Gemeente Waterland
21 september 2009
Samenwerking bij registratie panden en adressen
Acht gemeenten in de regio Waterland gaan samenwerken bij de
registratie van panden en adressen. Maandag 21 september ondertekenen
zij een samenwerkingsovereenkomst in het stadhuis van Purmerend. Dat
vormt het startschot voor het in gebruik nemen van de
Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG).
Alle gemeenten in Nederland zijn wettelijk verplicht om basisgegevens
bij te houden over panden en adressen. Deze gegevens zijn binnenkort
beschikbaar via de website van het ministerie van VROM. Vele
(semi-)overheidsinstellingen gaan hier vervolgens verplicht gebruik
van maken. Daarom gelden nu strikte eisen voor de vorm waarop de
gegevens zijn opgeslagen.
Ingewikkeld
Gemeenten kunnen alleen aan de eisen voldoen als zij continu
specialisten beschikbaar hebben die goed op de hoogte zijn met de
informatiestromen en systemen. Dit is moeilijk en duur voor een
afzonderlijke gemeente. Als oplossing namen de gemeenten Beemster,
Graft-De Rijp, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland
en Zeevang initiatief om onderling samen te werken.
Met het gezamenlijke beheer van gegevens worden in de komende periode
ervaringen opgedaan die later mogelijk worden benut voor samenwerking
op andere vlakken.
---