Vrije Universiteit Amsterdam
Persbericht
14-09-2009
Job Cohen en Robbert Dijkgraaf aanwezig bij start excellente opleiding
Amsterdam University College opent officieel haar deuren
Dinsdag 22 september 2009 wordt het Amsterdam University College (AUC) officieel
geopend. Het AUC is een gezamenlijk initiatief van de Universiteit van Amsterdam
(UvA) en de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), gesteund door de Gemeente
Amsterdam en het Ministerie van OCW. Onder meer Job Cohen en Robbert Dijkgraaf
spreken bij de opening over het belang van excellent en internationaal onderwijs, en
het belang van bètavakken. Pers is van harte uitgenodigd bij de opening aanwezig te
zijn.
Programma Grand Opening 22 september
Tijdens de opening gaan de sprekers in op de specifieke kenmerken van het AUC.
Burgemeester Job Cohen spreekt over het belang van excellent en internationaal
onderwijs voor de stad Amsterdam. Ook schetst hij de bredere context van de
Amsterdam Academic Alliance waarbinnen de gemeente en de twee universiteiten zich
gezamenlijk inzetten voor een versterking van Amsterdam als internationale
kennisstad.
De decaan van het AUC, Marijk van der Wende, beschrijft de missie en de visie van het
AUC in het licht van de internationale ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Hoe
vormen de university colleges een aanvulling op het huidige hogeronderwijssysteem
en wat zijn de specifieke kenmerken van het AUC? Zij gaat daarbij in het bijzonder in
op de connectie tussen excellentie en diversiteit. Halleh Ghorashi, hoogleraar aan de
VU, licht het belang van diversiteit binnen het AUC als leergemeenschap verder toe.
Ook geeft tijdens de opening Robbert Dijkgraaf, president van de Koninklijke
Nederlandse Academie voor de Wetenschappen (KNAW), zijn visie op de rol en het
belang van bètavakken in het AUC-curriculum. James Kennedy, hoogleraar aan de
UvA, gaat in op Amsterdam als actieve leeromgeving van het AUC.
Amsterdam University College
Het AUC is een selectieve interdisciplinaire liberal arts and sciences bacheloropleiding.
Binnen het AUC-curriculum staan brede wetenschappelijke en maatschappelijke
vraagstukken centraal. Studenten bestuderen deze vanuit interdisciplinair perspectief
en werken samen in internationale groepen. Er is veel aandacht voor
bètawetenschappen en academische vaardigheden.
De studenten zijn geselecteerd op hun academische kwaliteiten en motivatie. Voor het
jaar 2009/2010 zijn 200 studenten toegelaten. Het aantal aanmeldingen lag ruim
boven de 400. Daaruit blijkt dat dit type van kleinschalig, intensief en selectief
onderwijs door studenten zeer wordt gewaardeerd. Ongeveer de helft van de
studenten komt uit het buitenland, heeft een dubbele nationaliteit of een buitenlandse
vooropleiding.