Nieuwe 'baggerdijk' bespaart honderden miljoenen
21/09/2009 09:30
CUR Bouw & Infra
- Kenniscentrum CUR: geen belemmeringen voor bagger als bouwstof -
(Gouda, 21 september) - Bagger kan worden gebruikt om dijken duurzamer en goedkoper te versterken. Dat concludeert kenniscentrum CUR Bouw & Infra in het rapport 'Hoogwaardig bouwen met baggerspecie', dat morgen verschijnt. Dijkversterking en het storten van bagger kosten in Nederland jaarlijks miljoenen euro's. Het combineren van die twee bespaart tot 60 procent. De onderzoekers zien ook grote kansen voor de 'dijk van baggerworsten' als exportproduct.
Jaarlijks wordt zo'n 10 miljoen m3 bagger verwijderd om de Nederlandse waterwegen bevaarbaar te houden. Nu wordt dat natuurlijke materiaal laagwaardig verwerkt in baggerdepots. De capaciteit daarvan is beperkt, er is maatschappelijke weerstand en de kosten zijn hoog. Uit het onderzoek blijkt dat 80 tot 90 procent van de baggerspecie geschikt is om dijken en andere waterkeringen te versterken.
De baggerdijk slaat twee vliegen in één klap, zegt Joep van Leeuwen, voorzitter van de CUR-commissie: "De noodzakelijke versterking van de Nederlandse waterkeringen kost tot 2020 zeker 2,5 miljard euro. Door daarvoor bagger te gebruiken besparen we op de aankoop van zand en klei én op het storten van bagger. In totaal gaat het om honderden miljoenen euro's."
Ook de maatschappelijke winst is volgens de onderzoekers groot. "De bagger wordt vlak bij de dijk gewonnen. Dat betekent veel minder transportbewegingen, minder overlast, minder energieverbruik en minder CO2-uitstoot. Ook hoeven we veel minder zand en klei uit de natuur te halen én zijn er minder baggerdepots nodig."
De baggerspecie wordt bij de dijk in tubes gepompt. Deze geotextiele zakken zijn zo'n dertig meter lang en hebben een doorsnee van twee meter. Een toeslagmateriaal ontwatert de specie, waarna een kleiige bouwstof overblijft. De gevulde tubes, de baggerworsten, worden vervolgens afgedekt met grond en zo aan het zicht onttrokken. Technische of wettelijke belemmeringen zijn er niet, concludeert CUR Bouw & Infra.
Volgens de werkgroep is de 'dijk van baggerworsten' ook een belangrijk potentieel exportproduct. "Ruim 50 procent van de wereldbevolking leeft in deltagebieden. Veel daarvan liggen in arme landen. Ook die kunnen nu veel goedkoper de veiligheid van hun waterkeringen verbeteren. De stijgende zeespiegel maakt dat des te urgenter", aldus Van Leeuwen.
In Nederland is op korte termijn vooral een grote markt voor de toepassing in regionale waterkeringen. Wel adviseert de commissie om klein te beginnen en het gebruik daarna langzaam op te schalen. Ook roept CUR Bouw & Infra bedrijven en overheden op om zich te melden voor deelname aan een serie pilotprojecten.
http://www.curbouweninfra.nl/
http://www.cur.nl/