IBC2009 levert een succesvol evenement af
18 sep 2009
Ondanks enkele pessimistische voorspellingen overtrof de IBC2009 alle
verwachtingen met een bezoekersaantal van 45.547. Dat is slechts 7%
minder dan het bezoekersaantal in 2008. Als de standhouders uit de
aantallen worden gehaald, zijn de bezoekersaantallen nog
indrukwekkender: het komt dan neer op 5% minder dan vorig jaar.
âAls je het succes van een evenement als het IBC zuiver op cijfers
beoordeelt, doe je onrecht aan de hele ervaring," zegt Michael Crimp,
de COO van IBC met klem. "IBC gaat over de kwaliteit van de
interactie. En dat is precies waar we wederom een goede prestatie
hebben geleverd. De conferentie werd opgeluisterd door enkele zeer
markante hoofdsprekers en de beurs bracht bijna alle grote producenten
van de hele wereld samen met bijna alle grote beslissers."
âOns hoofddoel is niet om een beurs te zijn, maar om een ervaring te
leveren", vervolgt hij. "Een van de manieren waarop we dat doen is de
inhoud die we bieden. Dat brengt de technologie op de beursvloer in
het juiste perspectief. We wisten dat de partijen binnen IBC in 2009
zouden moeten investeren in kennis om te kunnen concurreren in het
nieuwe medialandschap en de nieuwe economische situatie. En daar
hebben we op ingespeeld.â
IBC voegde waarde toe aan de ervaring van de bezoekers op manieren die
even verschillend waren als de spreekbeurten van Marty Pompadur en
Rory Sutherland; filmvertoningen in stereo 3D; een unieke gelegenheid
om zowel de ASC als de BSC testen voor digitale camera's te doen en de
experts daarachter vragen te stellen. En de kans om stoom af te blazen
in de virtuele motorraces in de Games Arena.
De bezoekers waren onverdeeld positief over de IBC 2009. Ma Ju, de
bestuursvoorzitter van AB SARFT in China, zei: "Veel internationale
hoofdrolspelers komen naar de IBC en brengen de meest geavanceerde
technologie mee, en de ideeën waarmee de industriële ontwikkeling
verder richting wordt gegeven. IBC is een barometer voor
internationale ontwikkelingen in uitzendingen.â
David Hill, de bestuursvoorzitter en CEO van Fox Sports, maakte de
plaats van IBC binnen de sector duidelijk: âIBC is de belangrijkste
vergadering van mediatechnologie in de hele wereld", beweerde hij.
Dieter Engel, de Senior Vice President van Deutsche Telekom, was het
daar roerend mee eens toen hij zei: âIBC is de belangrijkste beurs
voor mij. Belangrijker dan de CES of de NAB. Dit jaar was het nog meer
relevant dan vorig jaar. Alle leveranciers die voor mij van belang
zijn staan hier.â
*
Amsterdam RAI