Ministerie van Defensie

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
251 1 CR .s Gravenhage

Datum 18 september 2009
Or. kenmerk C2009011220

Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Onderwerp
Hierbij bied ik u aan, made namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, drie beleidsdocumenten voor de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba, zoals vastgesteld door de Rijksministerraad. Het betreft respectievelijk hat Jaarverslag van de Kustwacht over 2008, hat Lange Termijn Plan 2009-2018 en het Activiteitenplan en Begroting (APB) 2010-2014. De Kustwacht is in 2008 geslaagd in haar doelstellingen om zichtbaar aanwezig te zijn in de samenleving, efficient te zijn in haar bedrijfsvoering en effectief in haar operaties. Uit het Jaarverslag $in de Kustwacht blijkt dat zij in 2008 aansprekende operationele resultate~~ee@~eboekt, samenhangen met een substantiele verbetering in de ,,, . .,> die kyalitei@n . hibf maritieme omgevingsbeeld door de combinatie van het ..
k~ra&~$&m en de indienststelling van nieuwe maritieme patrouillevliegtuigen. Die in samenwerking met betrokken partners, binnen en buiten het koppeling van inlichtingen, informatie, sensoren en middelen binnen de een impuls gegeven aan informatie gestuurd optreden bij de Kustwacht. deze werkwijze de samenwerkingsmogelijkheden met partners. Dat o,&&an belang voor de continu'iteit van de Kustwacht op langere termijn.

De Rijksministerraad heeft met het oog op deze continu'iteit vorig jaar opdracht gegeven tot het ontwikkelen van een nieuw Lange Termijn Plan. Het Lange Termijn Plan 2009-2018 is daarvan het resultaat. Het LTP zet uiteen hoe de Kustwacht zich op de langere termijn moet ontwikkelen en welke financiele basis daa~oonodig is. Het LTP omvat een r omgevingsanalyse van mondiale en regionale ontwikkelingen, alsmede van staatkundige ontwikkelingen binnen het Koninkrijk, die van invloed zijn op de huidige werkomgeving en op de taakgebieden van de Kustwacht. Daarin staat de vraag centraal welke gevolgen deze ontwikkelingen hebben voor de taakuitvoering door de Kustwacht en welke aanpassingen de Kustwacht nodig heeft, kwantitatief of kwalitatief, om deze ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden. In het LTP is het ambitieniveau van de Kustwacht voor de komende jaren vastgesteld en is deze ambitie vertaald naar beleidskeuzes en beslispunten. Uit het LTP blijkt dat op de taakgebieden van de Kustwacht (opsporing, handhaving en toezicht, dienstverlening) het beroep op de Kustwacht in de planperiode stijgt. Het belang van het maritieme domein neemt toe. Dit komt onder andere door meer justitiele aandacht voor de bestrijding van mensensmokkel en mensenhandel, door de groei van het (commerciele) scheepvaartverkeer, door meer aandacht voor de bescherming van het (mariene) milieu, in het bijzonder beschermde vis- en natuurgebieden, en door de groei van het watersporttoerisme. De Kustwacht moet in staat zijn om al haar taken naar behoren uit te voeren. Daarom stelt het LTP een aanpassing van het operationeel vermogen van dezi@ustwacht voor. Deze aanvullingen leggen geen extra financieel beslag op de LamJen van het Koninkrijk. Een deel van deze aanvullingen is immers al opgenome'n in @t Activiteiten Plan en Begroting 2010-2014 en de overige zullen budgetneutraal worden belegd in de (meerjarige) begroting van de Kustwacht. bors]ellen die grotere financiele gevolgen hebben, zoals de uitbreiding van het ysteem naar de Bovenwindse eilandgebieden en de uitbreiding van de ~iddelgrote
varende capaciteit van de Kustwacht, zijn aangehouden voor nader nderzoek naar de haalbaarheid daarvan, mede tegen de achtergrond van de huidige economische situatie.

Het APE 201 0-2014 is het jaarlijkse beleidsdocurnent van de Kustwacht en beschrijft het beleid, de activlteiten en de begroting van de Kustwacht. De belangrijkste aandachtspunten van de Kustwacht in 2009 zijn:

Voortzetting van de inspanningen op het gebied van drugsb&strijding; m6"~Snsrnoker en illegale immigratie;
Versterking van de samenwerking met Frankrijk ten aanzien van de grensbewaking op Sint Maarten;
Doorontwikkeling van het operationele concept van de Kustwacht op basis van beter inzicht in de maritieme omgeving en een verbeterde koppeling tussen informatiebronnen en inzet van Kustwachtmiddelen; Uitvoering van het personeelsbeleidsplan, met inbegrip van versterking van de kwaliteit van het personeel en een verbetering van de organisatorische betrokkenheid; Uitvoering van het lntegriteitplan Kustwacht, met inbegrip van het opstellen van een integriteitstatuut, een beroepscode en een signaleringsregeling integriteit; Uitvoering van een evaluatie van de Formatiebrief 2005, met het oog op het in overeenstemming brengen van de actuele forrnatie met de organisatorische kaders in 2010.

De inwerkingtreding van de Rijkswet Kustwacht per 1 rnei 2009 betekent een belangrijke versterking van de operationele slagvaardigheid van de Kustwacht. Met deze Rijkswet krijgt de Kustwacht onder meer zelfstandige strafvorderlijke bevoegdheden en een zelfstandige
-eboekt. De komende jaren staat de Kustwacht voor een nieuwe uitdaging, nu rdingen binnen het Koninkrijk ook vanuit de BES eilanden op een grotere anning van de Kustwacht gerekend worden, bijvoorbeeld ten aanzien van de bescherming van de Saba bank. Ik verwacht dat de Kustwacht, als professionele organisatie, met een relatief geringe versterking van het operationele vermogen, met eigen bevoegdheden op grond van de Rijkswet en in samenwerking met partners binnen en buiten het Koninkrijk, ook in deze toenemende vraag zal kunnen voorzien.

DE MINISTER VAN DEFENSIE

E. van Middelkoop