Gemeente Waterland

21 september 2009

Samenwerking bij registratie panden en adressen

Acht gemeenten in de regio Waterland gaan samenwerken bij de registratie van panden en adressen. Maandag 21 september ondertekenen zij een samenwerkingsovereenkomst in het stadhuis van Purmerend. Dat vormt het startschot voor het in gebruik nemen van de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Alle gemeenten in Nederland zijn wettelijk verplicht om basisgegevens bij te houden over panden en adressen. Deze gegevens zijn binnenkort beschikbaar via de website van het ministerie van VROM. Vele (semi-)overheidsinstellingen gaan hier vervolgens verplicht gebruik van maken. Daarom gelden nu strikte eisen voor de vorm waarop de gegevens zijn opgeslagen.

Ingewikkeld

Gemeenten kunnen alleen aan de eisen voldoen als zij continu specialisten beschikbaar hebben die goed op de hoogte zijn met de informatiestromen en systemen. Dit is moeilijk en duur voor een afzonderlijke gemeente. Als oplossing namen de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zeevang initiatief om onderling samen te werken.

Met het gezamenlijke beheer van gegevens worden in de komende periode ervaringen opgedaan die later mogelijk worden benut voor samenwerking op andere vlakken.

---