Vereniging Milieudefensie
Info
Blond, jong en blauwe ogen...
Milieudefensie huldigt Mr. & Mrs. Bus 2009
Amsterdam, 14 september 2009 - OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven
huldigt op 18 september Mr. & Mrs. Bus 2009 bij station Utrecht
Centraal. De actie, waarbij een mannelijke en een vrouwelijke
buschauffeur in het zonnetje worden gezet, wordt georganiseerd door
Milieudefensie en is een onderdeel van de Week van de Vooruitgang.
De Mr. & Mrs. Bus verkiezing is geen schoonheidswedstrijd voor
buschauffeurs. Vakbewaamheid en passie voor het vak zijn de criteria
waar de onafhankelijke jury naar kijkt bij de verkiezing.
Buschauffeurs uit het hele land zijn voorgedragen door reizigers. Vijf
mannelijke en vijf vrouwelijke buschauffeurs zijn vervolgens
genomineerd.
"Ik weet zijn naam niet, maar hij is blond, jong en heeft blauwe
ogen." Milieudefensie had het niet altijd makkelijk de
publieksfavorieten op te sporen. Uiteindelijk zijn er tien
buschauffeurs genomineerd, kijk voor de lijst op
www.weekvandevooruitgang.nl.
De jury van de Mr. & Mrs. Busverkiezing bestaat uit André Testa
(voormalig directeur van vervoersbedrijven GVB en NZH), Janneke
Zomervrucht (Landelijk Overleg Autoloze Zondag) en Ineke van der Werf
(reizigersvereniging ROVER) en wordt voorgezeten door OV-ambassadeur
Jeltje van Nieuwenhoven.
Wat: Huldiging Mr. & Mrs. Bus 2009
Waar: GVU streekbusstation, Utrecht Centraal
Wanneer: Vrijdag 18 september, 13.30 uur
Wie:Tien buschauffeurs en de jury o.l.v. Jeltje van Nieuwenhoven
Meta Meijer, woordvoerder verkeer bij Milieudefensie: "Het openbaar
vervoer is onmisbaar, maar nog veel meer mensen zouden er gebruik van
kunnen maken. Een goede buschauffeur kan mensen de bus in krijgen en
houden. Daarom worden zij vandaag in het zonnetje gezet."
Week van de Vooruitgang
De Week van de Vooruitgang is een campagne voor duurzame mobiliteit.
Door heel Nederland worden van 13 tot en met 22 september tal van
activiteiten georganiseerd om wandelen, fietsen, openbaar vervoer en
kritisch autogebruik te promoten. Milieudefensie coördineert de Week
van de Vooruitgang, op initiatief van het Landelijk Overleg Autoloze
Zondag.
Partners van de Week van de Vooruitgang zijn SenterNovem, Veilig
Verkeer Nederland, Het Klimaatverbond, Fietsen Scoort, ROVER en de
Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. Aan de Mr. & Mrs. Busverkiezing
2009 werkten verder de vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, Veolia,
GVU, RET, Qbuzz, Syntus, Novio en Hermes mee.