Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


Janneke van der Bijl | vanderbijl@mvo.nl
Telefoon +31(0) 70 319 51 59
Fax +31 (0) 70 319 51 96

---

15 september 2009 Nummer 12

Lichte stijging aantal cafetaria's die vloeibaar frituurvet gebruiken

Onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit onder snackbars toont aan dat halverwege 2008 53% van de cafetaria-ondernemers vloeibaar frituurvet gebruikt. Als ook de fastfoodformules meegeteld worden ligt het aantal gebruikers van vloeibaar op zo'n 56%. Gecompenseerd voor het aantal ondernemers die in 2008 teruggestapt zijn naar het goedkopere vaste vet, is er sprake van een lichte significante groei ten opzichte van een jaar daarvoor.

Uit onderzoek van het productschap Margarine, Vetten en Oliën (MVO) blijkt dat 76% van het aantal liters frituurvet bestaat uit vloeibare vetten. Dit percentage lag in 2007 nog op 70%. Hoewel het grootste deel van het volume dus al in vloeibaar frituurvet afgezet wordt, zouden nog veel meer - met name de individuele - cafetariaondernemers de overstap naar vloeibaar frituurvet kunnen maken.

Uit onderzoek dat bureau Tomorrow uitgevoerd heeft in opdracht van de campagne blijkt dat smaak, geur en prijs de belangrijkste redenen zijn om niet over te stappen. Maar veel consumenten zijn juist positief over de geur en smaak van vloeibaar frituurvet en de prijs kan geen issue zijn als het om de gezondheid gaat van je klant.

In een persbericht naar aanleiding van het VWA onderzoek meldt Judoka Dennis van der Geest, ambassadeur van de campagne, dat hij de mening onderschrijft dat nog veel meer cafetaria's over moeten stappen.

De campagne loopt nog tot eind 2010 en blijft zich ook tot die tijd inspannen voor een verdere groei van het aantal snackbars dat vloeibaar frituurvet gebruikt.