1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den
Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2009/3725
Uw kenmerk
29862-15/2009D4532
Datum 21 september 2009
Onderwerp Vragen vaste commissie voor VENW over cruiseterminals Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
van 2 september 2009 is gesproken over de plannen die op diverse plaatsen
(zoals Scheveningen en Terneuzen) bestaan voor (uitbreiding van)
cruiseterminals. De commissie heeft mij verzocht de Kamer een brief te doen
toekomen over deze plannen en de consequenties daarvan voor de ruimtelijke
ordening.
Mede namens de Minister van VROM beantwoord ik hiermee het verzoek van uw
vaste commissie van Verkeer en Waterstaat.
Het is mij bekend dat er bij de gemeentes Den Haag en Vlissingen plannen
bestaan voor de aanleg van zeecruiseterminals. In Terneuzen gaat het om een
mogelijke uitbreiding van riviercruises. Ik beschik echter niet over uitgewerkte
plannen omdat de initiatieven nog in het beginstadium zijn.
Mijn opvatting over deze plannen baseer ik voor wat betreft de havenfunctie op
de uitgangspunten van het nationale zeehavenbeleid. Vanuit dit nationale beleid
wordt het aan de markt zelf overgelaten om te bezien of er ruimte is in de
Nederlandse markt voor meer cruiseterminals. De zeehavens in Nederland kunnen
de mogelijkheid hiertoe onderling afstemmen. Het rijk richt zich vanuit
economisch- en veiligheidsperspectief op de maritieme ontsluiting van de
Nederlandse zeehavens. Zodra de initiatiefnemers van mening zijn dat
aanpassingen in de maritieme toegang aan de orde zijn, zal dit door mij worden
bezien.
Voor wat betreft de consequenties voor de ruimtelijke ordening en de veiligheid
van de kust zal door de initiatiefnemers onderzocht moeten worden of de plannen
mogelijk op onderdelen indruisen tegen het nationale beleid. Voor wat betreft het
nationaal ruimtelijk beleid is dat in zijn algemeenheid niet het geval. Dergelijke
terminals kunnen immers passen bij de beoogde vergroting van de ruimtelijke
kwaliteit, diversiteit en aantrekkelijkheid. Ze kunnen bijdragen aan de stedelijke
kracht en dynamiek. Voor de Randstad heeft het kabinet in de Structuurvisie
Randstad 2040 aangegeven welke ruimtelijk-economische krachten het wil
versterken. Wanneer een zeecruiseterminal daaraan actief bijdraagt, past die als
a
Pagina 1 van 2
zodanig in het nationaal ruimtelijk beleid voor de Randstad. Lokaal en regionaal Datum
kan echter spanning ontstaan met nationale planologische regimes voor natuur
(EHS, Natura2000) en landschap, zoals verwoord in de Nota Ruimte. Er is Ons kenmerk
daarmee niet op voorhand te zeggen of een dergelijke ontwikkeling past in of DGLM-2009/3725
strijdig is met het nationale ruimtelijk beleid.
De vraag is voorts of de plannen passen in de Beleidslijn Kust cq het Nationaal
Waterplan. Daarnaast blijft de vigerende wet- en regelgeving van toepassing,
zoals de Wet ruimtelijke ordening, de Wet Milieubeheer en de
Natuurbeschermingswet, waarbij het rijk zijn rol speelt.
Gezien bovenstaande kan ik u op dit moment melden dat ik de plannen en
rapportages van de gemeentes afwacht en deze zal toetsen aan het nationale
beleid dat hier betrekking op heeft.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat