Volvo in uniek Bio-DME project
Volvo Trucks neemt nu de volgende stap om CO2 vrije transporten te realiseren. Momenteel vinden veldtesten plaats met 14 trucks op Bio-DME; een brandstof met een hoge energie efficiency, maar met een zeer lage impact op het milieu. In een uniek samenwerkingsproject wordt een klimaatvriendelijke infrastructuur voor Bio-DME ontwikkeld: van het bos tot de motor. Vandaag wordt de eerste productiefaciliteit in gebruik genomen en onthult de Zweedse koning de eerste truck op Bio-DME.
In augustus 2007 onthulde de Volvo Groep zeven Volvo-trucks die op verschillende biobrandstoffen reden. Een daarvan was DME (Di-Methyl-Ether). Dit initiatief toonde aan dat Volvo de technische oplossing had om een dieselmotor op verschillende duurzame brandstoffen te laten rijden.
In een uniek samenwerkingsproject met onder andere de EU, de Zweedse overheidsinstantie op het gebied van energie, het Deense chemiebedrijf Haldor Topsoe, de brandstofreuzen Total en Preem en de producent van schone brandstof Chemrec, wordt nu een klimaatvriendelijke infrastructuur voor Bio-DME ontwikkeld die het hele traject volgt: van het bos tot en met de vrachtwagenmotor.
Unieke test met 14 klanten
Volvo Trucks neemt deel aan dit project met 14 Volvo FH trucks. Deze trucks worden tussen 2010 en 2012 getest door verschillende klanten op vier locaties in verschillende delen van Zweden. Vandaag wordt de eerste veldtest truck getoond in Piteå. Hier bevindt zich een vergassingsfabriek van brandstofproducent Chemrec. Voor een zo groot mogelijk rendement van de productie wordt deze DME-installatie geïntegreerd met een bestaande pulpfabriek. Hierdoor kan dagelijks meer dan vier ton aan Bio-DME worden geproduceerd. De fabriek in Piteå wordt vandaag door de Koning van Zweden geopend.
Bio-DME potentieel
DME wordt verkregen uit synthetisch gas. Bij de verbranding komt alleen water en kooldioxide vrij, wat chemisch gezien een heel schone uitstoot geeft. Het synthetisch gas kan voortkomen uit natuurgas of energierijke black liquor: een restproduct van de bosbouwindustrie.
"Bio-DME is een van de meest veelbelovende tweede generatie biobrandstoffen. Bio-DME geeft een hoge energie efficiency, terwijl de impact op het milieu tegelijkertijd zeer beperkt is. Deze eisen werden hoog gewaardeerd toen we de verschillende alternatieve brandstoffen analyseerden," vertelt Lars Mårtensson, environmental affairs director bij Volvo Trucks.
Vergeleken met een conventionele motor, geeft Bio-DME als brandstof in een dieselmotor dezelfde hoge efficiency, maar met een lager geluidsniveau. Bovendien stoot Bio-DME 95 procent minder kooldioxide uit in vergelijking met diesel.
"De schone verbranding maakt Bio-DME zo interessant. Van de productie van de brandstof tot het gebruik ervan in de motor is DME de meest effectieve brandstof die we hebben. Vergeleken met biodiesel kun je op DME vijf keer zover rijden op basis van hetzelfde grondoppervlak dat nodig is voor de brandstofproductie," aldus Mårtensson.
Bevindingen
Bevindingen over de brandstof, de technologie en het distributienetwerk zullen uiteindelijk moeten uitwijzen of Bio-DME de afhankelijkheid van diesel gedeeltelijk kan opheffen.
"De testen geven ons waardevolle inzichten in het potentieel van Bio-DME als een toekomstige brandstof. Het project vereist nog vele testen, brandstofproductie op grote schaal en infrastructurele aanpassingen voordat grootschalige productie realiteit wordt. En, misschien nog wel het belangrijkste, duidelijke richtlijnen van de verschillende overheden in de manier waarop zij naar de brandstof kijken," besluit Volvo Trucks' President en CEO, Staffan Jufors.
Feiten DME
DME (Di-Methyl-Ether) is bij kamertemperatuur een gas, maar wordt bij samenpersen vloeibaar. Bij de verbranding ervan komt alleen water en kooldioxide vrij, wat chemisch gezien een heel schone uitstoot geeft. DME wordt tegenwoordig gebruikt als drijfmiddel in spuitbussen, als brandstof in sigarettenaanstekers en als basisstof bij het vervaardigen van plastic. DME kan vervaardigd worden uit natuurlijke gassen, maar ook uit verschillende typen biomassa. In dat geval is DME bekend als Bio-DME.
Bio-DME - brandstofpotentieel
Vanuit een EU perspectief heeft Bio-DME het potentieel om tegen 2030 meer dan 50%* van het huidige dieselverbruik te vervangen in zware langeafstandstransporten. De grootste uitdaging ligt echter in het creëren van een infrastructuur voor de distributie van de brandstof.
*Bron: EUCAR/CONCAWE/JRC 2005, European Commission, Volvo
Milieu-feiten, Bio-DME:
* 95% lagere kooldioxide uitstoot dan diesel, geen uistoot van schadelijke roetdeeltjes
* Mogelijkheid om op DME vijf keer zover te rijden op basis van hetzelfde grondoppervlak dat nodig is voor de brandstofproductie dan bijvoorbeeld biodiesel
* Hoge energie efficiency vergeleken met andere biobrandstoffen
18 september 2009
Beschikbare film (Engels gesproken; geen ondertiteling beschikbaar):
Bio-DME
Zie ook de Volvo pagina's op You Tube: