Interbrand publiceert jaarlijkse ranglijst van 100 Best Global Brands

18/09/2009 09:00

Fleishman-Hillard

Coca-Cola consolideert nummer 1-positie; Google, Amazon en Zara blijven groeien

Amsterdam, 18 september 2009 - Google, Amazon en Zara zijn de sterkste groeiers op de top-100 ranglijst van 'Best Global Brands' die Interbrand en BusinessWeek vandaag publiceren. Het Zwitserse UBS maakte de grootste val en zakte van plaats 41 naar 72, daarbij 50 procent aan merkwaarde inboetend. Coca-Cola voert voor het negende jaar op rij de ranglijst aan met een merkwaarde van boven de 68,5 miljard dollar.

Merkpotentieel

Branding consultancy Interbrand brengt dit jaar voor de negende achtereenvolgende keer samen met BusinessWeek de ranglijst van de 100 meest waardevolle wereldmerken uit. Google, Apple, Zara, Ikea, Nestlé en Danone hebben allemaal uitstekend gepresteerd in een jaar waarin brandmanagers zwaar op de proef werden gesteld. Voor het eerst is de totale waarde van de 100 merken gedaald, en wel met 4,6 procent ofwel 55,47 miljard dollar.

Josh Feldmeth, Managing Director van Interbrand Amsterdam: "De nieuwe lijst levert het harde financiële bewijs dat CEO's merkmanagement een prominente plek op hun agenda moeten geven. En de lijst is opnieuw een schot voor de boeg van de grote Nederlandse merken, die - met uitzondering van Philips - de afgelopen jaren merkpotentieel hebben laten liggen."

Nieuwkomers en uitvallers

Zeven merken uit de lijst van vorig jaar hebben plaats moeten maken voor nieuwkomers. De opvallendste uitvallers zijn Merrill Lynch, dat vorig jaar nog op 34 prijkte, en AIG, in 2008 nog op plaats 54. Beide banken moesten overeind worden gehouden door de Amerikaanse overheid. ING, vorig jaar nog op nummer 86, zakte als gevolg van subprime-verliezen eveneens uit de top 100. Het verging grote banken en automerken het slechtst, terwijl voedselfabrikanten hun merkwaarde zagen toenemen, vooral omdat mensen door de crisis vaker thuis eten.

Zware beproeving

De recessie vormde voor merkenbouwers de zwaarste beproeving die ze ooit hebben moeten doorstaan. Ondernemingen moesten zich razendsnel aanpassen aan een consument die plots kritischer is gaan rekenen en voor wie merkloyaliteit niet meer vanzelfsprekend is. Marketingmanagers worstelen met de verleiding om met acties en kortingen korte-termijngewin te behalen, met het risico dat ze daarmee kannibaliseren op de lange-termijnwaarde van hun merk. Ondertussen zien ze de budgetten waarmee ze hun klanten moeten bereiken fors krimpen.

Feldmeth: "Tien jaar ervaring in het rangschikken van de meest waardevolle merken ter wereld leert dat merken zeer stabiele duurzame bedrijfseigendommen zijn, die substantiële waarde creëren en deze mits goed gemanaged, behouden."

Meer informatie, waaronder een beschrijving van de gehanteerde werkwijze, is te vinden op de website Interbrand.com en op BusinessWeek.com op de pagina: http://www.thebestglobalbrands.com en op www.businessweek.com/go/brand

Bijlage: ranglijst best global brands 2009 van interbrand-businessweek.pdf

Over Interbrand

De vooraanstaande branding consultancy Interbrand (1974) combineert de strategische en analytische kwaliteiten van een bedrijfskundig adviesbureau met de ondernemingsgeest en creativiteit van een branding- en designbureau en helpt klanten merkwaarde te creëren, verbeteren, onderhouden en evalueren. Interbrand heeft ruim dertig vestigingen in meer dan twintig landen, waaronder Nederland, en mag een aantal van de meest gerespecteerde bedrijven ter wereld tot zijn cliënten rekenen. Interbrand onderhoudt 's werelds enige online opinieforum voor branding op www.brandchannel.com.

Over BusinessWeek

BusinessWeek is wereldwijd leverancier van feitelijke en opiniërende informatie die zakelijke leiders helpt hun visies en ideeën om te zetten in concrete actie. Door inhoudelijke informatie in een breder zakelijk en maatschappelijk kader te plaatsen stelt BusinessWeek zakelijke professionals in staat slagvaardiger en doelgerichter te opereren. Het tijdschrift BusinessWeek, dat in 1929 werd opgericht en wordt uitgegeven door McGraw-Hill Companies, is met 4,8 miljoen wekelijkse lezers in 140 landen wereldwijd marktleider. Lokale edities van het weekblad verschijnen onder meer in het Chinees, Russisch en Bahasa Indonesisch. De in 1994 opgerichte site BusinessWeek.com is de leverancier bij uitstek van zakelijke nieuwsfeiten, informatie en services voor beslissingsverantwoordelijken. Business Exchange (http://bx.businessweek.com/) is een vernieuwend online initiatief dat zich richt op de dynamische informatiebehoeften van zakelijke professionals.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.thebestglobalbrands.com

http://www.fleishman.nl