Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
Nieuws
17.09.2009
MVO publiceert EU-27 concurrentieanalyse
Vanaf vandaag is op de MVO-website de jaarlijkse EU-27
concurrentieanalyse beschikbaar. Deze publicatie geeft snel inzicht in
de ontwikkeling van de EU-import en -export van plantaardige oliën,
vetten en margarineproducten. Speciale aandacht is er voor hoe de
Nederlandse export naar derde landen van de belangrijkste plantaardige
oliën en vetten zich heeft ontwikkeld ten opzichte van zijn
belangrijkste concurrenten in de EU-27.
Er is zowel gekeken naar de EU-export richting individuele
afzetmarkten buiten de EU als naar die per regio. De ontwikkeling van
de totale Nederlandse MVO-export naar Overig Europa, Azië, Afrika, de
Amerika's en Oceanië ten opzichte van zijn belangrijkste
EU-concurrenten is in kaart gebracht. Vervolgens is ingezoomd op de
Nederlandse export van individuele MVO- producten naar eerdergenoemde
regio's om een verklaring te vinden voor deze ontwikkeling.
Behalve aan de extra-handel wordt ook ruime aandacht geschonken aan de
handelsverschuivingen binnen de EU. De export van de Europese
MVO-industrie is nog steeds sterk (86%) gericht op de thuismarkt. In
de afgelopen drie jaar waren tropische oliën en raapzaadolie met elk
een aandeel van 20% verreweg de belangrijkste exportproducten gevolgd
door sojaolie (13%), zonnebloemolie (11%) en olijfolie (10%).
Gehydrogeneerde plantaardige oliën en vetten, margarine en eetbare
mengsels namen met een aandeel van elk 7% ook een significante positie
in.
Thuismarkt
De onderlinge EU-export is met ruim 13% gegroeid naar 9,8 miljoen ton.
Deze ontwikkeling was met name te danken aan de sterke exportgroei van
tropische oliën (+22% naar 2,1 miljoen ton), zonnebloemolie (+33%
naar 1,2 miljoen ton) en gehydrogeneerde plantaardige oliën (+20%
naar 0,8 miljoen ton). Nederland heeft in belangrijke mate hiervan
geprofiteerd en de extra MVO-exporten gingen met name naar Finland,
Duitsland en Frankrijk. Binnen de EU heeft Nederland een dominante
positie als leverancier in eerdergenoemde exportproducten behalve bij
olijfolie. Nederland is verreweg de belangrijkste EU-exporteur van
tropische oliën (78%), sojaolie (41%) en zonnebloemolie (36%) op de
thuismarkt. De aandelen van Duitsland (10% tropische oliën en 20%
sojaolie), België (16% sojaolie en 9% zonnebloemolie) en Frankrijk
(23% zonnebloemolie) in de totale onderlinge EU-export waren
aanzienlijk lager. Duitsland is wel de belangrijkste leverancier van
raapzaadolie en België is dat wat betreft margarineproducten en
eetbare mengsels. Beide landen zijn ook verreweg de belangrijkste
concurrenten voor Nederland in gehydrogeneerde plantaardige oliën en
vetten binnen de EU. Frankrijk is ook een belangrijke EU-concurrent in
raapolie.
Markten buiten de EU
De totale EU MVO-export naar deze markten is met bijna 11% gestegen
naar ruim 1,5 miljoen ton. Nederland heeft alleen een dominante
positie in Overig Europa, met name door de export van tropische oliën
naar deze regio. In 2008 liet de export hiervan wel een sterke daling
(-40.000 ton) zien na de sterke exportprestatie in 2007 (+43% naar
ruim 138.000 ton). In de andere regio's (Afrika, Azië, de Amerika's
en Oceanië) domineren Italië, Spanje en Portugal met name door het
exporteren van grote volumes olijfolie. In 2006 was Nederland de
belangrijkste exporteur van plantaardige oliën en vetten naar Afrika
maar ons land heeft deze positie verloren aan Spanje en Portugal
vanwege de sterk gedaalde export van margarine en sojaolie. Deze
landen slaagden er juist in veel meer sojaolie naar dit continent te
exporteren.
De voorwaarden voor een abonnement op de EU-27 concurrentieanalyse
kunt u vinden op onze website. Voor specifieke vragen over deze
publicatie kunt u contact opnemen met Arnold de Groot (tel.
070-3195113, groot@mvo.nl).