Populair alternatief nieuwe slogan Brabant al jaren voorhanden

22/09/2009 15:33

Merchandise.nl

Terwijl de provincie Noord-Brabant honderdduizenden euros in een nieuw logo en slogan steekt, blijkt er al enkele jaren een veel populairder alternatief voor handen. Onder de gevleugelde uitdrukking 'Nie Fokke Mee Brabant' verkoopt Merchandise.nl-eigenaar Richard Theuws met veel succes al geruime tijd zijn eigen design op shirts en tegenwoordig ook stickers. De ontwikkelingskosten? Nog geen tien euro; een kratje bier was voldoende namelijk.

Het nieuwe logo en slogan voor de provincie Noord-Brabant moesten maar liefst 200.000 euro kosten. Het eindresultaat - 'Dan denk je aan Brabant'- is volgens velen teleurstellend en de kritiek is dan ook niet van de lucht. Gebrek aan inhoud, inspiratieloos, saai en statisch, zo meldde het Eindhovens Dagblad.

Dat het ook anders kan bewees Richard Theuws, eigenaar van Merchandise.nl. Al in 2006 ontwierp hij samen met een vriend een eigen design. Moderner, jonger, misschien een tikkeltje confronterend, maar in ieder geval 199.991 euro goedkoper en uiteindelijk een stuk populairder.

Guus Meeuwis

De eigentijdse promotie van de provincie sloeg al snel aan. "Het 'Nie Fokke Mee Brabant'-ontwerp begon als variant op de de Amerikaanse slogan 'Don't Mess With Texas', maar al snel bleek het design behoorlijk populair. De eerste keer dat we T-shirts met de opdruk verkochten, raakten we er meteen 150 kwijt", aldus de vrijzinnige ondernemer. Over het officiële ontwerp is hij kort: "Geldverspilling en saai." Ondertussen zijn er van zijn design al honderden shirts verkocht en worden er nu ook auto-stickers en sleutelhangers aangeboden op de website www.niefokkemeebrabant.nl.

Het vlotte ontwerp bleef niet onopgemerkt in populaire kringen. Zelfs volkszanger Guus Meeuwis - wiens hit 'Brabant' notabene een inspiratie was voor het officiële design - is al regelmatig gesignaleerd in een shirt, maar ook Frans Bauer blijkt een liefhebber.

Theuws'design sluit een stuk beter aan op de wens van de provincie zich te profileren. Of, zoals hij zelf stelt: "De provincie wilde een duidelijk statement maken met de nieuwe slogan. Dat statement was er dus al: Nie Fokke Mee Brabant!"





http://niefokkemeebrabant.nl


Noot voor de redactie: