KPMG
Bedrijfsleven vindt ethische vorming studenten onder de maat
21|09|09 - Volgens de onderzochte ondernemingen moet het onderwijs
meer aandacht besteden aan het scholen van de bestuurders van de
toekomst als het gaat om normen en waarden.
Nederlandse bedrijven vinden dat de ethische vorming van studenten aan
hogere onderwijsinstellingen te kort schiet. De ondernemingen vinden
dat het onderwijs meer aandacht moet besteden aan het scholen van de
bestuurders van de toekomst als het gaat om normen en waarden.
Uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse bedrijven blijkt dat ruim 90%
van de bedrijven vindt dat het onderwijs een belangrijke rol heeft in
de ethische en morele vorming van hun studenten. De helft van de
bedrijven vindt dat het onderwijs voldoende doet aan de ethische
vorming van de student. Eén op de drie bedrijven blijkt echter
ontevreden over de ethische en morele vorming van afgestudeerden en
starters. Volgens de bedrijven hebben de 'bestuurders van morgen' te
weinig oog voor normen en waarden en worden zij teveel gedreven door
een snelle carrière, inkomen en status. Daarnaast ontberen starters
volgens de onderzochte ondernemingen verantwoordelijkheidsgevoel en
respect.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven grote
verschillen ervaren tussen jongere managers en oudere managers als het
gaat om ethische vraagstukken. Bijna 40% geeft aan jonge managers
minder strikt te vinden als het gaat om ethische vraagstukken.
Vrouwelijke managers zijn volgens de bedrijven strikter in ethische
kwesties dan hun mannelijke collega's. Ruim 40% van de onderzochte
bedrijven geeft bovendien aan de afgelopen twee jaar afscheid te
hebben genomen van 'high potentials' als gevolg van een gebrek aan de
juiste normen en waarden. "Er bestaat een duidelijk verschil tussen de
mate waarin afgestudeerden oog hebben voor de gewenste ethiek en de
moraal die nodig is in het bedrijfsleven en de ervaringen van de
bedrijven zelf", constateert Philip Wallage van KPMG.
Wallage: "Gezien het feit dat de huidige economische crisis mede
toegeschreven wordt aan een gebrek aan ethisch en moreel verantwoord
gedrag is dit op zijn minst verontrustend." Volgens Wallage grijpen
alle nieuwe regels die worden verzonnen in reactie op de kredietcrisis
niet in op de onderliggende oorzaken. Wallage: "Van veel kanten is de
laatste tijd gepleit voor een betere moraal van ondernemingen en hun
bestuurders, voor moreel leiderschap dus. Er is echter geen enkele
regel die gewenst gedrag van mensen kan afdwingen. Nieuwe regels
kunnen ook niet voorkomen dat niet wenselijk gedrag zoals hebzucht en
eigen belang door mensen worden vertoond.
Het voorkomen van incidenten en ongewenst gedrag is geen kwestie van
regels, maar van vertrouwen, integriteit, cultuur en ethiek, met name
aan de top van de organisatie. Bestuurders moeten door eigen
voorbeeldgedrag laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen.
Kijken we naar de bestuurders van morgen dan blijkt echter nog een
lange weg te gaan als het gaat om voorbeeldgedrag. Met het scholen van
high potentials op het gebied van ethiek en integriteit kan het hoger
onderwijs dus niet vroeg genoeg beginnen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.