PwC: Bestedingen sportsector in tijdelijke dip

22/09/2009 08:00

PricewaterhouseCoopers B.V.

PwC: 'binnenhalen WK-voetbal extra economische impuls'

Amsterdam, 22 september 2009 - De bestedingen in de Nederlandse sportsector blijven dit jaar steken op 790 miljoen euro. Dat is 4,8% minder dan de 830 miljoen euro die vorig jaar werd besteed aan tv-rechten, entreegelden, sponsorships en merchandising. Vanaf 2010 nemen de bestedingen echter weer toe als gevolg van een aantal sportevenementen. Dat voorspelt accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in de 'Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013'. De bestedingen zouden een extra impuls kunnen krijgen als Nederland de komende jaren grote sportevenementen, zoals het WK-voetbal, naar Nederland weet te halen.

De daling dit jaar is grotendeels te wijten aan tegenvallende inkomsten uit tv-rechten. Echter, de Nederlandse sportsector wordt minder hard geraakt door de financiële crisis vergeleken met andere entertainment- en mediasectoren. Bovendien verwacht PwC dat door diverse grote internationale sportevenementen in 2010 en 2012 de bestedingen zullen toenemen. In 2010 nemen de bestedingen toe tot 855 miljoen euro, een stijging van ruim 8% ten opzichte van 2009. De jaren erna loopt dit bedrag, ondanks een kleine daling in 2011, op tot 910 miljoen euro in 2013, een gemiddelde jaarlijkse stijging van 2%.

John Middelweerd, verantwoordelijke voor de entertainment- en mediasector bij PwC, stelt dat de inspanningen om het WK-voetbal samen met België naar Nederland te halen de bestedingen een extra impuls kunnen geven. "Het organiseren van het WK-voetbal vormt een aanjager voor infrastructurele, architectonische, sociale en duurzame projecten. In Amsterdam en Rotterdam zijn er plannen om grotere stadions te bouwen om deze inspanning te ondersteunen. Als gevolg hiervan zullen op de lange termijn entreegelden voor stadions stijgen. Daarnaast ondersteunen diverse bedrijven, zoals PwC, deze inspanningen door middel van sponsorships."

De opbrengsten uit de biedronde voor de rechten van het Nederlandse eredivisievoetbal vielen vorig jaar tegen. Daarom werd besloten om in eigen beheer een betaalzender op te richten waar live wedstrijden te zien zijn. De inkomsten uit tv-rechten nemen daarom af van 155 miljoen euro in 2008 naar 130 miljoen in 2009, een daling van 16,4%. PwC verwacht dat het Eredivisiekanaal volgend jaar winstgevender gaat worden. De inkomsten uit tv-rechten zijn daarom in 2010 weer nagenoeg gelijk aan die uit 2008, namelijk 150 miljoen euro.

Met name de bestedingen aan sponsorships en merchandising nemen de komende jaren fors toe. Weliswaar dalen de bestedingen dit jaar nog met 3,1% naar 285 miljoen euro. Maar als gevolg van grote voetbaltoernooien en de Olympische Spelen in Londen verwacht PwC dat de bestedingen aan sponsorships en merchandising gemiddeld jaarlijks stijgen met 4,1% tot 355 miljoen euro in 2013. Ook andere sectoren, zoals als de krantensector, gaan met speciale sportkaternen meeprofiteren.





http://www.pwc.nl/outlook