Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


Nieuws

17.09.2009
MVO publiceert EU-27 concurrentieanalyse
Vanaf vandaag is op de MVO-website de jaarlijkse EU-27 concurrentieanalyse beschikbaar. Deze publicatie geeft snel inzicht in de ontwikkeling van de EU-import en -export van plantaardige oliën, vetten en margarineproducten. Speciale aandacht is er voor hoe de Nederlandse export naar derde landen van de belangrijkste plantaardige oliën en vetten zich heeft ontwikkeld ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten in de EU-27.

Er is zowel gekeken naar de EU-export richting individuele afzetmarkten buiten de EU als naar die per regio. De ontwikkeling van de totale Nederlandse MVO-export naar Overig Europa, Azië, Afrika, de Amerika's en Oceanië ten opzichte van zijn belangrijkste EU-concurrenten is in kaart gebracht. Vervolgens is ingezoomd op de Nederlandse export van individuele MVO- producten naar eerdergenoemde regio's om een verklaring te vinden voor deze ontwikkeling.

Behalve aan de extra-handel wordt ook ruime aandacht geschonken aan de handelsverschuivingen binnen de EU. De export van de Europese MVO-industrie is nog steeds sterk (86%) gericht op de thuismarkt. In de afgelopen drie jaar waren tropische oliën en raapzaadolie met elk een aandeel van 20% verreweg de belangrijkste exportproducten gevolgd door sojaolie (13%), zonnebloemolie (11%) en olijfolie (10%). Gehydrogeneerde plantaardige oliën en vetten, margarine en eetbare mengsels namen met een aandeel van elk 7% ook een significante positie in.

Thuismarkt
De onderlinge EU-export is met ruim 13% gegroeid naar 9,8 miljoen ton. Deze ontwikkeling was met name te danken aan de sterke exportgroei van tropische oliën (+22% naar 2,1 miljoen ton), zonnebloemolie (+33% naar 1,2 miljoen ton) en gehydrogeneerde plantaardige oliën (+20% naar 0,8 miljoen ton). Nederland heeft in belangrijke mate hiervan geprofiteerd en de extra MVO-exporten gingen met name naar Finland, Duitsland en Frankrijk. Binnen de EU heeft Nederland een dominante positie als leverancier in eerdergenoemde exportproducten behalve bij olijfolie. Nederland is verreweg de belangrijkste EU-exporteur van tropische oliën (78%), sojaolie (41%) en zonnebloemolie (36%) op de thuismarkt. De aandelen van Duitsland (10% tropische oliën en 20% sojaolie), België (16% sojaolie en 9% zonnebloemolie) en Frankrijk (23% zonnebloemolie) in de totale onderlinge EU-export waren aanzienlijk lager. Duitsland is wel de belangrijkste leverancier van raapzaadolie en België is dat wat betreft margarineproducten en eetbare mengsels. Beide landen zijn ook verreweg de belangrijkste concurrenten voor Nederland in gehydrogeneerde plantaardige oliën en vetten binnen de EU. Frankrijk is ook een belangrijke EU-concurrent in raapolie.

Markten buiten de EU
De totale EU MVO-export naar deze markten is met bijna 11% gestegen naar ruim 1,5 miljoen ton. Nederland heeft alleen een dominante positie in Overig Europa, met name door de export van tropische oliën naar deze regio. In 2008 liet de export hiervan wel een sterke daling (-40.000 ton) zien na de sterke exportprestatie in 2007 (+43% naar ruim 138.000 ton). In de andere regio's (Afrika, Azië, de Amerika's en Oceanië) domineren Italië, Spanje en Portugal met name door het exporteren van grote volumes olijfolie. In 2006 was Nederland de belangrijkste exporteur van plantaardige oliën en vetten naar Afrika maar ons land heeft deze positie verloren aan Spanje en Portugal vanwege de sterk gedaalde export van margarine en sojaolie. Deze landen slaagden er juist in veel meer sojaolie naar dit continent te exporteren.

De voorwaarden voor een abonnement op de EU-27 concurrentieanalyse kunt u vinden op onze website. Voor specifieke vragen over deze publicatie kunt u contact opnemen met Arnold de Groot (tel. 070-3195113, groot@mvo.nl).