PERSBERICHT
Meisjes en vrouwen betalen hoogste prijs voor economische
crisis
Europees Commissaris Kroes bekrachtigt pleidooi voor Internationale Meisjesdag
Amsterdam, 17 september 2009 Europees Commissaris mevrouw Kroes krijgt op
22 september het onderzoeksrapport 'Because I am a Girl' - 'Girls in the Global
Economy: Adding It All Up' overhandigd in de Amsterdamse Beurs. Uit dit rapport
van kindgerichte ontwikkelingsorganisatie Plan blijkt dat meisjes en vrouwen de
hoogste prijs betalen voor de economische crisis, terwijl juist zij een sleutelrol
kunnen vervullen in het aanpakken van armoede. Om aandacht te vragen voor de
positie van meisjes voert Plan Nederland de campagne `Because I am a Girl en pleit
ervoor 22 september uit te roepen tot Internationale Meisjesdag. Mevrouw Kroes zet
dit pleidooi kracht bij met een gongslag in de Amsterdamse Beurs.
Meisjes in de wereldeconomie
Het Plan-rapport schildert een zorgwekkend beeld van de impact van de wereldwijde
recessie op de situatie van meisjes. Wereldwijd zijn 600 miljoen vrouwen uitgesloten
van het arbeidsproces, het aantal jonge meisjes dat gedwongen wordt tot zware arbeid
neemt enorm toe, meisjes worden nog eerder van school gehaald en nog meer
meisjes belanden in de seksindustrie. Als gevolg van de financiële crisis wordt nog
minder in meisjes geïnvesteerd. Een desastreuze keuze, stelt Plan. In de eerste plaats
voor de meisjes zelf.
"Onderwijs voor meisjes is niet alleen een fundamenteel recht, maar ook de weg
naar vooruitgang, niet alleen voor meisjes en vrouwen, maar voor hele families en
gemeenschappen. Toegang tot onderwijs geeft meisjes een opstapje naar meer
vrijheden en geeft kracht en inspiratie om goede keuzes te maken," aldus commissaris
mevrouw Kroes.
Ook blijkt uit het rapport dat investeren in meisjes goed is voor een gezonde
wereldeconomie:
· Tienerzwangerschappen in Kenia kosten de economie in Kenia $500 miljoen
per jaar, terwijl investeren in meisjes $ 3,2 miljard kan opleveren
· Met 1 jaar extra school groeit het toekomstige inkomen van meisjes met 10
tot 20 procent. En dat inkomen wordt door vrouwen voor 90% geïnvesteerd in
hun gezin (mannen investeren 30 tot 40%)
· De Wereldbank becijferde eerder dat ontwikkelingslanden een gezamenlijke
groei kunnen realiseren van 92 miljard dollar per jaar als meisjes simpelweg dezelfde
onderwijskansen krijgen als jongens.
1
`Because I am a Girl'
Meisjes in ontwikkelingslanden hebben het vaak heel veel slechter dan jongens. Met
de campagne `Because I am a Girl' komt Plan Nederland daarom voor hen op. De
campagne is gebaseerd op een langlopend en wereldwijd onderzoek van Plan naar de
situatie van meisjes. Plan publiceerde hierover in 2007 het eerste onderzoeksrapport:
`Because I am a Girl the State of the World's Girls'. In 2008 verscheen het rapport
`Because I am a Girl In the Shadow of War', over meisjes in oorlogssituaties.
`Because I am a Girl'- Girls in the Global Economy; Adding It All Up' is het derde
rapport van de in totaal negen die Plan tot 2015 publiceert.
-------------------------------------------------einde bericht-----------------------------------------------------
Plan Nederland
Plan Nederland is lid van Plan International, een internationale, humanitaire, kindgerichte
ontwikkelingsorganisatie zonder politieke, godsdienstige of commerciële doelstellingen. Plan werkt
al 70 jaar en in vaak moeilijke en complexe omstandigheden aan blijvende verbeteringen in de
levenssituatie van kinderen en hun families in ontwikkelingslanden. Plan doet dit door middel van
kindgerichte gemeenschapsprojecten in 48 landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Plan zet zich
wereldwijd in voor de rechten van kinderen en betere naleving van het VN-verdrag voor de Rechten
van het Kind.
www.plannederland.nl
Noot voor de redactie (
Plan Nederland