Gemeente Tilburg
Nummer
2009357BW
Datum
16 september 2009
Lintenmanagement moet zorgen voor beter beheer
van historische linten Korvelseweg en Besterdring
De gemeente Tilburg wil iets doen aan de achteruitgang van de historische linten in de
stad. Linten zijn wegen die van oudsher dienden om buurtschappen (de zogenaamde
herdgangen) met elkaar te verbinden. Wegen zoals bijvoorbeeld de Bredaseweg, de
Korvelseweg, de Besterdring en andere linten zijn in de afgelopen eeuwen langzaamaan
volgebouwd met bijvoorbeeld massale appartementencomplexen die niet iedereen
waardeert en ook de bedrijven aan de linten kregen het moeilijk. Een goed management
van de linten moet deze achteruitgang een halt toe roepen. Wethouder Jan Hamming
(ruimtelijk ordening): "Het college trekt ¤63.000 uit voor speciaal lintenmanagement dat
zich vooralsnog gaat richten op de Korvelseweg en Besterdring. Het is belangrijk om juist
deze belangrijke wegen weer leefbaarder te maken."
Het gaat om een experiment van ongeveer een half jaar waarbij ook de
ondernemersorganisaties in de detailhandel en horeca, vastgoedeigenaren en intermediaire
organisaties zoals de Kamer van Koophandel en het Midden- en Kleinbedrijf worden
betrokken.
Leidraad
Het beheer van de linten bestaat niet alleen uit intensief lintenmanagement. Ook
formuleerde het college een leidraad voor de verdere ontwikkelingen van de linten.
Projectontwikkelaars en architecten moeten bij hun plannen rekening houden met deze
leidraad en dus ook met de bijzondere kenmerken van de oude linten. Deze leidraad wordt
ondermeer besproken in de commissievergadering Fysiek van 21 september aanstaande.
De gemeente maakt in de leidraad onderscheid in 'bedrijvige linten' en 'rustige linten'. In
een bedrijvig lint wil de gemeente meer aandacht steken in de vitaliteit van de winkels en
bedrijven, terwijl in de rustige linten het wonen centraal staat. Voor het wonen in de
bedrijvige linten zijn ontwikkelingscondities opgesteld. Ook zijn er stedenbouwkundige
uitgangspunten geformuleerd en worden voorstellen gedaan voor de openbare ruimte. De
historische context spelen in al deze voorstellen nadrukkelijk mee.
Vervolg
Met zowel het lintenmanagement als de leidraad doet de gemeente de komende periode
ervaringen op binnen de ringbanen. Uiteindelijk leiden deze ervaringen tot een
Structuurvisie Linten die voor de hele stad gaat gelden. In deze toekomstige structuurvisie
wordt extra aandacht besteed aan monumentenzorg, de stedenbouwkundige regelgeving,
de woonvisie, de economische visie en het beleid voor de openbare ruimte. Op basis van
deze visie dienen in de toekomst voldoende middelen te worden vrijgemaakt voor al deze
ambities.
De leidraad en het collegebesluit zijn voor geïnteresseerden in te zien via www.tilburg.nl.
Aangezien de komende periode een experimentele fase is, vindt er geen
inspraakprocedure plaats. Schriftelijke reacties zijn wel welkom: Gemeente Tilburg, t.a.v.
Paul Kurstjens, Postbus 717, 5000 AS Tilburg of mail naar Paul.Kurstjens@Tilburg.nl.
De ontvangen reacties worden waar mogelijk meegenomen in de definitieve Structuurvisie
Linten. Deze Structuurvisie kent wel een formele inspraakprocedure. De behandeling van
het collegebesluit en de leidraad vindt plaats in de commissie Fysiek op 21 september
2009. De Structuurvisie Linten zal, wanneer er geld voor vrijgemaakt wordt, gaan gelden
in 2011.
Het in dit persbericht genoemde besluit is een ontwerpbesluit. Dit besluit wordt voorgelegd
aan de raadscommissie Fysiek van 21 september 2009.
---
Noot voor redacties
Gemeente Tilburg