Spamverbod voor persberichten nauwelijks bekend bij MKB-bedrijven
UTRECHT, 20090918 -- Tweederde van de bedrijven en PR-bureaus in het MKB-segment wist vorige week nog niet dat het komende spamverbod voor bedrijven, dat op 1 oktober 2009 ingaat, ook geldt voor het verzenden van persberichten. Dat blijkt uit een onderzoekje van persberichten-distributeur Nieuwsbank onder een kleine 200 regelmatige verzenders van persberichten uit het MKB.
Bijna alle ondervraagden (93%) distribueren hun persberichten zelf volgens een eigen lijst, 13 procent besteedt een half uur of meer per week aan het bijhouden van die lijst. Vijftien procent verstuurt de persberichten soms nog op papier.
"Redacteuren ergeren zich vooral aan verkeerd geadresseerde persberichten of aan persberichten zonder nieuwswaarde", zegt Nieuwsbankdirecteur Jan Halkes, "Na 1 oktober kunnen zij zich hierover bij de OPTA beklagen en dat kan leiden tot forse boetes. Daar worden dan vooral de kleinere bedrijven het slachtoffer van omdat zij doorgaans niet over de tijd en de middelen beschikken die de OPTA nu van hen eist."
Toezichthouder
Door een wijziging in de Telecommunicatiewet geldt het spamverbod in Nederland per 1 oktober 2009 ook voor zakelijke email. In een toelichting op de wetswijziging schrijft toezichthouder OPTA: "Het is mogelijk dat een persbericht onder het spamverbod valt. De wet verbiedt het versturen van berichten met een commercieel doel. Dat is niet alleen het (proberen) verkopen van een product of een dienst maar ook het (in)direct promoten van een bedrijf." Strikt genomen vallen volgens deze definitie alleen persberichten van de overheid niet onder het uitgebreide spamverbod.
Het spamverbod betekent niet dat er geen persberichten meer verzonden kunnen worden. Wel moeten bedrijven en andere niet-overheidsinstellingen nu kunnen aantonen dat zij van de aangeschreven media "expliciet en geinformeerd" toestemming hebben gekregen hen persberichten toe te sturen.
Bridge-voetbal
Redacties zijn niet onverdeeld blij met deze ontwikkeling. Volgens Halkes sluit de wet op het punt van persberichten niet aan op de dagelijkse praktijk. "Redacties zouden liever zien dat de nieuwswaarde van een persbericht bepaalt wat spam is en wat niet. Persberichten leveren op een redactie irritatie op als ze geen nieuws bevatten of als een advertentie als nieuws is verpakt. Grootste ergernis zijn echter persberichten die verkeerd zijn geadresseerd. Een bridgeblad heeft immers niks aan een bericht over voetballen, ook al staat het op de adressenlijst in de rubriek sport."
Kwaliteit
Met het ingaan van de wetswijziging wordt volgens Halkes de rol van intermediairs als Nieuwsbank belangrijker. De uitkomsten van de enquête ondersteunen deze stelling. "Vooral het MKB heeft nu behoefte aan een intermediair die niet alleen de distributie uit handen neemt maar ook een eerlijk en journalistiek oordeel geeft over de nieuwswaarde van een bericht", aldus Halkes. "Met ANP Pers Support zijn wij in Nederland de enige persberichtendistributeur die uitsluitend met journalistiek getrainde medewerkers werkt. Het risico op een boete van de OPTA nemen we dus met een gerust hart over. Persberichten zonder nieuwswaarde zullen we niet verspreiden."
Om te zorgen dat na 1 oktober geen enkel persbericht meer verkeerd wordt geadresseerd heeft Nieuwsbank een persberichtenfilter online gezet: www.opennieuwsbank.nl/filter/. Daarmee kan elke redactie zelf aangeven welke persberichten welkom zijn. "Dat is de sterke kant van ons systeem", zegt Halkes, "dat wij niet de persvoorlichter maar de redacties zélf laten bepalen aan wie de persberichten geadresseerd moeten worden."
Over Nieuwsbank
Nieuwsbank is met rond duizend persberichten per dag de grootste persberichtendistributeur voor Nederlandse media. Persberichten worden ingezonden via het Nieuwsbank persberichtenformulier en tegen betaling verspreid onder alle relevante Nederlandse media. Abonnees ontvangen daarnaast ook de gratis ingezonden berichten en de berichten die door Nieuwsbank's 'Razende Robot Reporter' van het wereldwijde web worden gehaald binnen twee uur na hun publicatie. De Nieuwsbank website telt 1 miljoen bezoekers per maand en hoort tot de 20 best bezochte Nederlandse nieuwssites.
Voor meer informatie:
Vragen en antwoorden over verbod op zakelijke spamberichten
https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/e-mailmarketing.asp#10
Toegang tot het Nieuwsbank persberichtenfilter
www.opennieuwsbank.nl/filter