De raad hield op verzoek van Leefbaar Rotterdam een interpellatiedebat
over de beëindiging van het contract van Tariq Ramadan. Daarnaast
stonden onder andere het bestemmingsplan 'Kern en Plassen' en het
locatieonderzoek voor het Urban Culture Podium op de agenda. Lees
verder voor meer informatie.
Interpellatiedebat beëindiging contract de heer Tariq Ramadan
Leefbaar Rotterdam vond dat het besluit van het college het contract
met de heer Tariq Ramadan te beëindigen veel eerder genomen had moeten
worden. Er waren volgens de fractie genoeg aanleidingen en feiten
bekend om eerder te breken met de heer Ramadan. De reden die het
college geeft, is dat hij een programma presenteert op een zender die
wordt gefinancierd door het Iraanse regime. Leefbaar Rotterdam heeft
het college al meerdere malen gewaarschuwd dat goed onderzoek nodig
was naar de heer Ramadan. De heer Ramadan werkt volgens eigen zeggen
al sinds april 2008 voor de Iraanse zender. De vraag was waarom
wethouder Grashoff, als verantwoordelijk bestuurder, dit niet wist. De
fractie vond dat drie jaar tijd, energie en veel geld verspild is. Het
integratiedebat heeft volgens de Leefbaar Rotterdam drie jaar
stilgestaan. De fractie diende samen met de VVD een motie in waarin
het vertrouwen in wethouder Grashoff werd opgezegd. Verder vroeg
Leefbaar Rotterdam burgemeester Aboutaleb aan het eind van het debat
of alle uitspraken die wethouder Grashoff had gedaan, worden gesteund
door het college. De burgemeester antwoordde hierop dat alle
uitspraken die de wethouder in de raad heeft gedaan namens het college
zijn.
GroenLinks gaf aan dat de heer Ramadan taboes bespreekbaar heeft
gemaakt. De fractie betreurde het dat hij zijn werk niet meer kan
voortzetten. GroenLinks accepteerde echter zijn werkzaamheden voor de
Iraanse TV niet. Daar had de heer Ramadan afstand van moeten nemen.
Moslims horen erbij in Rotterdam. Het debat moet met de inzet van
intermediaire organisaties verder gevoerd worden in de stad.
D66 was het wel eens met het ontslag, maar niet met de gronden
hiervan, het werken voor de Iraanse TV. Als de heer Ramadan geen
verkeerde dingen zegt en taboes doorbreekt, wat is er dan mis om dat
in een Islamitisch land te doen? Welke uitspraken heeft hij gedaan
waar de wethouder het niet mee eens is? De vrijzinnigheid is opgegeven
op basis van verkeerde gronden.
De PvdA steunde het besluit van het college. Maatschappelijk draagvlak
is een belangrijke factor in het integratiedebat. De heer Ramadan had
moeten weten dat zijn bijdrage aan de Iraanse TV stof zou doen
opwaaien. Hij heeft zichzelf ontslagen. De dialoog moet wel doorgaan
in Rotterdam.
Volgens de SP heeft het plotseling aannemen en ontslaan van Tariq
Ramadan Rotterdam geen goed gedaan. De SP is nooit voor de structurele
inzet van de heer Ramadan geweest. Er zijn nog zoveel anderen die hun
bijdrage aan het debat kunnen leveren. Waarom wist de wethouder niet
van zijn bijdrage aan PressTV, waarom zo'n overhaast ontslag en vooraf
geen debat in de raad? Rotterdam heeft meer zakelijke relaties met
landen als Iran. Wat is het probleem? De fractie gaf aan dat er in
Rotterdam juist meer verdeeldheid is ontstaan.
De VVD is het eens met het besluit. De adviezen van de heer Ramadan
noemde de fractie flinterdun. De wethouder had kunnen weten dat hij
voor de Iraanse TV werkte. Het verbaasde de fractie dat dit het
breekpunt was. Niet zijn verdere inzet of uitspraken. De VVD wilde
zeker weten dat de heer Ramadan weg is.
Het CDA steunde het collegebesluit en keurde zijn TV-optreden in Iran
af. Zeker in het kader van de adviseursrol die hij in Rotterdam
bekleedde. Toch heeft de heer Ramadan een goede bijdrage geleverd aan
het debat in de stad.
Wethouder Grashoff wist niet van de actviteiten van de heer Ramadan in
Iran voor PressTV. Een adviseur heeft de verplichting andere en
mogelijk conflicterende werkzaamheden te melden aan de opdrachtgever,
vond de wethouder. Het tv-werk is onverenigbaar met zijn functie in
Rotterdam. Naar aanleiding van de reactie op het verzoek van de
wethouder daar afstand van te doen is het besluit genomen niet verder
te gaan met de heer Ramadan. Er zijn zeker slagen gemaakt op het
terrein van integratie. Taboes zijn bespreekbaar gemaakt. Het
maatschappelijk draagvlak voor zijn inzet was onvoldoende. De dialogen
in de stad worden voortgezet.
De motie van Leefbaar Rotterdam en de VVD werd verworpen. Behalve de
indieners steunde D66 de motie.
Dreigende surseance van betaling bij stichting OMIJ
Naar aanleiding van de dreigende surseance van betaling bij stichting
OMIJ diende de SP een motie in die het college opriep een speciale
financiële maatwerkregeling te ontwerpen voor mensen met een grote
afstand tot de arbeidsmarkt en een zeer lage arbeidsproductiviteit,
deze maatwerkregel experimenteel te ontwikkelen bij OMIJ en per direct
500.000 ter beschikking te stellen als voorschot op de eerder genoemde
maatwerkregeling. Dit om te voorkomen dat OMIJ in surseance van
betaling moet gaan of zelfs failliet gaat.
GroenLinks wilde dat de WSW-ers hun baan behouden en liet de wethouder
vrij een eigen constructie te creëren. De VVD wilde dat het
OMIJ-principe overeind wordt gehouden, maar niet in deze
verliesgevende constructie. Leefbaar Rotterdam vond niet dat
mismanagement gesubsidieerd mag worden. Bij een doorstart moet daar
dan ook serieus naar gekeken worden. Ook het CDA stelde vraagtekens
bij de bedrijfsvoering. De werkgelegenheid moet veilig worden gesteld.
De begeleiding moet goed zijn en er moet gewerkt worden aan een
gezonde organisatie waar de kwetsbare doelgroep aan het werk kan en
kan blijven. De PvdA wilde weten of de werkplekken voor de medewerkers
gegarandeerd zijn. De fractie wilde geen voorlopige maar duurzame
oplossing.
Wethouder Schrijer zei dat hij het correct vindt dat als OMIJ niet aan
de verplichtingen kan voldoen er surseance wordt aangevraagd. Een
bewindvoerder kan dan orde op zaken stellen. De gemeente meldt zich
dan meteen om de betalingen door te zetten en de arbeidscontracten
veilig te stellen. Op die manier kan gewerkt worden aan een andere
maar duurzame oplossing. Onrust bij de werknemers moet voorkomen
worden.
SP en D66 stemden voor de motie. De motie werd verworpen.
Locatieonderzoek Urban Culture Podium
Op 11 juni jongstleden werd de motie-Molenaar aangenomen. De motie
droeg het college op het Urban Culture Podium (UCP) in de Maassilo
per direct stop te zetten en te onderzoeken hoe en waar 'Urban' alsnog
een verantwoorde plek in de programmering in Rotterdam kan krijgen en
hierbij ook een kleinschalige aanpak te betrekken. Het college heeft
in het onderzoek 14 locaties getoetst. Daarnaast hebben Jong RRKC,
Young EDBR, Stichting Los en Stichting UCP adviezen gegeven over het
onderzoek. Op grond van het onderzoek is de Maassilo als beste en
Waterfront als goed alternatief naar voren zijn gekomen. Het college
stelde voor de beide opties te bespreken en af te wegen, waarbij de
voorkeur van het college uitgaat naar de Maassilo.
Leefbaar Rotterdam gaf aan dat het onderzoek naar de locaties niet
goed is uitgevoerd en de motie-Molenaar niet kan worden afgedaan. Het
zou moeten gaan om een kleinschalige locatie voor het UCP, een eigen
clubhuis in een kleinere locatie. Als permanente plek is de Maassilo
veel te groot. De keuze Waterfront of Maassilo is niet relevant.
GroenLinks gaf aan voor de Maassilo te zijn, omdat deze locatie aan
alle eisen voldoet. D66 was kritisch over de gang van zaken. De
fractie vindt de Maassilo een risico. De fractie diende een motie in
die het college verzocht de oefenruimtes van Waterfront ten minste
open te houden totdat de oefenruimtes van het Urban Culture Podium
zijn geopend. Het CDA wilde snel gaan beginnen met het UCP en staat
volledig achter de locatie Maassilo. SP vond het hele proces een
onnodig zware bevalling. Het UCP had er volgens de fractie al moeten
zijn. Nu de Maassilo als beste uit de bus komt, . Laten we hier
eindelijk mee aan de slag gaan. Het is niet essentieel voor het
jongerenjaar dat het UCP er komt, zo stelde de VVD. Er is geen
behoefte aan volgens de fractie. De bestaande podia volstaan. Urban
culture hoort op straat, niet in een aparte locatie. De motie-Molenaar
kan niet worden afgedaan. De PvdA is tevreden over de manier waarop
het onderzoek is uitgevoerd. Nu moeten we vooruit en op z'n Rotterdams
aan het werk. Het UCP moet zijn deuren snel openen in de Maassilo,
zodat jongeren zich kunnen ontwikkelen op een internationaal podium.
Wethouder Grashoff wilde niet de argumenten voor en tegen het UCP
opnieuw herhalen. Hij gaf aan zich te willen concentreren op de
uitvoering van de motie, het onderzoek naar mogelijke locaties. De
voorkeur voor de Maassilo ligt nu voor aan de raad.
De motie-Molenaar werd met 25 stemmen voor en 19 stemmen tegen
afgedaan. Voor de motie van D66 stemden alleen de indienende fractie,
de SP, het CDA en een aantal leden van Leefbaar Rotterdam, waarmee
deze werd verworpen.
Bestemmingsplan Kern en Plassen
De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan Kern en Plassen vastgesteld.
Veel betrokken bewoners hadden zienswijzen rondom dit bestemmingsplan
ingediend. De door verschillende fracties ingediende amendementen op
het bestemmingsplan spitsten zich toe op met name (de bouwhoogte van)
de Van der Valk-locatie en de Cossee-locatie. GroenLinks gaf aan dat
het bestemmingsplan meer recht zou moeten doen aan het
burgerinitiatief dat vorig jaar over dit gebied is ingediend. Ook D66,
VVD en SP roemden het burgerinitiatief. Leefbaar Rotterdam was in
meerderheid voor het bestemmingsplan. De PvdA gaf aan dat er
onderscheid moet worden gemaakt tussen recht doen aan het eerder
ingediende burgerinitiatief en het huidige bestemmingsplan. Wethouder
Karakus zei dat er veel discussie is gevoerd rondom het huidige
bestemmingsplan en dat er een goed burgerinitiatief is ingediend. Hij
voegde toe dat hij echter altijd duidelijk is geweest over hoe hij het
burgerinitiatief heeft beoordeeld in relatie tot het vaststellen van
het bestemmingsplan. Een amendement van de PvdA om de bouwhoogte van
de Van der Valk-locatie te beperken tot maximaal 16 meter werd
aangenomen. Evenals een amendement van VVD, GroenLinks, SP, D66 en CDA
om op de Van der Valk-locatie verplichtend een horecafunctie op te
nemen van minimaal 300 m2 bruto vloeroppervlak op de begane grond met
terras aan het water. De SP en twee leden van Leefbaar Rotterdam
stemden tegen het bestemmingsplan.
Regelingen van werkzaamheden
Verhuizing RVV Blijdorp
Binnenkort starten de onderhandelingen tussen de dienst Sport en
Recreatie van de gemeente en RVV Blijdorp over verhuizing naar het
Noorderkwartier. Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) heeft de
dienst Sport en Recreatie laten weten dat alleen dit seizoen nog
gevoetbald kan worden op het CBR-terrein. Dit omdat het OBR medio 2010
het terrein nodig heeft. De club moet dus in één zomerstop verhuizen.
De SP vroeg aan het college waarom deze locatie zo snel opeist wordt
en wat dan wel de plannen van het OBR zijn op het CBR-terrein.
Wethouder Lamers zegde toe informatie hierover te verstrekken aan de
commissie.
Verdwijnen van Duimdrop en TOS van het Branco van Dantzigplein in
Middelland
De SP is op bezoek geweest in Middelland op verzoek van bewoners rond
het Branco van Dantzigplein. Per 1 augustus is de Duimdrop op het
plein plotseling gesloten zonder de bewoners en het welzijnswerk in te
lichten. De SP wilde van het college weten hoe het mogelijk is dat
bewoners vooraf niet over de sluiting van de Duimdrop en het laten
afvloeien van twee TOS-medewerkers zijn ingelicht en hoe de huidige
situatie op het plein te rijmen is met de gewenste kindvriendelijke
wijken. Wethouder Lamers zei dat het een bevoegdheid van de
deelgemeente betreft, het zijn aandacht heeft en hij de commissie op
de hoogte houdt.
Wachtlijst Jeugdzorg
Minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin heeft Bureau Jeugdzorg (BJZ) een
waarschuwing gegeven met betrekking tot de wachtlijst en dreigt de
jeugdzorg in de stadsregio's Amsterdam en Rotterdam onder curatele te
stellen. De gemeente en BJZ hebben afspraken gemaakt over de lengte
van de wachtlijsten. De afspraken worden volgens die informatie
nagekomen. De PvdA vroeg het college waarom Jeugdzorg toch een
waarschuwing krijgt. Wethouder Lamers heeft contact met de minister
gehad. De minister gaf aan met een aanwijzing te komen. De wethouder
zegde de commissie inzage in het convenant toe en gaf aan dat de
afspraken die in het convenant staan in Rotterdam gehaald worden.
Bedreiging agenten in Delfshaven
Op dinsdag 15 september is er in de avond een groep agenten in
Delfshaven tijdens de uitoefening van hun functie door omstanders
belaagd. De politie was bezig een groep vechtende mensen uit elkaar te
halen en werd daarop zelf bedreigd. De PvdA wil weten wat er precies
is gebeurd en wat er gedaan wordt om de mensen op te pakken die zich
tegen de politie hebben gekeerd. Burgemeester Aboutaleb gaf aan dat de
weergave in de media niet strookte met de werkelijkheid. Er zijn dus
geen omstanders opgepakt. Wel zijn de geweldplegers aangehouden.
En verder heeft de raad
* de ombudsman, de heer mr. M.H.J.M. van Kinderen, eervol ontslag
verleend. De heer Van Kinderen was sinds 1 augustus 1992 ombudsman
van de gemeente Rotterdam.
* de heer dr. W. Vanstiphout, de heer ir. D.J.J. Bakker en mevrouw
ir. M. Stuhlmacher benoemd als lid van de commissie voor Welstand
en Monumenten
* voorbereidingsbesluiten genomen voor de volgende gronden aan/in
de/het:
o Haakweg 27a
o Zweth, rijksweg-A13, Schielaan en Delftse Schie
o Driemanssteeweg 104 (voorlopig)
o Stolwijkstaat 25 (voorlopig)
o Schaardijk
* conform het advies van de Algemene Bezwaarschriftencommissie
besloten een besluit inzake toekenning van planschade inzake het
pand Scheepmakerskade 85 te handhaven.
* ingestemd met de realisering van het project Markthal. Het
investeringskader 2009, programma Bouwen en Wonen, werd verhoogd
met 8,5 miljoen ten behoeve van de parkeergarage Markthal. De SP
en een raadslid van Leefbaar Rotterdam stemden tegen het voorstel.
Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?
De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op
www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt
en per spreker worden bekeken.
Gemeente Rotterdam