20 September 2009
Droomweekend McGregor SEAT-coureur Tom Coronel in FIA WTCC strijd
Voorafgaand aan het FIA WTCC raceweekend op het Italiaanse circuit van
Imola had SEAT-coureur Tom Coronel niet al te hoge verwachtingen over
het aantal punten dat hij hier zou scoren. De realiteit bleek echter
anders, want ondanks zijn zestiende startpositie wist de Nederlandse
coureur de 13 ronden tellende eerste race af te sluiten met een vijfde
plaats algemeen en een overwinning in The Inpendents Trophy. Dit
bracht hem voor de tweede race een startpositie op de tweede rij. Het
vanuit stilstand starten op een droge baan met de benzinemotor
aangedreven SEAT Leon verliep redelijk goed, maar in de beginfase van
de race moest Coronel zijn meerdere erkennen in de verschillende
fabrieksrijders die achter hem stonden. Rijders aan wie hij op het
rechte stuk ook terrein moest prijsgeven en dat verklaarde zijn 14e
plaats in deze race. Binnen zijn eigen klassement voor privé-rijders
was hij daarmee de vierde aankomende en boekte weer de nodige punten
voor het kampioenschap. In die strijd heeft hij nu een voorsprong van
29 punten de nummer 2. Overigens was op de SEAT Leon TFSi van Sunred
Racing deze keer de bekende oranje/zwart/ witte kleurencombinatie
vervangen door de kleur blauw. Dit als onderdeel van de McGregor
sponsoring, de partij die het voor Tom Coronel mogelijk maakt om ook
de twee slotweekenden van het FIA WTCC, in Japan en China, te rijden.
Foto: FIA WTCC
Van de vorige races wist ik dat het ook deze keer moeilijk zou worden
op Imola. Zeker omdat ik tijdens de kwalificatie de mogelijkheden
miste om een goede slipstream te krijgen, zat er niet meer dan een
zeventiende startplaats. Door het terugvallen van een van de rijders
werd dat nog een plaatsje beter, maar daarmee stond ik redelijk ver
naar achteren. Ervaring leert ook dat in de eerste bochten er altijd
veel gebeurt, dus ik was voorbereid op een flinke klapper. Toen dat
allemaal gebeurde kon ik niet anders kiezen dan voor de veiligste weg
en dat was via de grintbak. Gelukkig had ik voldoende snelheid om er
doorheen te komen en toen ik eenmaal weer reed heb ik tot tweemaal toe
tot vier geteld om er achter te komen dat ik op die plaats in de race
lag. Achter mij reed Alex Zanardi die hetzelfde had gedaan. Hij
profiteerde even later nog van een foutje bij mij, waardoor hij vierde
werd en ik vijfde. Gelet op alle verwachtingen was dat natuurlijk
super voor mijn positie in The Independents Trophy, omdat ik door die
vijfde plaats ook nog eens dubbele punten scoorde. Verder pakte ik ook
de nodige punten voor SEAT in het constructeurskampioenschap mee. Een
meer dan goed resultaat dus, waarbij ik James Thompson in de Lada wel
een beetje wil bedanken, omdat hij met zijn zesde plaats een perfect
resultaat voor Lada boekte, maar ook de mannen achter hem veel strijd
bood, waardoor zij ook niet dichter bij mij kwamen. Ook niet na de
dubbele Safety Car situatie, lacht een opgeluchte Tom Coronel
Hij vervolgt: In de tweede race start je vanuit stilstand en ondanks
de voorwielaandrijving kwam ik redelijk weg. Maar de fabrieksmannen
waren gewoon sneller en passeerden mij puur op snelheid. Op zich lag
mijn SEAT prima en kwam ik goed de bochten door, maar op het rechte
stuk kwam ik gewoon snelheid tekort. Er zat niet meer in. Al met al
was het toch een droomweekend, want ik kwam hier naar toe met het idee
niet al teveel punten te scoren en nu is mijn voorsprong vergroot van
18 naar 29 punten en ook nog eens een beker. Top dus, besluit Tom
Coronel.