Vrouw ruimt op tijdens reclameblok
20 september 2009
Het traditionele rolpatroon beheerst nog steeds de Nederlandse
woonkamers tijdens de reclameboodschappen op tv. Vrouwen gebruiken de
tijd om op te ruimen, terwijl mannen zappen. Dit blijkt uit het `100
seconden' onderzoek van Centraal Beheer Achmea. Hieruit blijkt tevens
dat de makers van commercials na het reclameblok gemiddeld vijftig
procent meer bezoekers ontvangen op haar websites.
Het onderzoek, uitgevoerd onder 1050 Nederlanders, laat zien dat
Nederlanders geloven in de kracht van tv-reclame. Een kwart (24%)
denkt dat tv-reclame van invloed is op één van de gezinsleden. Volgens
het merendeel van de Nederlanders is een commercial pas geslaagd als
het humor bevat (85,5%). Bekende Nederlanders of seks in een reclame
spreken nauwelijks aan. Het ideale moment om tv-commercials te
bekijken zonder weg te zappen is `s avonds tussen acht en middernacht.
Tv-reclame effectief middel
Hoewel bij 68% van de Nederlanders tv-reclame een vorm van ergernis
oproept, bezoekt meer dan de helft regelmatig na het zien van
tv-reclame de website van de afzender. Vincent van de Berg van
reclamebureau DDB uit Amsterdam, licht toe: `Het is niet zozeer wat je
zegt, maar hoe je het zegt waardoor mensen worden geraakt. Daarom is
humor naast een relevante boodschap zo enorm belangrijk. Het gebruik
van humor zorgt ervoor dat mensen een positief gevoel krijgen en open
staan voor je boodschap. Televisie is vanwege zijn grote bereik en
sterke impact zeer geschikt als drager. Vervolgens is internet zeer
goed in staat om meer te vertellen over je product, omdat mensen dat
op het moment en in het tempo kunnen doen dat hen het beste
uitkomt."
Reclame 100 jaar geleden
Eind negentiende eeuw werd reclame als iets minderwaardigs gezien. Een
goed product verkocht zichzelf en had geen reclame nodig. Consumenten
vonden kwaliteit van het product het belangrijkst. Tegenwoordig wordt
met reclame emotie toegevoegd aan een product. Het product krijgt zo
een bepaald imago waar je je toe aangetrokken kunt voelen.
Nederlanders zien reclame inmiddels als iets wat blijft: de helft van
de respondenten denkt dat er over tien jaar nog steeds tv-commercials
zijn.
Over het `100 seconden' onderzoek
Het `100 seconden' onderzoek is een initiatief van verzekeraar
Centraal Beheer Achmea, die dit jaar zijn honderdjarig bestaan viert.
In het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2, worden 10
vragen gesteld die elk binnen 10 seconden beantwoord moeten worden.
Een dergelijk onderzoek met tijdsklok is niet eerder toegepast in
Nederland.