid is. En dan zijn er nog zaken als rosacea, psoriasis, acne, allergieën of andere aandoeningen die niets van doen hebben met leeftijd. Van belang is dat iedereen, ongeacht zijn of haar leeftijd de buitenste laag van de huid goed beschermt: vermijd onnodige directe blootstelling aan zonlicht, rook niet, irriteer je huid niet en gebruik state-of-the-art huidverzorgingsproducten die ruim voorzien zijn van antioxidanten en huidverwante bestanddelen.

Als je 50 wordt moet je er niet automatisch vanuit gaan dat je huid droger wordt en dat je daarom huidverzorgingsproducten voor de 'rijpere huid' moet gaan gebruiken. Wees je ervan bewust dat dit bijna altijd gewoon producten voor een droge huid zijn, die in geen enkel opzicht verschillen van andere producten voor dat huidtype.

Mythe: Producten met het label 'Hypoallergeen' zijn beter voor gevoelige huid

Feit: Hypoallergeen is niet meer dan een onzinwoord verzonnen door reclamemakers. Het is bedoeld om de indruk te wekken dat het onwaarschijnlijk is dat een product allergische reacties veroorzaakt en daarom beter is voor een gevoelige of problematische huid.

De aanduiding 'Hypoallergeen' biedt geen enkele garantie dat het product daadwerkelijk beter is voor een gevoelige huid. Er zijn absoluut geen geaccepteerde testmethodes, beperkingen ten aanzien van ingrediënten, regelgeving, regels, richtlijnen of procedures om te bepalen of een product al dan niet als hypoallergeen kan worden gekwalificeerd. Bedrijven kunnen hun product hypoallergeen noemen omdat er geen regelgeving is die het verbiedt of er voorwaarden aan stelt. Nu er geen regels zijn voor deze zogenaamde categorie, die door de cosmetica industrie is bedacht, zijn er genoeg als hypoallergeen gelabelde producten die problematische stoffen bevatten en die allergische reacties kunnen oproepen. Het woord 'hypoallergeen' geeft je geen enkel begrip of zekerheid over wat je op je huid aanbrengt.

In de cosmetica branche wemelt het van de nietszeggende termen en loze claims. Neem bijvoorbeeld de term 'dermatologisch getest'. Het biedt geen enkele zekerheid over de werkzaamheid van het product. Je weet dat het getest is, maar door wie, waarop en wat de resultaten waren blijft duister. Vaak betekent het niet meer dan dat het cosmetica bedrijf een arts heeft betaald om te zeggen dat het een goed product is (en neem van mij aan dat er veel artsen op de loonlijst van de cosmetische industrie staan). Of een product is slechts op zes mensen getest (en dat gebeurt vaker dan je denkt) wat nauwelijks betrouwbare resultaten oplevert. 'Dermatologisch getest' is niet meer dan een marketingtruc omdat mensen er vanuit gaan dat 'dokters' het beste met consumenten voor hebben. Helaas is dat in de wereld van cosmetica niet altijd het geval.

Mythe: 'Onze studie bewijst dat ....' is een goede manier om te bepalen of een huidverzorgingsproduct werkt of niet

Feit: In de wereld van huidverzorging bestaat er een complete bedrijfstak die zich richt op het aannemelijk maken van claims en dat staat zeker niet gelijk aan objectief wetenschappelijk onderzoek.

Laboratoria, ook die van sommige gerespecteerde universiteiten, zijn experts in het zodanig opzetten van een onderzoek dat de uitkomsten een onderbouwing zijn voor welke reclameslogan of claim dan ook. Een belangrijk gegeven waar veel consumenten en ook artsen zich niet van bewust zijn is de vraag 'onder welke omstandigheden zijn de onderzoeken uitgevoerd?'. Bij bijvoorbeeld een huidverzorgingsonderzoek om vast te stellen of een product al dan niet rimpels vermindert, wassen de deelnemers aan het onderzoek vaak eerst hun gezicht en reinigen het daarna met alcohol. Vervolgens worden de 'vooraf' foto's gemaakt en metingen verricht (o.a. rimpeldiepte, huidtint, vochtverlies en andere parameters). Met zo'n uitgangspositie is het niet meer dan logisch dat de 'vooraf' situatie erger is dan de 'achteraf' situatie. Maar hoe zouden de testresultaten zijn uitgevallen als de vrouw was gestart met een milde reiniging, een goede moisturizer en een beschermingscrème? En zijn de effecten van andere producten vergeleken met die van het geteste product? Wellicht zijn er tientallen producten met een vergelijkbaar of zelfs beter resultaat.

Gedurende de afgelopen 25 jaar heb ik elk cosmetica bedrijf waarvan ik de producten heb beoordeeld gevraagd naar hun onderzoeken en resultaten. En in die 25 jaar heb ik welgeteld 5 onderzoeken ontvangen en GEEN ENKEL onderzoek kon de claims van de firma's in kwestie hard maken. Met pseudo-wetenschappelijk onderzoek kunnen reclameslogans en claims op tal van manieren worden 'bewezen'. In werkelijkheid heeft dit weinig tot niets van doen met wetenschap, maar alles met marketing.

Over Paula Begoun & Paula's Choice

Paula Begoun is de ontwikkelaar en vernieuwende kracht achter Paula's Choice huidverzorging. Ze heeft meer dan vijfentwintig jaar ervaring in de beauty industrie en is een expert op het gebied van cosmetische ingrediënten. Zij heeft met haar kennis en expertise daadwerkelijk opmerkelijke en effectieve formules voor haar eigen lijn kunnen ontwikkelen. De producten zijn vrij van parfum, kleurstoffen en overbodige toevoegingen. Paula garandeert dat haar producten voldoen aan haar nauwkeurig omschreven criteria voor hoogstaande huidverzorging en ze doet er geen overdreven uitspraken over. Via haar website Paula's Choice (http://www.paulaschoice.nl), haar voorlichtingsvideo's en haar boeken helpt zij vrouwen de huid te verkrijgen én te behouden die ze altijd al gehad willen hebben. Met de betaalbaarheid van haar producten bewijst Paula dat dat geen fortuin hoeft te kosten. Paula Begoun heeft meerdere bestsellers over de cosmetica industrie geschreven, waaronder meerdere edities van Don't Go to the Cosmetics Counter Without Me, Blue Eyeshadow Should Be Illegal, The Beauty Bible en Don't Go Shopping for Hair-Care Products Without Me. Er zijn meer dan tweeënhalf miljoen exemplaren van haar boeken verkocht en haar 'Dear Paula'-column verschijnt in kranten in heel Noord-Amerika. In haar functie van landelijk erkende consumenten- expert binnen de cosmetica industrie, is ze herhaaldelijk te gast geweest bij CNN, Oprah, de Today Show, 20/20, Dateline NBC, The View en Primetime.




Ingezonden persbericht