Rabobank Nederland


---

Share4More helpt school bouwen in Afghanistan

18-9-2009 | MVO

De Rehna Foundation, een initiatief van Mirwais Momand, medewerker bij Rabobank Tilburg en omstreken, helpt Afghaanse wees- en straatkinderen toegang te krijgen tot onderwijs. Op dit moment bouwt de stichting daartoe een school in Kabul. Medewerkersfonds Rabo Share4More steunt de bouw met een donatie van 4.000 euro.
Bouwschool Kabul Afghanistan

Zo'n drie jaar geleden was Mirwais terug in zijn geboortestad Kabul. De slechte omstandigheden waarin mensen leefden, raakten hem diep, vertelt hij. Hij wilde een verschil maken. `Na mijn terugkomst heb ik samen met Afghaanse vrienden een studentennetwerk opgezet. Collega-immigranten die samen iets wilden betekenen voor Afghanistan.' De elf studenten waren zich ervan bewust dat ze slechts een kleine bijdrage konden leveren aan betere omstandigheden in Afghanistan. Mirwais: `Daarom wilden we onze energie stoppen in projecten waarvan wij zelf verstand hadden én die het meeste voordeel zouden opleveren voor het land.'

Stichting Rehna -Afghaans voor "licht"- besloot zich te richten op onderwijs voor wees- en straatkinderen. `Veel families zijn enorm afhankelijk van het geld dat hun kinderen verdienen. Omdat de kinderen werken, kunnen ze niet naar school. Want het regulier onderwijs verplicht kinderen om de hele dag naar school te gaan.' Samen met een lokale organisatie ontwikkelde Rehna een uniek concept waar kinderen een dagdeel naar school gaan en het andere dagdeel werken. Op die manier kunnen 300 kinderen les krijgen, aldus Mirwais. `In de ochtend 150 kinderen, 's middags nog eens 150. Het vakkenpakket bestaat uit inheemse talen, Engels, computerlessen, kunst en sociale hygiëne. De school stoomt kinderen klaar voor een reguliere opleiding of werk.'

De bouw van de school wordt gefinancierd met geld van NCDO, Wilde Ganzen, de Sponsorbingoloterij, privédonateurs én Rabo Share4More. De eerste stenen zijn inmiddels gemetseld. `Het wordt een stevig, aardbevingsbestendig pand', aldus Mirwais. `Een multifunctionele ruimte, waar meerdere onderwijsactiviteiten plaats kunnen vinden.'
---