Ingezonden persbericht
In dit informatie-bulletin:
- 'Do It Day' doet beroep op sociale activisten
- Werk van Pierneef wordt geveild op Zuid-Afrikaanse veiling in Londen
- Durbans nieuwste vliegveld bijna klaar
- Zuid-Afrikaanse mode heeft dé look
'Do It Day' doet beroep op sociale activisten
Bewoners van Zuid-Afrika zullen op donderdag 18 september 2009 deelnemen aan de grootste dag ooit wat betreft sociaal activisme. Het doel van deze actie is dat mensen in nood geholpen worden, maar ook dat mensen beseffen dat ze zelf krachtiger worden door te geven. Non-profit netwerk organisatie GreaterGood SA heeft iedereen in Zuid-Afrika uitgedaagd om actie te ondernemen en om de gemeenschap te steunen op Do It Day.
Op Do It Day krijgen alle Zuid-Afrikanen de mogelijkheid om iets voor hun medemens te doen. GreaterGood SA heeft als doel het mobiliseren van 'Team South Africa' dat met een record van 20.000 vrijwilligers aan 2000 projecten werkt. Met de keuze uit een heel gevarieerd aanbod willen ze ervoor zorgen dat elke vrijwilliger iets vindt dat bij hem of haar past.
De 1800 non-profit organisaties die geregistreerd staan bij GreaterGoods SA bieden een grote variëteit aan banen. Van het schilderen van verblijven voor dak-en thuislozen, tot het maken van sandwiches voor de hongerigen en het opruimen van dieren welzijn projecten. Met het WK voetbal 2010 voor de deur hebben veel van de Do IT Day projecten een focus op stedelijke vergroening. Er is ook een focus op jeugdwelzijn werk en het motiveren van jonge invalide mensen door sport.
De campagne wordt door GreaterGood SA neergezet als een symbolisch voorbeeld met het doel om duurzame lange termijn relaties tot stand te brengen tussen vrijwilligers en projecten. Ook moet het de ideeën die mensen hebben over 'geven' transformeren.
Het evenement, voor individuen en ondernemingen, promoot teamwork, biedt sterke motivatie, demonstreert de deugd van hard werken en ondersteunt goede doelen in leefgemeenschappen rond Zuid-Afrika. Deelnemers zijn onder andere premier Helen Zillem, populair entertainer Nataniel, het Zuid-Afrikaans pop-idool Jason Hartman en coach van Maritzburg United, Gordon Igesund, die hun mouwen op zullen stropen en 'het gaan doen!'
In deze uitdagende economische tijden is de boodschap van Do IT Day duidelijk: iedereen heeft iets te geven en een verschil maken hoeft geen cent te kosten. Do It Day gaat over het aanmoedigen van een cultuur van vrijwilligerswerk door gebruik te maken van de enorme poule van menselijke hulpbronnen die gemakkelijk beschikbaar zijn, zoals tijd en energie.
Georganiseerd en gehost door GreaterGood Zuid-Afrika en gesponsord door The Old Mutual en Nedbank Foundations, is Do IT Day een jaarlijkse oproep tot actie met als doel het creëren van bewustzijn bij de Zuid-Afrikaanse bevolking
Kijk voor meer informatie op doitday.co.za
Werk van Pierneef wordt geveild op Zuid-Afrikaanse veiling in Londen
Drie schilderijen van de vermaarde Zuid-Afrikaanse artiest JH Pierneef zullen op 14 oktober geveild worden in Londen, aldus het veilinghuis Bonhams. Volgens de veilingmeester van Bonhams behoorden de 3 schilderijen ooit toe aan de kleindochter van Koningin Victoria, Prinses Alice, de gravin van Athlone.
De schilderijen verbeelden onder andere een scène van een stad in de Kaap, een Karoo landschap met een 'typische plattelands woning' en het Governement House Pretora, allemaal geschilderd tussen 1886 en 1957.
Het laatste Pierneef schilderij dat bij Bonhams geveild werd 'De Boabab boom', leverde 826.400 pond op (1.2 miljoen $/ 840.672 Euro), ruwweg 3 keer haar van te voren geschatte waarde, wat een record betekende voor een Zuid Afrikaans kunststuk.
In mei 2007 begon Bonhams met een twee-jaarlijkse Zuid-Afrika veiling in Londen, de eerste internationale veiling van Zuid-Afrikaanse kunst die buiten Zuid-Afrika gehost wordt.
Op de Zuid-Afrika veiling werd een zelfportret geveild van de baan brekende zwarte modernistische kunstenaar Gerard Sekoto, die in ballingschap stierf in Frankrijk in 1993. Het werd geveild voor bijna 10 keer de geschatte waarde, voor maar liefst 117.600 pond (180.500 $ / 126.451 Euro).
Durban's nieuwste vliegveld bijna klaar
Het nieuwste vliegveld van Zuid-Afrika, King Shaka International, gesitueerd ten noorden van Durban in La Mercy, zal op tijd klaar zijn voor het WK 2010. Dit heeft de Airports Company of South Africa (Acsa) gemeld. Acsa's communicatie manager Colin Naidoo zegt dat er progressie zit in de bouw en dat hij er het volste vertrouwen in heeft dat het vliegveld op tijd zal openen voor de verwachte toestroom van voetbalfans in juni 2010.
Het bijna 7 ton kostende King Shaka International is het eerste project voor Acsa en het eerste 'greenfield' vliegveld in Zuid-Afrika. Op dit moment is 72 procent van de bouw afgerond. De passagierscapaciteit zal bij de opening 8 miljoen zijn op jaarbasis. Op dit moment handelt Durban International Airport 4,7 miljoen passagiers per jaar af. King Shaka International Airport is 3 keer groter dan Durban International Airport.
Het afronden van de bouw wordt eind 2009 verwacht, waarna Acsa nog 4 maanden nodig heeft om het vliegveld te testen voor de opening in 2010.
Het project heeft werk verschaft aan ongeveer 12.000 mensen en als het klaar is zullen rond de 8.000 mensen permanent een baan hebben op het vliegveld. Dat is 3.000 meer dan het huidige personeelsbestand van Durban International.
Uitbreiding van de capaciteit zal ook geen probleem zijn. Waar verwacht wordt dat Durban International haar limiet bereikt zal hebben rond 2015, is King Shaka zo ontworpen dat ze in verschillende fases kan uitbreiden en een capaciteit aan kan van 45 miljoen passagiers rond 2060.
Plannen voor een tweede uitbreidingsfase, die rond 2035 moet plaatsvinden, behelzen een paralelle landingsbaan langs de tegenoverliggende zijde van de terminalgebouwen.
Acsa heeft, met de hulp van plaatselijke en internationale experts, reeds een speciaal overgangs programma ontwikkeld voor de verhuizing van de activiteiten van Durban International naar King Shaka.
Uitgebreide faciliteiten
King Shaka's landingsbaan heeft een lengte van 3,7 kilometer. Dat is lang genoeg om de grootste passagiersvliegtuigen, de Airbus A380 en de Boeing B747, toegang te verschaffen. De 400.000m2 aan landingsbanen alleen al zijn gelijkwaardig aan 100 voetbalvelden. De parkeergelegenheid heeft capaciteit voor 6500 auto's, 4300 meer dan Durban International.
Economische groei
Het vliegveld maakt deel uit van het groots opgezette Dube Tradeport waaraan gebouwd wordt op 2060ha ongeveer 35 km ten noorden van Durban, vlakbij de N2 freeway. Dit is een groots opgezet complex waar King Shaka onderdeel van uit maakt, inclusief een handelszone en een IT platform. De tradeport zal een injectie van economische groei betekenen voor de regio en zal 270.000 nieuwe directe en indirecte banen opleveren. Deze nieuwe toevoeging aan de Zuid-Afrikaanse vliegveldengroep zal een langverwachte opleving van de regio betekenen.
Regionale groei
Durban is Afrika's drukste haven en KwaZulu-Natal is de tweede snels groeiende provincie naar industriële en commerciële maatstaven, ongeveer 17% bijdragend aan het BBP (Bruto Binnenlands Product). De provincie heeft geen gelijke tred gehouden met het commerciële Gauteng en dit gebrek aan vooruitgang is deels te wijten aan de minder goede luchthaven faciliteiten.
Bijna 50.000 ton aan industriële producten worden elk jaar per truck naar Johannesburg vervoerd om vandaar uit verder getransporteerd te worden via het luchtruim. Het resultaat is dat veel bedrijven zijn verhuisd naar Gauteng om de transportkosten te minimaliseren. Het idee is dat deze bedrijven terug zullen keren als het vliegveld en de vrije handelszone compleet zijn.
Naast aankomst- en vertrekhallen, met 16 boarding bruggen voor passagiers en een cargo terminal zal de 'Dube Tradeport' ook hotels huisvesten, een conferentiecentrum, entertainment en winkels.
Een agragrische zone moet zorgen voor de teelt van producten voor de export en de nabijheid van de luchthaven zal ervoor zorgen dat de tijd-gevoelige gewassen worden verscheept, terwijl nog zo vers mogelijk zijn. Mogelijke geïnteresseerden zijn lokale boeren, coöperaties en internationale tuinbouw bedrijven.
Zuid-Afrikaanse mode heeft dé look
(en het is niet wat je verwacht)
Van uitbundige denim-couture tot gematigde safari-chic in wit en khaki. Het waren de ingrediënten van de Cape Town Fashion Week die vorige maand in Kaapstad gehouden werd. Het bewijs dat het continent niet langer in een hokje te plaatsen is als leverancier van stereotiepe prints en stoffen werd geleverd. Zuid Afrika staat op de fashion-kaart.
Luipaard-print in fluoriserend roze en oranje. Afrikaanse mode met een twist. De voor de handliggende Zuid Afrikaanse look is aan het verdwijnen en lokale designers zoeken een manier om de diversiteit van hun talent te laten zien en er wereldwijde aandacht te vinden.
"Bij Afrika denkt men vaak aan bruin en feloranje, maar dat hoeft het lang niet altijd het geval te zijn", zegt Chris Kilchling van Undacova. Kilching zet met zijn op de 80-er jaren geïnspireerde luipaard-print-ondergoed en onconventioneel gebruik van Afikaanse symbolen een trend. Zijn vreemde prints zijn vernieuwend en toch geeft het een Afrikaans gevoel.
De Zuid Afrikaanse topdesigner David Tlale die verschillende awards in de wacht gesleept heeft en shows heeft op catwalks in verschillende hoofsteden ter wereld zegt dat hem vaak gevraagd wordt of hij uit Londen komt als hij naar het buitenland gaat om zijn kleding te laten zien. "Als ik zeg, ik kom uit Johannesburg, Zuid-Afrika. Dan zeggen ze vaak 'echt? Met deze collectie?" aldus Tlale.
"In het verleden hebben mensen altijd gezegd 'oh Afrika is er nog niet klaar voor, Afrika maakt het niet waar, Afrika weet niet hoe het moet'. Mijn taak als een designer is om te bewijzen dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Om te laten zien dat Afrika alles in huis heeft."
Toen de Zuid-Afrikaanse ontwerper Craig Jacobs van het label Fundudzi tijdens de apartheid tijdelijk in Australie woonde werd hem vaak door lokale kinderen gevraagd of hij een giraf of leeuw als huisdier had. "Dat is een perceptie die veel mensen hebben van de rest van Afrika", zegt hij.
"Ik denk niet dat ze iets weten van design, zo denken ze er niet over na. Er is veel informatie die nog steeds naar buiten moet".
De Afrikaanse mode-scene is eigenlijk heel erg divers", zegt Stephanie Viera van de Cape Town Fashion Council, eraan toevoegend dat de meeste inpiratie voor ontwerpen 'overal vandaan kan komen'. "Het is zeker niet het stereotype Afro-chic. Het gaat over modern Afika."
"Op de eerste jaarlijkse Cape-to-Cairo stijl poging die onlangs gehouden werd in het economische centrum van Zuid Afrika, Johannesburg, zag je ontwerpers van Egypte tot Botswana en met collecties van futuristische metalics tot nostalgie uit de vijftiger jaren", zegt organisator Precious Moloi Motsepe van African Fashion International. "Ons continent is heel erg divers. Van Afrikaanse ontwerpers wordt verwacht dat ze altijd een soort doorsnee type design laten zien dat bijna theatraal is. Maar we weten dat we in staat zijn om kleding te ontwerpen die verkoopbaar is, draagbaar is, tijdloos, met een Afrikaanse esthetiek."
Volgens trend-analist Dion Chang, moet een internationale esthetiek ontwikkeld worden. "Als je internationaal serieus genomen wilt worden, dan moet je er een internationale esthetiek aan geven", zegt hij. "Het is een puur zakelijke aangelegenheid. Aan het eind van de dag wil je toch kleding verkocht hebben".
---- --