Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 90801 2509 LV Den Haag
Directie Leren en Werken
Anna van Hannoverstraat 4
De voorzitter van de Tweede Kamer Den Haag
Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Postbus 20018 project.lerenenwerken.nl
2500 EA Den Haag
Onze referentie
PLW/2009/19350
Uw brief van
14 mei 2009
Datum 18 september 2009
Betreft Stand van zaken Plan van Aanpak Leren en Werken 2008-2011
Bij brief van 14 mei 2009 (kenmerk: 30012-14/2009D23323) heeft de vaste
commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gevraagd op de hoogte te
worden gesteld van de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van het
Plan van Aanpak Leren en Werken 2008-2011. Met deze brief voldoen wij aan dit
verzoek.
Via de oprichting van de Projectdirectie Leren en Werken heeft het kabinet vanaf
2005 extra geïnvesteerd in een leven lang leren. Het kabinet heeft aan het eind
van de eerste projectperiode (2005-2007) besloten tot een doorstart van de
projectdirectie tot 2011. We hebben flinke vooruitgang geboekt, maar we zijn er
nog niet. Zo is er ten aanzien van de deelname van bepaalde groepen
(laagopgeleide en oudere werknemers, werkzoekenden en met werkloosheid
bedreigden) en sectoren (het gehele MKB) nog veel winst te behalen. Ook is er
nog geen sprake van een structurele inbedding van leren in het volwassen leven.
De Denktank Leren en Werken is na zijn installatie in juni 2008 aan de slag
gegaan met het ontwikkelen van een langetermijnstrategie. De uitkomsten
hiervan wijzen op de noodzaak van een cultuurverandering. De Onderwijsraad
pleit in zijn verkenning "Middelbaar en hoger onderwijs voor volwassenen"1 voor
een voortzetting van de cultuurverandering, die volgens de raad de afgelopen tijd
is ingezet. Leren en werken moeten op een natuurlijke wijze met elkaar
verbonden zijn in de levensloopbaan van mensen. Dat is nu nog niet zo.
Realisering van een leven lang leren is een kwestie van lange adem. De juiste
langetermijnmaatregelen kunnen dit proces versnellen. De huidige economische
crisis draagt aan de versnelling bij. Door intensivering van de
scholingsinspanningen kan de toename van de werkloosheid of de
werkloosheidsperiode worden beperkt. Het kabinet stimuleert dit proces met de
"Tijdelijke subsidieregeling omscholing werknemers bij dreigende werkloosheid",
de "Stimuleringsmaatregel EVC" en de "Tijdelijke stimuleringsregeling leren en
werken voor werkende jongeren zonder startkwalificatie, werkzoekenden en met
werkloosheid bedreigden". In de uitwerking van het "actieplan
Jeugdwerkloosheid" wordt ook een duidelijke verbinding gelegd met de
1 Middelbaar en hoger onderwijs voor volwassenen; verkenning, nr. 20090198/917,
Onderwijsraad, Den Haag, juli 2009
a
activiteiten van Leren en Werken. Deze regelingen vormen mede een basis voor Datum
versterking van de cultuurverandering en inbedding van leren en werken in
Onze referentie
bedrijven en in de regionale infrastructuur.
Tijdens de Europese top van Lissabon 2000 hebben de EU-lidstaten afgesproken
om van Europa een dynamische kenniseconomie te maken. Daarvoor is een
aantal streefdoelen geformuleerd over onder meer het te bereiken
opleidingsniveau van de beroepsbevolking in 2010. Het Nederlandse kabinet heeft
daaraan een aantal nationale doelstellingen gekoppeld voor onder andere het
minimum opleidingsniveau van de beroepsbevolking (80% een startkwalificatie in
2010), het aandeel hoger opgeleiden in de beroepsbevolking (50% hoger opgeleid
in 2020) en de deelname aan cursussen en opleidingen van de beroepsbevolking
tussen 25 en 64 jaar, de zogenoemde leven lang leren doelstelling (20% in
2010).
In Lissabon is ten aanzien van de leven lang leren doelstelling afgesproken dat in
2010 12,5% van de EU-beroepsbevolking tussen 25 en 64 jaar deelneemt aan
een cursus of opleiding. In 2000 was dit 8,9%. De scholingsdeelname in
Nederland lag in 2000 op 15,5%, dus al ruim boven het EU-streefcijfer van 2010.
Nederland behoorde en behoort daarmee nog steeds tot de vijf best presterende
landen. Van alle 27 lidstaten kunnen alleen de Scandinavische landen en het
Verenigd Koninkrijk betere cijfers overleggen. In 2008 was het deelnamecijfer
gestegen tot 17%.
In het plan van aanpak 2008 2011 "Doorpakken met Leren & Werken"2 zijn de
activiteiten gericht op verdere versterking van de regionale infrastructuren, het
realiseren van 90.000 extra leerwerktrajecten/EVC-trajecten, de verdere
ontwikkeling van EVC, het bereiken van burgers en werkgevers en de
ontwikkeling van een visie en aanpak voor de langere termijn. Hieronder gaan we
in op de activiteiten en de resultaten in het kader van dit plan van aanpak
halverwege deze projectperiode.
De ontwikkeling en implementatie van EVC en maatwerk
Met onze brief van 8 december 2008 (kenmerk: PLW/2008/34277) hebben wij uw
Kamer geïnformeerd over de waarborging van het Ervaringscertificaat (EVC) in
het Plan van Aanpak Leren en Werken 2008-2011. In de brief wordt ingegaan op
de volgende aspecten:
· voorlichting via de massamediale publiekscampagne `Weet waar je staat,
vraag je ervaringscertificaat';
· de landelijke ondersteuning door het Kenniscentrum EVC;
· de fiscale aftrekbaarheid via de Wet Vermindering Afdracht Onderwijs van
door de werkgever gemaakte kosten van EVC tot een maximum van 319;
· de borging van de kwaliteit van het ervaringscertificaat door de introductie
van de kwaliteitscode en
· de controle op de naleving daarvan en de gerealiseerde kwantitatieve doelen.
2 Doorpakken met Leren & Werken; plan van aanpak 2008 2011, Projectdirectie Leren &
Werken, Den Haag, januari 2008
Pagina 2 van 5
Datum
EVC is een product in ontwikkeling. Er zijn flinke stappen gezet in de richting van
Onze referentie
duurzame invoering van EVC. Nederland is een van de koplopers op dit gebied in
Europa. Er worden acties ingezet die de invoering en het gebruik van het
Ervaringscertificaat verder moeten versterken:
1. Drie jaar na invoering van het systeem van kwaliteitsbewaking van EVC zijn de
partners3 van het in november 2006 daarover gesloten convenant tot de conclusie
gekomen dat het noodzakelijk is dit systeem te actualiseren en waar nodig te
verbeteren en te bestendigen. Het gaat dan niet om de inhoud van de code, maar
wel om de bestuurlijke verantwoordelijkheden binnen en de borging van het
systeem van kwaliteitsbewaking EVC. Het streven is in het voorjaar van 2010 tot
een nieuw convenant te komen.
2. In het hbo moeten EVC en maatwerk worden ingebed in een bredere ambitie
van hogescholen om een rol van betekenis te kunnen spelen op de scholingsmarkt
van werkenden en een leven lang leren. Uiterlijk in oktober 2009 brengen we een
regeling uit die is gericht op de ontwikkeling van een beperkt aantal hogescholen
(4-6) tot instituten voor Leven Lang Leren. Naast verdere ontwikkeling van EVC
en maatwerk staan externe oriëntatie, samenwerking met bedrijven en vraag- en
klantgericht werken daarin centraal. Het project heeft een looptijd van twee jaar.
De ontwikkelde aanpak en instrumenten worden actief overgedragen aan andere
hogescholen. Dit voornemen is in lijn met de aanbeveling van de Onderwijsraad
om een beperkt aantal instellingen voor hoger onderwijs de gelegenheid te geven
zich te verbreden tot instellingen voor leven lang leren.
3. De leerwerkloketten spelen een belangrijke rol bij de bekendmaking van en
advisering over het Ervaringscertificaat. Zij informeren en adviseren bedrijven en
individuen over de inhoud en de voordelen ervan. De leerwerkloketten hebben
ook een bredere taak in het adviseren over scholingsmogelijkheden en
opleidingenaanbod. Adviseurs van het leerwerkloket gaan naar bedrijven om
samen met de ondernemer de scholingsbehoefte van het bedrijf vast te stellen en
een opleidingsplan te maken. In het totaalpakket van crisismaatregelen voor de
arbeidsmarkt is extra geld beschikbaar gesteld ( 8 miljoen per jaar) voor de
structurele inbedding van maximaal 40 leerwerkloketten. De 40 leerwerkloketten
worden gekoppeld aan het UWV Werkbedrijf.
4. Om het Ervaringscertificaat breed bekend te maken is in 2008 de
publiekscampagne "Weet waar je staat, vraag je Ervaringscertificaat" gestart. In
2009 is in het voorjaar de campagne vier weken lang via tv en radio uitgezonden.
In het najaar wordt de campagne herhaald. In deze periode wordt de boodschap
ook via internet gepromoot. De landelijke campagne wordt gecombineerd met een
door de projectorganisaties uitgevoerde regionale campagne. In samenwerking
met het UWV Werkbedrijf worden de specifieke met de crisis verband houdende
scholingsmaatregelen onder de aandacht van werkgevers gebracht.
3 dat zijn de Rijksoverheid, de sociale partners, de Mbo-Raad, de HBO-Raad, Paepon, AOC-
Raad, UWV en de OU.
Pagina 3 van 5
5. Het aantal afgegeven Ervaringscertificaten is de afgelopen jaren sterk Datum
gestegen. EVC wordt ook meer en meer een regulier arbeidsmarktinstrument. Dat
Onze referentie
blijkt uit het steeds groter aantal cao's waarin afspraken over vergoedingen van
het Ervaringscertificaat worden gemaakt, uit de vele O&O-fondsen die het
Ervaringscertificaat deels vergoeden én ook uit de Stimuleringsmaatregel EVC die
het kabinet via UWV heeft ingezet. Daarnaast is EVC recent voor gastouders door
staatssecretaris Dijksma geïntroduceerd.
We willen het komende jaar nader kwantitatief onderzoek doen naar gebruik en
inbedding van EVC ook buiten de stimuleringsregelingsmaatregelen van de
overheid om. Daarnaast zullen we kwalitatief onderzoek doen naar de effecten
van EVC.
Tijdelijke stimuleringsregeling Leren en Werken 2007 en 2009
In vervolg op de stimuleringsregeling 2005 is op 3 april 2007 de Tijdelijke
stimuleringsregeling 2007 van start gegaan. Binnen deze regeling hebben we met
46 regio's afspraken gemaakt voor de realisatie van in totaal 40.926
leerwerktrajecten (duaal en EVC) per 31 december 2009. Vanaf 1 juni 2009 lopen
in totaal 44.924 leerwerktrajecten, waarvan 10.066 voor jongeren tot 27 jaar.
Daarmee is de in de regeling geformuleerde ambitie van 40.000 ruim voor het
verstrijken van de regelingstermijn gehaald. Maken we onderscheid tussen duale
trajecten en EVC-trajecten dan blijkt dat de ambitie ten aanzien van de duale
trajecten fors is overschreden, maar dat de realisatie van de EVC-ambitie
duidelijk meer moeite kost (tabel 1). In de komende maanden kan hierin nog
verbetering optreden. Wat opvalt is dat er tussen de regio's grote verschillen zijn
in het bereiken van de EVC-doelstelling. Er zijn regio's die 80% of meer van hun
ambitie realiseren en er zijn regio's waar EVC nauwelijks van de grond komt. In
het bovengenoemde onderzoek zal hieraan specifieke aandacht worden besteed.
Tabel 1: Stand van zaken Plan van aanpak Leren & Werken: 1 juni 2009
Periode Duaal + EVC Duale trajecten EVC-trajecten
(totalen)
1e tranche ambitie Stand % ambitie Stand % Ambitie Stand %
(looptijd tot projecten 1/7/09 projecten 1/7/09 projecten 1/7/09
31/12/2009
40.926 44.924 109,8 23.385 35.717 152,7 17.541 9.207 52,5
Op 7 februari 2009 is met de "Tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken voor
werkende jongeren zonder startkwalificatie, werkzoekenden en met werkloosheid
bedreigden" (PLW/2009/961) de tweede tranche van de uitvoering van het plan
van aanpak van start gegaan. Doel van de regeling is het realiseren van in totaal
50.000 leerwerktrajecten voor werkende jongeren zonder startkwalificatie en
leerwerktrajecten voor werkzoekenden en met werkloosheid bedreigden. Het gaat
hier om de resterende 50.000 van de totale ambitie van 90.000 leerwerktrajecten
(tabel 2). In juli 2009 is aan 28 projecten subsidie toegekend voor het realiseren
van in totaal 50.048 leerwerktrajecten. Hiervan zijn 38.609 trajecten gericht op
werkzoekenden en met werkloosheid bedreigden en 11.439 trajecten op
werkende jongeren zonder startkwalificatie. De projecten hebben een looptijd tot
31 december 2010.
Pagina 4 van 5
Datum
Onze referentie
Tabel 2: Ambitie Plan van aanpak Leren & Werken 2008 2011
Periode Ambitie Duale trajecten EVC-trajecten Duaal + EVC
PvA 2008 - ambitie projecten ambitie projecten ambitie projecten
2011
1e tranche 40.000 23.385 17.541 40.926
(looptijd tot
31/12/2009)
2e tranche 50.000 38.336 11.590 50.048
(looptijd tot
31/12/2010)
Totaal 90.000 61.721 29131 90.974
Advies Tijd voor ontwikkeling4 van de Denktank Leren en Werken
Ongeveer een jaar geleden hebben we de Denktank Leren en Werken opdracht
gegeven ons te adviseren over een langetermijnstrategie voor een duurzame
implementatie van een leven lang leren. Op 1 juli jongstleden heeft de Denktank
ons het advies `Tijd voor ontwikkeling' aangeboden. De Denktank constateert, net
als de Onderwijsraad in zijn verkenning over het middelbaar en hoger onderwijs
voor volwassenen, dat er in de afgelopen jaren de nodige vooruitgang is geboekt,
maar dat er een cultuurverandering nodig is om leven lang leren tot gemeengoed
te maken. Om dit te bereiken doet de Denktank een aantal concrete voorstellen
die er potentieel aan kunnen bijdragen dat leren een normaal onderdeel wordt
van het volwassen leven. En dat is waarnaar wij uiteindelijk streven. In het najaar
reageren we separaat op zowel het advies van de Denktank als op de verkenning
van de Onderwijsraad.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt Vliegenthart
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Jetta Klijnsma
4 Tijd voor ontwikkeling; Advies van de Denktank Leren en Werken over het stimuleren van
een leven lang leren in Nederland, ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Den Haag, juli 2009
Pagina 5 van 5