Ingezonden persbericht
Nascholing voor professionals in de gezondheidszorg
Universitair Medisch Centrum Utrecht
Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde
RECENTE, INTERNATIONALE, NATIONALE EN REGIONALE ONTWIKKELINGEN IN BELEID, VELD EN
ONDERZOEK VAN SPOEDZORG
Jaarbeurs van alle nieuwe ontwikkelingen bij
Ambulancediensten, SEH, Huisartsenposten en
Crisisdiensten GGZ
Negende nationale congres op 18 september 2009
Universiteit Utrecht, Educatorium, Megaronzaal
Accreditatie aangevraagd voor sociaal geneeskundigen en huisartsen
Geaccrediteerd door het kwaliteitsregister V&V
In samenwerking met:
WAAROM DIT CONGRES?
Volgens de patiëntenbeweging heeft geïntegreerde spoedzorg de voorkeur boven verzuilde
spoedzorg, want 1. patiënten kunnen dan terecht bij één spoedpost in de regio 2. daar vindt dan
triage plaats naar de beste hulpverlener 3. is het een keer heel druk bij bijvoorbeeld de huisarts, dan
kan een andere professional even bijspringen 4. als er toch bijvoorbeeld aanvullend röntgen-
onderzoek nodig is, is dat dichtbij, want spoedposten liggen op het ziekenhuisterrein. Het blijkt razend
moeilijk om spoedposten te realiseren in al zijn facetten. Daarom vindt dit negende nationale congres
over spoedzorg plaats. Tussen droom en daad liggen vele praktische bezwaren.
DE PLENAIRE INLEIDINGEN
De praktische bezwaren zijn zo groot, dat wij drie spraakmakende inleiders uit Nederland hebben
gevraagd, hoe we met geïntegreerde spoedposten verder moeten. Markus Kruyswijk, huisarts en lid
Raad van Bestuur Vereniging van Huisartsenposten, traumatoloog Loek Leenen, UMC Utrecht en
zorgverzekeraar Marjolein Verstappen, Raad van Bestuur AGIS Zorgverzekeringen blikken vooruit op
de toekomst van geïntegreerde spoedzorg. Inhoud, kwaliteit, structuur en bekostiging komen in elk
van de plenaire inleidingen aan bod. Het Verenigd Koninkrijk worstelt met dezelfde problemen als
Nederland. Daarom hebben wij de Southamptonse hoogleraar Valery Lattimer uitgenodigd om
Engelse oplossingen voor geïntegreerde spoedzorg aan te reiken. Zij leidt een team, dat urgente
huisartsenzorg en ziekenhuiszorg onderzoekt. In aparte workshops en in het plenaire after lunch
debat kunnen congresdeelnemers met de plenaire sprekers en met elkaar in discussie.
DE WORKSHOPS
Gemeenschappelijk aan alle workshops is, dat
· Deelnemers een actieve inbreng hebben
· Ze over een actueel onderwerp gaan, dat binnen hun beroepsorganisatie, ministerie,
onderzoeksinstituut, project of zorgverzekeraar speelt
· De workshop-inleiders zelf hebben bepaald wat zij vanuit hun setting als belangrijkste recente
ontwikkeling zien en willen presenteren
· De workshops gezamenlijk een goed overzicht bieden van wat in Nederland speelt op het
terrein van geïntegreerde spoedzorg. Het congres heeft daardoor ook het karakter van een
jaarbeurs
· Bij de start deelnemers hun eigen recente ontwikkeling benoemen (indien aanwezig) op het
terrein van de workshop
· De inleider de recente ontwikkeling schetst van het onderwerp waarover de workshop gaat,
alsmede de pluspunten en problemen bij die ontwikkeling
· Het verhaal doet in circa een kwartier waarna nog ruim een uur overblijft voor vragen en
discussies
· Elke workshop wordt geleid door een voorzitter, de meesten uit de kring van het Julius
Centrum.
Het aantal workshops is groot, want er zijn vele recente ontwikkelingen. Weet, dat je niet in je
eentje alle congresactiviteiten kunt volgen. Kom met zijn tweeën.
· De workshops hebben wij zo geprogrammeerd, dat je je eigen congres kunt samenstellen. Ben
je vooral geïnteresseerd in bijvoorbeeld ambulancezorg, weet dan dat de workshops daarover
na elkaar komen en niet gelijktijdig plaatsvinden
· De meeste workshopleiders hebben één introducé bij zich, die ook veel weet van het
onderwerp van de workshop. Hun namen staan niet altijd vermeld in deze brochure.
De presentaties van de vermelde sprekers en
de deelnemerslijst kunt u t.z.t. vinden op de website
www.integratedcare.nl
RECENTE ONTWIKKELINGEN IN DE SPOEDZORG
Voorzitter: Dr. Henk J. van der Steeg, arts en gastdocent Juliuscentrum
09.00 Ontvangst met koffie en thee
09.30 Opening en programma overzicht door de voorzitter
09.40 De toekomst van de geïntegreerde spoedzorg volgens een huisarts
Markus Kruyswijk, Lid Raad van Bestuur Vereniging Huisartsenposten
10.05 e toekomst van de geïntegreerde spoedzorg volgens een
D
traumatoloog
Loek Leenen, hoogleraar Heelkunde UMC Utrecht
10.30 e toekomst van de geïntegreerde spoedzorg volgens een
D
zorgverzekeraar
Marjolein Verstappen, Raad van Bestuur Agis Zorgverzekeringen,
Amersfoort
10.55 The impact of changes to improve access in relation to urgent and
emergency care and day time primary
Valerie Lattimer, professor of health services research, University of
Southampton
11.20 - 11.45 Koffie/thee pauze
WORKSHOPS Eerste Ronde 11.45 13.15
1 Nieuwe instrumenten om klantenervaringen in de spoedzorg te meten (CQ index)
Leontien Sturms, Julius Centrum UMC Utrecht, Alice Hammink (IQ healthcare, UMC
St.Radbout, Inge Wagtendonk (NIVEL)
2 The emergency service in the United Kingdom
Valerie Lattimer, University of Southampton
3 Doorpraten over plenaire inleidingen
Marjolein Verstappen, Markus Kruyswijk, Guus Scnrijvers
4 Recente ontwikkelingen binnen de Unit Innovaties in de zorg op het terrein van
onderzoek naar spoedzorg
Lidia van Veenendaal, Julius Centrum
5 Producten programma Rampenopvang Ziekenhuizen: Leidraad ZiROP 2009,
Startdocument leidraad OTO 2008 & CBRN richtlijn
Projectleiders ZonMw, Den Haag, ZonMw
6 Meldcode Kindermishandeling V&VN: geef je commentaar op het concept!
Joke de Witte, beleidsadviseur/secretaris Commissie Ethiek V&VN en Mariska de Bont,
beleidsadviseur V&VN
7 Recente ervaringen van de Landelijke Meldkamer Ambulancezorg (LMAZ) als kassa drie
Peter Hartog, manager LMAZ in Driebergen
8 Verbetering procesvoering (verbeterde doorlooptijden) door mandaat bij SEH-artsen en
gedegen introductie arts-assistenten
Peter Bocxe , Onze Lieve Vrouwen Gasthuis, Amsterdam
9 De functie van SEH-arts in de Spoedeisende hulp
Susan Kruizinga, SEH arts, Primair Huisartsenpost St. Jansdal, Harderwijk
10 Resultaten van de pilot met het Nederlands Triage Systeem
Mirjam van Veen, Sophia kinderziekenhuis Erasmus MC Rotterdam, Linda Huibers, IQ
healthcare UMC st Radboud Nijmegen, Roeland Drijver, NTS, huisarts
13.15 14.15 lunchpauze
14.15 PLENAIRE DISCUSSIE
over onderwerpen, die uit de ochtendworkshops naar voren zijn gekomen
WORKSHOPS Tweede Ronde 15.00 16.30
11 Uitwisselen van ervaringen in spoedposten
Helen Kamphuis, senior adviseur/onderzoeker Prismant, Jeroen Holberg Msc.
Onderzoeker/adviseur, Prismant
12 De digitale bibliotheek - Hilde van Dijk en Lucien Engelen, AZO Nijmegen, Nanne Bos en
Tannie Lever, Julius Centrum Utrecht
13 Stand van zaken van het ZonMW-programma Spoedzorg (ondervoorbehoud)
ZonMw-vertegenwoordigers
14 Het beleid van VWS op het terrein van de spoedzorg
Cilie Alberda, Ministerie van VWS
15 Taakherschikking in de acute zorg en de Nurse Practitioner
Reinald Bakker, voorzitter V&VN Vakcommissie Acute Zorg en Wim Breeman, M-ANP,
Verpleegkundig Specialist Acute Zorg, Piet Machielse, Verpleegkundig Specialist Acute
Zorg i.o.
16 GAAF (Geïntegreerde Aansturing Ambulance Functies, Thuiszorg en Ambulancezorg),
zorgteam RAVU, Ineke de Kam, bestuurssecretaris TACN en John van Engelen, manager
bedrijfsvoering RAVU, hoofd MKA Utrecht
17 Informeren van patiënt over logistieke proces d.m.v. animatiefilm
Peter Bocxe , Onze Lieve Vrouwen Gasthuis, Amsterdam
18 Onderzoek in de spoedzorg: recente uitkomsten, interpretatie en consequentie voor de
praktijk
Paul Giesen, Alice Hammink, Linda Huibers (IQ healthcare UMCN, Nijmegen) Tom van der
Belt en Silvia Berben, Acute Zorg regio Oost (AZO) UMC st Radboud
19 Recente ontwikkelingen bij Huisartsenposten
Christel van Vught, Ned. Ver. Huisartsenposten
20 Actualiteit Onderwerp wordt twee weken van tevoren bepaald Prof. Guus Schrijvers
16.30 drankje en hapje
PLENAIRE DISCUSSIE
Na de lunch vindt het jaarlijkse spoeddebat plaats onder leiding van Guus Schrijvers.
Congresdeelnemers blikken terug op plenaire lezingen en workshops. Zij bespreken met de zaal hoe
de eerstkomende hordes zijn te nemen onderweg naar geïntegreerde spoedzorg.
DOELGROEP
Het congres is bedoeld voor leidinggevende professionals, directeuren, beleidsmedewerkers van
ambulancevoorzieningen, huisartsenposten, ziekenhuizen, zorgverzekeraars, provinciebesturen,
traumanetwerken, RGP-en, GHOR-instanties, onderzoekers, innovatoren, projectleiders en
organisatie-adviseurs bij al dan niet gestarte zorginnovaties, vertegenwoordigers van nationale
instanties, wetenschappelijke verenigingen en brancheorganisaties, leden van patiëntengroeperingen
en hun regionale platforms, vakbladredacteuren en alle anderen die werkzaam zijn op of interesse
hebben in het brede werkterrein van de spoedzorg.
LEERDOELEN
Aan het einde van het congres hebben deelnemers meer (inter)nationale kennis over:
· Organisatorische, kwaliteits- en epidemiologische aspecten van Spoedzorg
· Innovaties en experimenten met samenhangende spoedzorg in Nederland
· Implementatievraagstukken bij het tot stand brengen van geïntegreerde spoedzorg
Verder hebben zij inzicht verworven en hun mening gevormd over wenselijke ontwikkelingen in de
komende twee jaar.
ACCREDITATIE
In de afgelopen jaren is accreditatie verkregen voor sociaal geneeskundigen en huisartsen. Wij
verwachten, dat dat dit jaar opnieuw het geval zal zijn.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Plaats: Megaronzaal en subzalen van het Educatorium Universiteit Utrecht (Uithof)
Kosten: 275 / 280, Bij aanmeldingen van vier deelneme
rs, vijfde gratis toegang
Aanmelding: U schrijft zich in door aangehecht inschrijf- en machtigingsformulier volledig ingevuld te
retourneren. Aanmelden via de website www.integratedcare.nl is ook mogelijk. Uiterlijk
twee weken voor het congres ontvangt u de bevestiging en de routebeschrijving.
Inschrijving vindt plaats in volgorde van ontvangst. Inschrijving verplicht tot betaling.
Annulering: Bij schriftelijke annulering vóór 28 augustus 2009 berekenen wij 25 ,- administratiekos-
ten. Na deze termijn wordt het gehele bedrag in rekening gebracht. Indien u onverhoopt
verhinderd bent, dan is één van uw collega's - in het bezit van uw bevestigingsbrief -
van harte welkom.
Informatie: Margriet Hageman-Raatgever, coördinator nascholing Public Health.
Tel: 088 755 3010, fax: 088 755 5482
E-mail: g.m.c.hageman@umcutrecht.nl
Organisatie: Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en eerstelijns geneeskunde,
UMC Utrecht, Postbus 85500, (Hp Str. 06.131) 3508 GA Utrecht.
Kom met uw collega's naar het congres !
Bij aanmelding van vier deelnemers tegelijk heeft de
vijfde persoon gratis toegang
INSCHRIJVING VIA WWW.INTEGRATEDCARE.NL IS OOK MOGELIJK
Inschrijfformulier:
Recente, internationale, nationale en regionale ontwikkelingen in
beleid, veld en onderzoek van spoedzorg U 501
Naam: .............................................................................................................m/v
Voornaam: ......................................................Voorletters..........................
BIG-nummer .............................................Accreditatie voor HA / arts M&G
Functie:........................................................................................................................
Instelling: ................................................................................................................
Adres:.........................................................................................................................
Postcode: ............................ Plaats: .....................................................................
Tel.: ...................................... E-mail adres: ...................................................
Ondergetekende schrijft zich in voor het congres, dat op vrijdag 18 september 2009 wordt
gehouden en verklaart akkoord te gaan met de inschrijvingsvoorwaarden.
Betaling inschrijfgeld (aankruisen wat van toepassing is)
0 Hierbij machtig ik de administratie van het UMC Utrecht om éénmalig de
deelnemersbijdrage van 275,- af te schrijven van:
giro/bankrekeningnummer: ...............................................................................
ten name van : ...........................................................................................
te: .......................................................................................................................
0 Stuur mij een factuur ten bedrage van 280,- (inc l. 5,- administratiekosten)
Handtekening rekeninghouder: Datum:
Retourneren aan: Julius Centrum, STR.06.131,
Margriet Hageman
Antwoordnummer 8858, 3500 ZK Utrecht
fax: 088 75 6 8060 of 088 75 5 5482
---- --