Vrije Universiteit Amsterdam

Het leren van rekenfeiten door kinderen


* Startdatum: 22-09-2009


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Het leren van rekenfeiten door kinderen


* Plaats: Aula


* Spreker: M.S. van Galen


* Promotor: prof.dr. P. Reitsma


* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek


* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs


* Evenementtype: Promotie

Al op zevenjarige leeftijd koppelen kinderen kleine getallen aan de linkerkant van de hersenruimte en grote getallen aan de rechterkant van de hersenruimte. Deze koppeling is pas volledig geautomatiseerd op negenjarige leeftijd. Dit is een van de conclusies uit het promotieonderzoek van Mirte van Galen. Dit levert veel fundamentele kennis op over hoe kinderen simpele rekensommen leren en automatiseren.

In de rekenles op de basisschool wordt veel aandacht besteed aan het leren van simpele rekensommen, zoals 2+3=5 en 4-1=3. De bedoeling is dat kinderen deze sommen uiteindelijk uit het hoofd gaan weten. Het paraat hebben van een rekenfeit als 2+3=5 is handig bij het uitrekenen van ingewikkeldere sommen zoals 12+23. Helaas gaat het leren van rekenfeiten, ook wel automatisering in het rekenen genoemd, niet bij alle kinderen vanzelf. Van Galen heeft verschillende aspecten van dit automatiseringsproces onderzocht.

Naar aanleiding van de experimenten trekt Van Galen de volgende conclusies. (1) Al op zevenjarige leeftijd koppelen kinderen kleine getallen aan de linkerkant van de ruimte en grote getallen aan de rechterkant van de ruimte, dit wordt het SNARC-effect genoemd. Deze koppeling is pas volledig geautomatiseerd op negenjarige leeftijd. (2) Hoe goed kinderen grootte en hoeveelheid kunnen schatten is gerelateerd aan hun rekenvaardigheid, zeker bij jonge kinderen. (3) Optelsommen oefenen kan net zo effectief met een oefenvariant waarbij kinderen moeten kiezen tussen twee mogelijke antwoorden (2+3= 7 of 5) in plaats van dat het antwoord helemaal moet worden uitgerekend. (4) Kinderen hebben waarschijnlijk maar één representatie in het geheugen voor sommen die je om kunt draaien, dus als ze 2+3=5 leren weten ze ook 3+2=5, en als ze 4x3=12 leren weten ze ook 3x4=12.

Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam