Baanzekerheid doet blijven
Amsterdam, 21 september 2009
Het vertrouwen van werknemers in hun eigen baankansen neemt af. De meerderheid kijkt momenteel niet om zich heen naar iets anders. Werknemers blijven vooral in hun huidige baan vanwege de zekerheid.
Hoewel de werkloosheid stijgt, geloven werknemers in hun baankansen. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van zaterdag. Van de 37.100 respondenten denkt 43% snel een nieuwe baan te vinden als ze dat zouden willen. Vier op de tien (39%) respondenten verwacht juist dat daar meer tijd over heen zou gaan. Het aantal optimisten overtreft het aantal pessimisten, maar het verschil is veel kleiner twaalf maanden terug. Vorig jaar september waren er ruim tweemaal zoveel optimisten (58%) als pessimisten (26%).
Om je heen kijken
De meeste werknemers zijn niet bezig met hun volgende baan, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van vrijdag. Van de 60.500 respondenten oriënteert een kwart (25%) zich op dit moment op een andere baan. Ruim de helft (52%) doet dat niet. Voor een klein kwart (23%) is de vraag niet van toepassing, bijvoorbeeld omdat zij gepensioneerd zijn of studeren. Waarschijnlijk kijken vooral werknemers met vertrouwen in eigen kansen om zich heen. Zij krijgen namelijk het makkelijkst mogelijkheden zich te verbeteren. Toch zal er ook een groep zijn die niet zeker is van zijn huidige baan en zich oriënteert uit voorzorg.
Blijven voor de zekerheid
Werknemers lijken geen zin te hebben in avonturen. De belangrijkste reden om niet van baan te veranderen is zekerheid, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van zondag. Van de 37.600 respondenten ziet 42% zekerheid als hoofdreden om op zijn of haar plek te blijven zitten. Daarna komen werksfeer (21%), beloning (12%) en uitdaging (10%). Ten opzichte van tweeënhalf jaar geleden - toen de arbeidsmarkt er nog heel anders voorstond - is een flinke verschuiving opgetreden. In maart 2007 vond slechts 30% van de respondenten zekerheid het belangrijkst. Die verschuiving is begrijpelijk. Een overstap gaat gepaard met meer onzekerheid nu veel organisaties reorganiseren. De laatste nieuwe binnenkomer moet vaak als eerste weer vertrekken.
© 2009 ING Economisch Bureau