Ingezonden persbericht
Websites IKEA en Hästens populair bij respondenten op beddenjacht
Beter Bed verzuimt van naamsbekendheid te profiteren
Wanneer respondenten online op zoek gaan naar een nieuw bed, worden de websites van IKEA en Hästens het vaakst als favoriet aangewezen. Tijdens de recente Web Performance Scan van onderzoeksbureau WUA! wisten beide websites de voorkeur van 15% van de respondenten te verkrijgen . Het vooraf bij de respondenten bekende Beter Bed slaagde er niet in om potentiële klanten over de streep te trekken.
Het onderzoek
Mensen oriënteren zich steeds vaker op het internet voor ze overgaan tot de aanschaf van een product, vooral wanneer het gezochte product een behoorlijke investering betekent. Een nieuw bed valt zeker in deze categorie. Het is voor beddenleveranciers dan ook van ongekend belang om te zorgen voor een optimale online profilering. Onderzoeksbureau WUA! verrichtte de eigen Web Performance Scan om in kaart te brengen hoe het is gesteld met de online profilering in de beddenbranche.
De respondenten kregen voor de scan de volgende casus overhandigd: 'Je wilt een nieuw bed kopen. Ga op het internet op zoek naar een tweepersoonsbed.' De veertig deelnemers, allen tussen de twintig en achtenveertig jaar en ervaren met het internet, werden vervolgens geheel vrijgelaten in het bepalen van hun wensen en het opzetten van hun online zoektocht. Tijdens het onderzoek werden in totaal 96 verschillende websites bezocht, resulterend in 257 individuele beoordelingen.
Vindbaarheid laat te wensen over
Het aantal verschillende websites dat tijdens het onderzoek werd bezocht is met 96 relatief erg hoog.
Hoewel dit suggereert dat deze branche veel concurrerende partijen kent, ligt ook de conclusie voor de hand dat geen van de leveranciers erin slaagt een goede online vindbaarheid te realiseren. Alleen de website van IKEA werd door meer dan de helft (52,5%) van de respondenten gevonden en bezocht.
IKEA komt betrouwbaar over
Dat uiteindelijk 15% van de respondenten de voorkeur geeft aan IKEA, heeft vooral te maken met het vertrouwen dat mensen hebben in het Zweedse woonwarenhuis. IKEA behaalt uiteindelijk de hoogste Web Performance Score in het onderzoek, en heeft deze - naast de relatief goede vindbaarheid - vooral te danken aan de hoge scores op de deelaspecten imago en vertrouwen.
Indrukwekkende voorkeur voor Hästens
De website van Hästens wist tijdens het onderzoek een positieve beleving en indruk bij de respondenten achter te laten. Hästens.nl kreeg de voorkeur van 15% van de respondenten, maar deed dit nadat slechts 35% van de deelnemers de website had gevonden. De site scoort eerste plaatsen op deelaspecten als vormgeving en eerste indruk, en is geheel gericht om potentiële klanten naar hun winkels te laten komen. Dit is Hästens.nl goed gelukt, de interesse van de respondent wordt zeker opgewekt. Doordat de prijzen niet op de website staan en er niet direct gekocht kan worden op Hästens.nl blijft het echter nog wel de vraag of deze mensen ook daadwerkelijk in de winkel zouden kopen.
Beter Bed en Wehkamp kunnen verbeteren
Beter Bed werd voorafgaand aan het onderzoek door 17,5% van de respondenten genoemd als beddenleverancier, en werd net als Hästens uiteindelijk door 35% van de respondenten gevonden. Waar Hästens door een indrukwekkende voorkeur toch een aardig deel van de deelnemers wist te overtuigen, werd BeterBed.nl door geen enkele respondent als favoriet aangewezen. De helft van de bezoekers haakte direct af op de website; de andere helft gaf aan dat de site vooral tekort komt aan informatiewaarde en vormgeving.
Ook Wehkamp heeft een aardige naamsbekendheid, maar is blijkbaar niet bepaald top of mind bij mensen die naar een bed op zoek zijn. Wehkamp.nl werd door 35% van de deelnemers gevonden, maar behaalt slechts 5% voorkeur. Opnieuw vormen informatiewaarde en vormgeving het probleem, wat aangeeft dat naamsbekendheid pas iets oplevert wanneer ook de inhoud van de website een goede indruk achterlaat bij de bezoeker.
Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.
Noot voor de redactie (