Platform Biologica
Nederland heeft trek in de Week van de Smaak
Persbericht - Van 20 t/m 27 september viert Nederland voor de derde
keer de Week van de Smaak. Er is een Hoofdstad van de Smaak, een
Heldenverkiezing rond het thema ambachtelijke streekbieren, en hele
winkelstraten worden omgetoverd tot Smaakstraten. Er is een Avond van
de Smaak op TV op 26 september, zorginstellingen serveren een Mooie
Maaltijd, en voor basisscholieren is er de Grootste Keuken van
Nederland, een groots evenement met tv-kok Pierre Wind in het ADO
stadion in Den Haag.
De hoofdingrediënten van deze lekkerste week van het jaar zijn:
Ambachtelijk, Streek- en Seizoensgebonden, Natuurzuiver,
Diervriendelijk en (aantoonbaar duurzame) Herkomst. De Week van de
Smaak wil zoveel mogelijk mensen laten genieten van eerlijke producten
en pure smaken. Via smaakbeleving draagt het evenement bij aan
bewustwording over streek- en seizoensproducten en biologische
voeding.
Pierre Wind: "De Week van de Smaak is de verjaardag van het verse
product. Kikkûh man! De Week van de Smaak is niet alleen lekker, het
is ook belangrijk dat je iets weet over eten en hoe het gemaakt wordt.
Als je al op jonge leeftijd leert waar verse groenten vandaan komen,
is de kans groot dat je later de goede keuzes maakt."
Dit jaar doen in het hele land circa 400 bedrijven en organisaties mee
met activiteiten op meer dan 3.500 locaties: boerderijen, restaurants,
supermarkten, winkels, bedrijfskantines, scholen en zorginstellingen.
Van Franeker tot Goes en van Maastricht tot Den Burg. De activiteiten
variëren van kleinschalige kaasproeverijen tot en met
superstreekmarkten, kookdemonstraties en debatavonden.
In Amsterdam, de Hoofdstad van de Smaak 2009, zijn eveneens talloze
activiteiten voor jong en oud. Amsterdam heeft als motto "stad van de
1001 smaken", een verwijzing naar de culturele en culinaire
diversiteit die de stad rijk is.
Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op:
www.weekvandesmaak.nl
De Week van de Smaak is een gezamenlijk initiatief van Biologica,
Euro-Toques, Pierre Wind, Slow Food Nederland, Streekeigen Producten
Nederland, Kunsthal Rotterdam. Projectleiding ligt bij Biologica. De
Week van de Smaak 2009 wordt mede mogelijk gemaakt door de Rabobank,
het VSBfonds, het ministerie van LNV, het ministerie van VWS, de
gemeente Den Haag, Amsterdam Hoofdstad van de Smaak 2009, de
Stuurgroep LIB, de Volkskrant en de Vrienden van de Week van de
Smaak.
»