Ingezonden persbericht
Nederland heeft trek in de Week van de Smaak
Van 20 t/m 27 september viert Nederland voor de derde keer de Week van de Smaak. Er is een Hoofdstad van de Smaak, een Heldenverkiezing rond het thema ambachtelijke streekbieren, en hele winkelstraten worden omgetoverd tot Smaakstraten. Er is een Avond van de Smaak op TV op 26 september, zorginstellingen serveren een Mooie Maaltijd, en voor basisscholieren is er de Grootste Keuken van Nederland, een groots evenement met tv-kok Pierre Wind in het ADO stadion in Den Haag.
De hoofdingrediënten van deze lekkerste week van het jaar zijn: Ambachtelijk, Streek- en Seizoensgebonden, Natuurzuiver, Diervriendelijk en (aantoonbaar duurzame) Herkomst. De Week van de Smaak wil zoveel mogelijk mensen laten genieten van eerlijke producten en pure smaken. Via smaakbeleving draagt het evenement bij aan bewustwording over streek- en seizoensproducten en biologische voeding.
Pierre Wind: "De Week van de Smaak is de verjaardag van het verse product. Kikkûh man! De Week van de Smaak is niet alleen lekker, het is ook belangrijk dat je iets weet over eten en hoe het gemaakt wordt. Als je al op jonge leeftijd leert waar verse groenten vandaan komen, is de kans groot dat je later de goede keuzes maakt."
Dit jaar doen in het hele land circa 400 bedrijven en organisaties mee met activiteiten op meer dan 3.500 locaties: boerderijen, restaurants, supermarkten, winkels, bedrijfskantines, scholen en zorginstellingen. Van Franeker tot Goes en van Maastricht tot Den Burg. De activiteiten variëren van kleinschalige kaasproeverijen tot en met superstreekmarkten, kookdemonstraties en debatavonden.
In Amsterdam, de Hoofdstad van de Smaak 2009, zijn eveneens talloze activiteiten voor jong en oud. Amsterdam heeft als motto "stad van de 1001 smaken", een verwijzing naar de culturele en culinaire diversiteit die de stad rijk is.
Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op: www.weekvandesmaak.nl
Einde persbericht
Ingezonden persbericht