Ingezonden persbericht

MaqsFood nummer 1 in de VERS TOP 100

Het bijzondere concept van Maqsfood om bijvoorbeeld kalfsbiefstuk in de magnetron mooi rosé klaar te maken, is de nummer 1 in de Vers Top 100, editie 2009. Op maandagochtend 21 september is de nieuwe lijst met de meest innovatieve producten, diensten en bedrijven in verswereld bekend gemaakt. Op positie 2 staat het initiatief Fresh Corridor van Frugi Venta en op nummer 3 eindigde Bijo, een bedrijf dat volledig CO2-neutraal groenten teelt.

De enorme variatie in de top 3 is opnieuw een afspiegeling van de hele Vers Top 100. In deze prestigieuze, maar ietwat eigenwijze ranglijst zijn de meest uiteenlopende versinitiatieven te vinden. Niet alleen het verse product, maar ook bijzondere marktconcepten, technische innovaties die het product langer vers houden of opmerkelijke bedrijfsconcepten komen voor deze lijst in aanmerking. De Vers Top 100 is dan ook bedoeld als aanjager en inspiratiebron voor de verssector en daarmee een stimulans voor nieuwe kruisbestuivingen.

MaqsFood ontwikkelde met partners een procedé waardoor vlees, wild, kip en gevogelte mals blijven na verwarming, zonder chemische toevoegingen of methoden. Samen met de Van Drie Groep is dit procedé nu voor kalfsvlees op de markt gebracht. De Fresh Corridor is een initiatief van vele partners in de tuinbouwwereld om een optimaal (binnenvaart)netwerk voor het vervoer van groente en fruit te realiseren. Bijo heeft in maart 2009 de eerste 'gesloten kas' in productie genomen waardoor het bedrijf volledig CO2-neutraal groenten kan telen.

De Vers Top 100 kwam tot stand nadat de redactie een fors aantal bedrijven selecteerde op basis van openbare bronnen en tips van mensen uit de sector. Maar bedrijven uit de sector konden ook zichzelf aanmelden. Van elke kandidaat is vervolgens een kort profiel opgesteld op basis waarvan een onafhankelijke, zeer deskundige jury de inzendingen heeft beoordeeld. Zij hanteerde daarbij de criteria innovatief vermogen, ondernemerschap, groeiperspectief, duurzaamheid.

Zijn het absoluut de 100 besten? Nee, de Vers Top 100 is geen wetenschap. Het is een mix van feiten en beoordeling van openbare informatie. Belangrijkste doel is het bieden van een platform waaraan bedrijven zich kunnen spiegelen en waaruit veel inspiratie te halen is. De Vers Top 100, een initiatief van Denhatex Uitgeverij en Stijlmeesters, is terug te vinden in een glossy magazine. Naast het overzicht van de crème de la crème van de Nederlandse versgerelateerde sector bevat het magazine ook achtergrondverhalen en interviews met kopstukken uit de verssector. Overigens is de totale lijst van de Vers Top 100, met van elke kandidaat een kort profiel, ook te vinden op www.verstop100.nl.

Noot voor de redactie/