De NMBS-Holding verkoopt twee buitendienstgestelde spoorwegbeddingen
aan Provincie West-Vlaanderen
15/09/2009
In West-Vlaanderen ligt er ongeveer 73 km ongebruikte spoorwegbedding.
De sporen zijn al jaren geleden opgebroken. Deze spoorlijnen zijn
buitendienst gesteld en niet meer noodzakelijk voor exploitatie. Het
is technisch ook niet meer haalbaar om de deze lijnen opnieuw in
dienst te stellen aangezien de meeste op verschillende plaatsen al
zijn onderbroken door vroegere verkoop van eigendommen. Deze
spoorbeddingen kunnen dus beter worden benut voor andere doeleinden
dan er ongebruikt bijliggen. Deze ongebruikte beddingen zijn bijna
allemaal in bezetting gegeven aan de Provincie West-Vlaanderen die
deze heeft omgevormd tot fiets- en wandelpaden. Op termijn moeten ze
deel uitmaken van een recreatief en functioneel fietsroutenetwerk voor
de hele provincie. Het Provinciebestuur heeft besloten om deze
beddingen te kopen zodat ze in staat zijn om de definitieve regeling
en bepaling van de grenzen van de beddingen zelf te regelen. De
NMBS-Holding verkoopt de beddingen van de spoorlijnen 83
Kortrijk-Ronse en 64 Ieper-Roeselare.
Vroegere spoorlijn 83 Kortrijk-Ronse
De NMBS-Holding verkoopt het deel spoorwegbedding vanaf de Hugo
Verriestlaan in Kortrijk tot de Pontstraat in Avelgem aan de Provincie
West-Vlaanderen voor 330.000 euro. Het betreft een oppervlakte van
115.000 m² of 6,6 km lengte. De verkoopprijs is vastgesteld op basis
van een schatting van het Comité tot Aankoop van Onroerende goederen.
Deze enkelsporige lijn werd op 1 juni 1869 opengesteld door de private
spoorwegmaatschappij Braine-le-Comte à Courtrai, die in 1872 werd
genationaliseerd. De lijn Kortrijk-Ronse werd nooit geëlektrificeerd.
Sinds 1959 rijden er geen reizigerstreinen meer tussen Avelgem en
Ronse en sinds 1960 niet meer tussen Kortrijk en Avelgem. Tot 1991
reden er op deze spoorlijn nog goederentreinen tussen Kortrijk en de
Bekaert-fabriek in Zwevegem. Sinds september 2003 zijn alle sporen
opgebroken.
Sinds 2005 ligt er het Guldenspoorpad (de G-route), een fietspad
tussen het Gebroeders Van Raemdonckpark in Kortrijk en de
Deerlijkstraat in Zwevegem. Dagelijks maken honderden fietsers gebruik
van deze route.
Vroegere spoorlijn 64 Ieper-Roeselare
De NMBS-Holding verkoopt het deel spoorwegbedding van de Maagdestraat
in Zonnebeke tot voorbij de Lindeweg (grens Moorslede Roeselare) aan
de Provincie West-Vlaanderen voor 540.000 euro. Het betreft een
oppervlakte van 172.500 m² of 9,2 km lengte.
Deze enkelsporige lijn werd op 12 april 1868 geopend door de private
spoorwegmaatschappij Flandre Occidentale. Op 1 januari 1906 werd de
spoorlijn genationaliseerd. De lijn Ieper-Roeselare werd nooit
geëlektrificeerd. De spoorlijn werd vooral gebruikt voor het vervoer
van landbouwprodukten (vlas, cichorei, bieten, boter en eieren naar de
markten) en landbouwarbeiders. In de volksmond werd dit al snel de
Kloefetrein.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog had de lijn Ieper-Roeselare een
strategische rol en lag voortdurend onder vuur. De Geallieerden
gebruikten de spoorlijn vooral voor de aanvoer van troepen en goederen
uit Ieper of Poperinge. De Duitsers voerden troepen en goederen aan
uit Roeselare. Zij bouwden ook talrijke bunkers langs de spoorlijn
tussen Roeselare en het front in Passendale Op het slagveld werd de
spoorlijn verdedigd door zware Duitse stellingen (de Albrecht
Stellung, de Wilhelm Stellung en de Flandern I en II-Stellung). Na de
oorlog werd spoorlijn heraangelegd.
Sinds 17 mei 1953 rijden er geen reizigerstreinen meer over de
spoorlijn. Goederenverkeer bleef nog mogelijk tussen Moorslede en
Ieper tot 1970. Sinds 1974 werden alle sporen opgebroken. Tussen Ieper
en Zonnebeke wordt de spoorwegbedding gebruikt voor de N37. Tussen
Zonnebeke en de Passendalestraat werd de spoorlijn een fietspad (The
Road to Passchendaele). Duizenden soldaten liepen over de spoorlijn en
de meesten keerden nooit levend terug. Er bevinden zich tal van
historische bezienswaardigheden zoals de Britse begraafplaats Tyne Cot
Cemetery. Tussen Zonnebeke en Moorslede bevindt zich ook de 10 km
lange Stroroute, een fiets- en wandelpad.
De NMBS-Holding zal in de toekomst nog ongebruikte spoorbeddingen
verkopen aan de Provincie West-Vlaanderen. Zo liggen er nog beddingen
die nu dienst doen als fiets- en wandelpad tussen Roeselare en Menen
(L65, Kezelbergroute), Avelgem-Spiere (L85, Trimaarzate),
Diksmuide-Nieuwpoort (L74, Frontzate), Kortemark-Ieper (L63,
Vrijbosroute) en Brugge-Sijsele (L58, Abdijenroute).
NMBS