SGP
09 - 09 - 09 | Prostitutie
Prostitutie
Seksualiteit komt alleen tot haar recht binnen de trouw en
geborgenheid van een huwelijk. Op die momenten gaan de van elkaar
houdende man en vrouw écht in elkaar op. Dat is seksualiteit op haar
mooist. Dat is dus wezenlijk iets anders dan oppervlakkige
lustbeleving, voor geld te kopen handelswaar of een consumptieartikel
dat aan de massa wordt aangeboden via de media of andere kanalen. Wie
seksualiteit naar beneden haalt door ook hier uit te gaan van de mens
die zelf wel uitmaakt wat hij of zij wil, verandert het mooiste in het
slechtste.
Prostitutie is geen liefdevol samenleven van man en vrouw, maar
misbruik van vrouwen en een vorm van slavernij. Niemand zou graag zijn
vrouw of dochter zien als prostituee.
De SGP is voorstander van een zoveel mogelijk tegengaan van
prostitutie en de instelling en handhaving van een verbod op betaalde
seksuele diensten. Zoals handel in organen verboden is, moeten we ook
het âaanbieden van mensenâ tegengaan.
De legalisering van prostitutie is een voorbeeld van mislukt beleid.
Mensenhandel blijft volop aanwezig, ook in de legale branche. Te vaak
wordt strengere handhaving geplaatst tegenover het gedogen vroeger.
Dat is onjuist. Juist een wettelijk verbod maakt optreden en handhaven
door politie en justitie gemakkelijker.
1. Verplichte regulering (en toetsing)
Het is een goede zaak dat de regering een wetsvoorstel over
prostitutie voorbereid. Dat voorstel mag echter beslist niet
leiden tot uitbreiding van deze branche. Het moet bovendien gelden
voor elke vorm van prostitutie. Het moet daarbij duidelijk zijn
dat een vergunning beslist geen goedkeuring mag inhouden.
2. Ongelimiteerde nuloptie
Gemeenten die kiezen voor een nul bordelen op hun grondgebied
worden vaak op hun vingers getikt, omdat zij dat niet zouden mogen
op basis van ruimtelijke argumenten. De minister van BZK wil wel
een nuloptie voor bordelen toestaan, maar niet voor andere
seksbedrijven. De SGP vindt dat die mogelijkheid moet gelden voor
alle prostitutiebedrijven. Daarbij moeten gemeenten alle soorten
argumenten kunnen gebruiken.
3. Internetprostitutie
De minister kiest voor een lokale aanpak. Begrijpelijk, maar dit
maakt ontduiking van de regels wel veel gemakkelijker. In het
bijzonder voor internetprostitutie. Als handhaving vooral lokaal
plaatsvindt, kan het internetaanbod gemakkelijk buiten beeld
raken. Hiervoor moet een landelijke toezichthouder komen.
4. Strafbaar stellen souteneurschap
De minister zegt dat de strafbaarstelling van mensenhandel (273f
Sr) voldoende ruim is om de activiteiten van een souteneur
daaronder te brengen. Hij ziet slechts ruimte voor beperkte
aanpassingen in de WED. Het evaluatierapport zegt juist dat een
ruime meerderheid van de prostituees te maken heeft met een
pooier. De SGP vindt dat er daarom een extra strafbepaling moet
komen die souteneurschap verbiedt.
5. Strafbaar stellen prostitueebezoek
De SGP vindt dat prostitueebezoek van illegale prostituees
strafbaar gesteld moet worden. Artikel 19 van het Verdrag inzake
bestrijding van mensenhandel vraagt ook om maatregelen. Nederland
kan hierbij een voorbeeld nemen aan Zweden, waar elk
prostitueebezoek strafbaar is.
6. Uitvoering motie uitstapprogrammaâs
De SGP heeft diverse jaren geleden een motie ingediend om
prostituees de mogelijkheid te bieden te stoppen met dit werk. Nog
maar 6 procent van de gemeenten heeft hierover beleid ontwikkeld.
De afgelopen jaren is te weinig gedaan. Gemeenten moeten de
verplichting krijgen om uitstapprogrammaâs aan te bieden. Ook
hulpverlening voor prostituees is slechts beperkt beschikbaar.
Slechts 23% van de gemeenten besteedt hier aandacht aan. Daarvoor
moet ook beleid ontwikkeld worden.
7. Verhoging minimumleeftijd prostitutie
De SGP wil de leeftijd voor prostitutie in ieder geval van 18 naar
21 te verhogen. Het is onbegrijpelijk dat de minister op dit punt
aarzelt.
8. Hogere strafmaat en fax/sms-bombardement
De strafmaat voor mensenhandel zonder strafverzwarende
omstandigheden (6 jaar) is vergeleken met andere misdrijven
licht. De SGP wil een verhoging tot ten minste 8 jaar.
Er wordt soms succesvol gebruik gemaakt van een faxbombardement om
het werken onmogelijk te maken. Dit kan natuurlijk ook via sms of
andere methoden. Dit middel moet meer gebruikt worden.
9. Toezicht en handhaving: samen!
Op papier wordt prostitutie prioriteit bij de diverse betrokken
instanties. De SGP vindt het verbazingwekkend dat er nog steeds
geen goede samenwerking is tussen Belastingdienst,
arbeidsinspectie en politie. Gedwongen prostitutie wordt niet
sterk gecontroleerd, veel minder dan bijvoorbeeld minderjarigheid
of ontbreken werkvergunning. De politie moet dan ook meer
menskracht krijgen om zich juist op het opsporen van gedwongen
prostitutie te richten, juist ook in het illegale circuit en de
zogenoemde âthuiswerkersâ.
10. Breezerseks en loverboys
De rapportage over breezerseks maakte een voorzichtig begin aan
het inzichtelijk krijgen van instrumentele seks. Omdat dit ook
gezien kan worden als een vorm van prostitutie met minderjarigen,
vragen wij hiervoor ook de aandacht van de minister bij de
Kaderwet. Hier moeten concrete maatregelen genomen worden, zowel
op het gebied van voorlichting als het bieden van alternatieven
voor minderjarige meisjes die slachtoffer worden van loverboys.