KPMG

Bedrijfsleven vindt ethische vorming studenten onder de maat

21|09|09 - Volgens de onderzochte ondernemingen moet het onderwijs meer aandacht besteden aan het scholen van de bestuurders van de toekomst als het gaat om normen en waarden.

Nederlandse bedrijven vinden dat de ethische vorming van studenten aan hogere onderwijsinstellingen te kort schiet. De ondernemingen vinden dat het onderwijs meer aandacht moet besteden aan het scholen van de bestuurders van de toekomst als het gaat om normen en waarden.

Uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse bedrijven blijkt dat ruim 90% van de bedrijven vindt dat het onderwijs een belangrijke rol heeft in de ethische en morele vorming van hun studenten. De helft van de bedrijven vindt dat het onderwijs voldoende doet aan de ethische vorming van de student. Eén op de drie bedrijven blijkt echter ontevreden over de ethische en morele vorming van afgestudeerden en starters. Volgens de bedrijven hebben de 'bestuurders van morgen' te weinig oog voor normen en waarden en worden zij teveel gedreven door een snelle carrière, inkomen en status. Daarnaast ontberen starters volgens de onderzochte ondernemingen verantwoordelijkheidsgevoel en respect.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven grote verschillen ervaren tussen jongere managers en oudere managers als het gaat om ethische vraagstukken. Bijna 40% geeft aan jonge managers minder strikt te vinden als het gaat om ethische vraagstukken. Vrouwelijke managers zijn volgens de bedrijven strikter in ethische kwesties dan hun mannelijke collega's. Ruim 40% van de onderzochte bedrijven geeft bovendien aan de afgelopen twee jaar afscheid te hebben genomen van 'high potentials' als gevolg van een gebrek aan de juiste normen en waarden. "Er bestaat een duidelijk verschil tussen de mate waarin afgestudeerden oog hebben voor de gewenste ethiek en de moraal die nodig is in het bedrijfsleven en de ervaringen van de bedrijven zelf", constateert Philip Wallage van KPMG.

Wallage: "Gezien het feit dat de huidige economische crisis mede toegeschreven wordt aan een gebrek aan ethisch en moreel verantwoord gedrag is dit op zijn minst verontrustend." Volgens Wallage grijpen alle nieuwe regels die worden verzonnen in reactie op de kredietcrisis niet in op de onderliggende oorzaken. Wallage: "Van veel kanten is de laatste tijd gepleit voor een betere moraal van ondernemingen en hun bestuurders, voor moreel leiderschap dus. Er is echter geen enkele regel die gewenst gedrag van mensen kan afdwingen. Nieuwe regels kunnen ook niet voorkomen dat niet wenselijk gedrag zoals hebzucht en eigen belang door mensen worden vertoond.

Het voorkomen van incidenten en ongewenst gedrag is geen kwestie van regels, maar van vertrouwen, integriteit, cultuur en ethiek, met name aan de top van de organisatie. Bestuurders moeten door eigen voorbeeldgedrag laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Kijken we naar de bestuurders van morgen dan blijkt echter nog een lange weg te gaan als het gaat om voorbeeldgedrag. Met het scholen van high potentials op het gebied van ethiek en integriteit kan het hoger onderwijs dus niet vroeg genoeg beginnen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.