4. Antwoorden op kamervragen van Van Gerven, De Roos en Langkamp over
een patiëntenstop voor zwangeren met pathologie als ook barende
vrouwen
Antwoorden op kamervragen van Van Gerven, De Roos en Langkamp over een
patiëntenstop voor zwangeren met pathologie als ook barende vrouwen
Kamerstuk, 17 september 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2948432
17 september 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Van
Gerven, De Roos en Langkamp (SP) over een patiëntenstop voor zwangeren
met pathologie als ook barende vrouwen met acute problematiek in de
ziekenhuizen te Goes en Vlissingen (2009Z14464).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Van Gerven, De Roos en
Langkamp over een patiëntenstop voor zwangeren met pathologie als ook
barende vrouwen met acute problematiek in de ziekenhuizen te Goes en
Vlissingen (2009Z14464).
Vraag 1
Is het waar dat er op 26 juni 2009 een volledige opnamestop is geweest
in de ziekenhuizen Goes en Vlissingen voor zwangeren met pathologie
als ook barende vrouwen met acute problematiek in de ziekenhuizen te
Goes en Vlissingen en dat mensen het advies hebben gekregen maar naar
Terneuzen te gaan? 1) Zo ja, is de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ) hiervan op de hoogte gesteld?
Antwoord 1
Vanaf 16.00 uur tot 24.00 uur is er een opnamestop geweest voor alle
zwangeren die begeleid moesten worden in de tweede lijn. Voor deze
groep zwangeren was geregeld dat zij in Ziekenhuis ZorgSaam in
Terneuzen en Ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom opgevangen
konden worden. Er heeft zich overigens tijdens de opnamestop geen
zwangere gemeld, dientengevolge heeft de opnamestop geen gevolgen
gehad voor deze groep zwangeren.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg is van de opnamestop vooraf niet
op de hoogte gesteld. Het bestuur van de ziekenhuizen heeft laten
weten in het vervolg bij het overwegen van een dergelijke maatregel de
IGZ tijdig op de hoogte te stellen.
Vraag 2
Zo ja, wat was de reden van deze volledige opnamestop? Heeft dit te
maken met het hoge ziekteverzuim op de afdelingen? Hoe hoog is het
ziekteverzuimpercentage? Wijkt dit af van het landelijk gemiddelde? Zo
ja, wat is hiervan de reden?
Antwoord 2
Op 26 juni 2009 bleek er sprake te zijn van een onverwacht hoog aanbod
van zeer zieke zwangeren in de tweede lijn die allen veel zorg nodig
hadden. Als gevolg van vakantie in combinatie met het op 26 juni 2009
onverwacht uitvallen van gediplomeerde O & G verpleegkundigen, als
gevolg van ziekte, ontstond er ook tegelijkertijd een onverwacht
tijdelijk tekort aan gediplomeerde O & G verpleegkundigen. De
ziekenhuizen in Goes en Walcheren hebben toen besloten om, in het
kader van de patiëntveiligheid en om de kwaliteit van de zorg te
kunnen garanderen voor de zwangeren die zich voor 16.00 uur al hadden
aangemeld, een opnamestop in te stellen voor de zwangere vrouwen van
16.00 uur tot 24.00 uur en gedurende deze periode opvang te regelen
voor deze groep zwangeren in de ziekenhuizen in Bergen op Zoom en
Terneuzen.
De hoogte van het ziekteverzuimpercentage bedroeg in juni in het
Stichting Oosterscheldeziekenhuizen (SOZ) 5,3 % en in het Ziekenhuis
Walcheren (ZW) 7,1 % exclusief zwangeren. Het ziekteverzuimpercentage
is dalende, in juli bedroeg het 4,7 % in het SOZ en 5,2 % in ZW
exclusief zwangeren. Het landelijk gemiddelde cijfer bedraagt 4,7 %
(CBS, 1e kwartaal 2009).
Vraag 3
Wat is het oordeel van de IGZ met betrekking tot de veiligheid van de
patiënten? Is deze in het geding geweest? Welke stappen heeft het
ziekenhuis ondernomen om de veiligheid in spoedsituaties voor
zwangeren te kunnen garanderen?
Antwoord 3
Het ziekenhuis heeft, teneinde de veiligheid van zwangeren te
garanderen, voorafgaande aan de opnamestop overleg gehad en afspraken
gemaakt met de ambulancedienst, de meldkamer, de eerstelijns
verloskundigen en de ziekenhuizen in Terneuzen en Bergen op Zoom.
Tijdens de opnamestop is de veiligheid van de patiënten naar het
oordeel van de IGZ niet in het geding geweest.
Vraag 4
Wat is uw oordeel over bovenstaande in relatie tot het 45 minuten
bereikbaarheidscriterium voor acute zorg?
Antwoord 4
De onverwacht ontstane situatie op 26 juni 2009 is door de
ziekenhuizen snel en adequaat opgelost door alle partijen in de keten
van acute zorg (zowel in de eerste als in de tweede lijn) te betrekken
en in te zetten teneinde een oplossing te vinden voor het probleem.
Hierbij zijn geen risico's genomen ten aanzien van de kwaliteit van
zorg en de veiligheid van de patiënt, zo heeft de IGZ ook geoordeeld.
Ik sta achter de voorzorgsmaatregelen die door de ziekenhuizen in deze
situatie zijn genomen om de kwaliteit te blijven garanderen. Ondanks
dat de voorzorgsmaatregelen ongewenste consequenties hebben voor de
bereikbaarheid, vind ik het belang van kwalitatief goede en
verantwoorde zorg groter.
Vraag 5
Welke inspanningen heeft het kabinet zich inmiddels getroost om met de
door de Kamer met algemene stemmen aangenomen motie van de leden Van
der Vlies, Van Gerven en Sap voor het behoud van een volwaardig
ziekenhuis inclusief verloskunde op Walcheren ten uitvoer te brengen?
2) Welke stappen heeft het ziekenhuis inmiddels ondernomen om aan de
wens van de Kamer en de bevolking tegemoet te komen?
Antwoord 5
Ik heb u bij brief van 25 augustus 2009, kenmerk DMC-CB-U-2939496,
onder andere geïnformeerd over de uitvoering van de moties van de
leden Van der Vlies, Van Gerven en Sap. Op mijn verzoek rapporteren de
Zeeuwse ziekenhuizen mij regelmatig over de stand van zaken met
betrekking tot de fusie en monitort het CSZ actief de ontwikkelingen
bij de Zeeuwse ziekenhuizen. Ik heb de ziekenhuizen gevraagd mij voor
het einde van dit jaar inzicht te verschaffen in de fusieplannen en de
functieverdeling over de verschillende locaties. Uit de fusieplannen
moet blijken of een volwaardig ziekenhuis op Walcheren haalbaar is.
Tijdens eerdere debatten met uw Kamer is uitgebreid gesproken over het
besluit van de ziekenhuizen om per 1 januari 2009 de verloskunde te
concentreren in Goes. Om de kwaliteit van de zorg en de veiligheid
voor de patiënt in de toekomst zeker te stellen heeft de IGZ in haar
advies aan de ziekenhuizen het besluit tot concentratie gesteund.
Het RIVM-onderzoek, waar de motie Sap op is gebaseerd, kan pas
plaatsvinden nadat duidelijk is op welke wijze de functies over de
verschillende locaties worden verdeeld.
Uiteraard zal ik uw Kamer in de loop van dit jaar nader over de
ontwikkelingen en de stand van zaken informeren.
1) Melding, onderhands aan bewindspersoon verstrekt
2) Kamerstuk 27 295
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport