Trouwen in Breda wordt makkelijker
Mensen die in Breda willen trouwen of een geregistreerd partnerschap
willen aangaan hoeven vanaf 1 oktober 2009 geen bewijsstukken voor de
aangifte meer te overleggen.
Het gaat dan om bijvoorbeeld een uittreksel uit de Gemeentelijke
Basisadministratie (GBA), een geboorteakte, een echtscheidingsakte of
een overlijdensakte van de eerdere echteno(o)t(e). In plaats daarvan
wordt een verklaring burgerlijke staat ondertekend.
Op deze manier wil Breda de dienstverlening aan burgers verbeteren.
Hiermee volgt de stad een aanbeveling van het ministerie van Justitie
op. De invoering van deze nieuwe werkwijze is niet verplicht maar
gemeenten kunnen in afwachting van nieuwe wetgeving op dit gebied
alvast op deze manier gaan werken.
De gegevens die noodzakelijk zijn om tot ondertrouw/aangifte over te
gaan worden door de gemeente gecontroleerd in de GBA (Gemeentelijke
Basisadministratie). Deze procedure is kostenloos.
Als niet alle gegevens geregistreerd zijn of als er niet voldoende
zekerheid bestaat over de juistheid van de gegevens kan de gemeente
alsnog verzoeken om de juiste documenten in te leveren. In andere
situaties kan het mogelijk zijn dat geen of minder bewijsstukken
overlegd hoeven worden.
Afschaffing van de bewijsstukken maakt ook een schriftelijke
ondertrouw en schriftelijke aangifte partnerschap makkelijker. Dat
betekent dat men daarvoor niet meer voor de ambtenaar van de
burgerlijke stand hoeft te verschijnen. De gemeente zendt de
noodzakelijke formulieren daarvoor per post naar de betrokkenen. Het
enige dat zij hoeven te doen is de documenten ondertekenen en terug te
sturen.
Breda, 18 september 2009
Gemeente Breda