Vrije Universiteit Amsterdam
Persbericht
21-09-2009
Positieve indruk traditionele winkelketen versterkt online
koopgedrag
Bij een positieve indruk van een traditionele winkelketen kopen consumenten eerder
online bij diezelfde winkel. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de Vrije
Universiteit (VU), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Free Record Shop.
Het onderzoek toont aan dat consumenten eerder geneigd zijn om online aankopen te
doen, wanneer zij een positieve indruk hebben van de traditionele winkelketen. De
onderzoekers tonen hiermee een rechtstreeks effect aan van winkelindruk op de
online koopbereidheid. Daarnaast wordt in het onderzoek duidelijk dat de
winkelindruk van invloed is op hoe de consumenten de kwaliteit van de online
webshop ervaren.
Volgens Tibert Verhagen, onderzoeker VU, is er sprake van een referentie-effect.
"Kenmerken van de traditionele winkelketen worden door klanten gebruikt om een
inschatting te maken van de online webshop. Opvallend genoeg is hierbij sprake van
een 1-op-1 relatie. Zo werken de dienstverlening, het assortiment en de atmosfeer van
de traditionele winkelketen door op de indrukken die men respectievelijk van de
dienstverlening, het assortiment en de atmosfeer van de online webshop heeft".
Verhagen vervolgt:" In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is er bij traditionele
winkelketens en online webshop lang niet altijd sprake van kannibalisatie. Het
onderzoek toont aan dat de traditionele winkelketen en de online webshop elkaar
kunnen versterken, wanneer de organisatie erin slaagt een totaalbeleving te creëren".