Vrije Universiteit Amsterdam
Het leren van rekenfeiten door kinderen
* Startdatum: 22-09-2009
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Het leren van rekenfeiten door kinderen
* Plaats: Aula
* Spreker: M.S. van Galen
* Promotor: prof.dr. P. Reitsma
* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs
* Evenementtype: Promotie
Al op zevenjarige leeftijd koppelen kinderen kleine getallen aan de
linkerkant van de hersenruimte en grote getallen aan de rechterkant
van de hersenruimte. Deze koppeling is pas volledig geautomatiseerd op
negenjarige leeftijd. Dit is een van de conclusies uit het
promotieonderzoek van Mirte van Galen. Dit levert veel fundamentele
kennis op over hoe kinderen simpele rekensommen leren en
automatiseren.
In de rekenles op de basisschool wordt veel aandacht besteed aan het
leren van simpele rekensommen, zoals 2+3=5 en 4-1=3. De bedoeling is
dat kinderen deze sommen uiteindelijk uit het hoofd gaan weten. Het
paraat hebben van een rekenfeit als 2+3=5 is handig bij het uitrekenen
van ingewikkeldere sommen zoals 12+23. Helaas gaat het leren van
rekenfeiten, ook wel automatisering in het rekenen genoemd, niet bij
alle kinderen vanzelf. Van Galen heeft verschillende aspecten van dit
automatiseringsproces onderzocht.
Naar aanleiding van de experimenten trekt Van Galen de volgende
conclusies. (1) Al op zevenjarige leeftijd koppelen kinderen kleine
getallen aan de linkerkant van de ruimte en grote getallen aan de
rechterkant van de ruimte, dit wordt het SNARC-effect genoemd. Deze
koppeling is pas volledig geautomatiseerd op negenjarige leeftijd. (2)
Hoe goed kinderen grootte en hoeveelheid kunnen schatten is
gerelateerd aan hun rekenvaardigheid, zeker bij jonge kinderen. (3)
Optelsommen oefenen kan net zo effectief met een oefenvariant waarbij
kinderen moeten kiezen tussen twee mogelijke antwoorden (2+3= 7 of 5)
in plaats van dat het antwoord helemaal moet worden uitgerekend. (4)
Kinderen hebben waarschijnlijk maar één representatie in het geheugen
voor sommen die je om kunt draaien, dus als ze 2+3=5 leren weten ze
ook 3+2=5, en als ze 4x3=12 leren weten ze ook 3x4=12.
Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam