Ministerie van Defensie
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
251 1 CR .s Gravenhage
Datum 18 september 2009
Or. kenmerk C2009011220
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba
Onderwerp
Hierbij bied ik u aan, made namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, drie beleidsdocumenten voor de Kustwacht voor de Nederlandse
Antillen en Aruba, zoals vastgesteld door de Rijksministerraad. Het betreft respectievelijk
hat Jaarverslag van de Kustwacht over 2008, hat Lange Termijn Plan 2009-2018 en het
Activiteitenplan en Begroting (APB) 2010-2014.
De Kustwacht is in 2008 geslaagd in haar doelstellingen om zichtbaar aanwezig te zijn in
de samenleving, efficient te zijn in haar bedrijfsvoering en effectief in haar operaties. Uit
het Jaarverslag $in de Kustwacht blijkt dat zij in 2008 aansprekende operationele
resultate~~ee@~eboekt, samenhangen met een substantiele verbetering in de
,,, . .,> die
kyalitei@n . hibf maritieme omgevingsbeeld door de combinatie van het
..
k~ra&~$&m en de indienststelling van nieuwe maritieme patrouillevliegtuigen. Die
in samenwerking met betrokken partners, binnen en buiten het
koppeling van inlichtingen, informatie, sensoren en middelen binnen de
een impuls gegeven aan informatie gestuurd optreden bij de Kustwacht.
deze werkwijze de samenwerkingsmogelijkheden met partners. Dat
o,&&an belang voor de continu'iteit van de Kustwacht op langere termijn.
De Rijksministerraad heeft met het oog op deze continu'iteit vorig jaar opdracht gegeven tot
het ontwikkelen van een nieuw Lange Termijn Plan. Het Lange Termijn Plan 2009-2018 is
daarvan het resultaat. Het LTP zet uiteen hoe de Kustwacht zich op de langere termijn moet
ontwikkelen en welke financiele basis daa~oonodig is. Het LTP omvat een
r
omgevingsanalyse van mondiale en regionale ontwikkelingen, alsmede van staatkundige
ontwikkelingen binnen het Koninkrijk, die van invloed zijn op de huidige werkomgeving en op
de taakgebieden van de Kustwacht. Daarin staat de vraag centraal welke gevolgen deze
ontwikkelingen hebben voor de taakuitvoering door de Kustwacht en welke aanpassingen de
Kustwacht nodig heeft, kwantitatief of kwalitatief, om deze ontwikkelingen het hoofd te
kunnen bieden. In het LTP is het ambitieniveau van de Kustwacht voor de komende jaren
vastgesteld en is deze ambitie vertaald naar beleidskeuzes en beslispunten.
Uit het LTP blijkt dat op de taakgebieden van de Kustwacht (opsporing, handhaving en
toezicht, dienstverlening) het beroep op de Kustwacht in de planperiode stijgt. Het
belang van het maritieme domein neemt toe. Dit komt onder andere door meer justitiele
aandacht voor de bestrijding van mensensmokkel en mensenhandel, door de groei van
het (commerciele) scheepvaartverkeer, door meer aandacht voor de bescherming van
het (mariene) milieu, in het bijzonder beschermde vis- en natuurgebieden, en door de
groei van het watersporttoerisme. De Kustwacht moet in staat zijn om al haar taken naar
behoren uit te voeren. Daarom stelt het LTP een aanpassing van het operationeel
vermogen van dezi@ustwacht voor. Deze aanvullingen leggen geen extra financieel
beslag op de LamJen van het Koninkrijk. Een deel van deze aanvullingen is immers al
opgenome'n in @t Activiteiten Plan en Begroting 2010-2014 en de overige zullen
budgetneutraal worden belegd in de (meerjarige) begroting van de Kustwacht.
bors]ellen die grotere financiele gevolgen hebben, zoals de uitbreiding van het
ysteem naar de Bovenwindse eilandgebieden en de uitbreiding van de
~iddelgrote
varende capaciteit van de Kustwacht, zijn aangehouden voor nader
nderzoek naar de haalbaarheid daarvan, mede tegen de achtergrond van de huidige
economische situatie.
Het APE 201 0-2014 is het jaarlijkse beleidsdocurnent van de Kustwacht en beschrijft het
beleid, de activlteiten en de begroting van de Kustwacht. De belangrijkste aandachtspunten
van de Kustwacht in 2009 zijn:
Voortzetting van de inspanningen op het gebied van drugsb&strijding; m6"~Snsrnoker
en illegale immigratie;
Versterking van de samenwerking met Frankrijk ten aanzien van de grensbewaking
op Sint Maarten;
Doorontwikkeling van het operationele concept van de Kustwacht op basis van beter
inzicht in de maritieme omgeving en een verbeterde koppeling tussen
informatiebronnen en inzet van Kustwachtmiddelen;
Uitvoering van het personeelsbeleidsplan, met inbegrip van versterking van de
kwaliteit van het personeel en een verbetering van de organisatorische betrokkenheid;
Uitvoering van het lntegriteitplan Kustwacht, met inbegrip van het opstellen van een
integriteitstatuut, een beroepscode en een signaleringsregeling integriteit;
Uitvoering van een evaluatie van de Formatiebrief 2005, met het oog op het in
overeenstemming brengen van de actuele forrnatie met de organisatorische kaders in
2010.
De inwerkingtreding van de Rijkswet Kustwacht per 1 rnei 2009 betekent een belangrijke
versterking van de operationele slagvaardigheid van de Kustwacht. Met deze Rijkswet krijgt
de Kustwacht onder meer zelfstandige strafvorderlijke bevoegdheden en een zelfstandige
-eboekt. De komende jaren staat de Kustwacht voor een nieuwe uitdaging, nu
rdingen binnen het Koninkrijk ook vanuit de BES eilanden op een grotere
anning van de Kustwacht gerekend worden, bijvoorbeeld ten aanzien van de
bescherming van de Saba bank. Ik verwacht dat de Kustwacht, als professionele
organisatie, met een relatief geringe versterking van het operationele vermogen, met
eigen bevoegdheden op grond van de Rijkswet en in samenwerking met partners binnen
en buiten het Koninkrijk, ook in deze toenemende vraag zal kunnen voorzien.
DE MINISTER VAN DEFENSIE
E. van Middelkoop