Beauty Salon dimensions 2009 onderstreept positivisme ondanks recessie Publicatiedatum: 17-09-2009
Een voorzichtig financieel beleid van veel bedrijven in de huidige economische situatie resulteerde in een kleinere omvang van Beauty salon dimensions 2009. Projectmanager Annelies Bodifée van VNU Exhibitions kijkt desondanks met tevredenheid terug op deze editie van de vakbeurs voor de schoonheidsbranche in Jaarbeurs Utrecht. "Het was een goede beurs, met heel veel noviteiten, zowel in apparatuur als verzorgingsproducten, een grote variatie aan demonstraties en presentaties van hoge kwaliteit''. De data van Beauty Salon dimensions waren van zaterdag 12 tot en met maandag 14 september.
De mening van exposanten over de beursdeelname liep sterk uiteen, van uitstekend tot minder succesvol, blijkt uit reacties. Deelnemers gespecialiseerd in apparatuur rapporteerden opvallend goede resultaten, terwijl de resultaten van de Marktmonitor Uiterlijke Verzorging 2009, een onderzoek onder schoonheidsspecialisten en nagelstylisten, juist wees op een vertraagde vervanging en aanschaf van deze producten. Harry Hendrix van het Duitse bedrijf Medec kwam vanuit Stuttgart om contact te leggen met leveranciers van IPL apparatuur. Hendrix is gericht op zoek om te investeren en voerde een aantal veelbelovende gesprekken. "Nu is het zaak om verder te gaan praten. Het gaat om fikse bedragen. Met de aanschaf van een apparaat is zo rond de 45.000 euro gemoeid. We hebben er een paar honderd nodig, dus reken maar uit waar het over gaat".
Een aantal exposanten gaf aan minder orders te hebben genoteerd dan gebruikelijk, wat werd bevestigd door de resultaten van de bezoekersevaluatie. De directe bestedingen op de beurs gaven juist een stijging aan. Annelies Bodifée: "Dit onderstreept dat onder de beursbezoekers een positieve houding heerst ten opzichte van investeringen in hun onderneming''. Het bezoekcijfer van 13.890 was 921 lager ten opzichte van vorig jaar, maar bleef goed overeind.
België
De verhouding bekende en nieuwe exposanten lag net als in andere jaren op 70%/30%. Bij de nieuwkomers veel Belgische bedrijven die goede zaken deden. Bruno Age van Luxus Derma, die in Nederland de afslankcapsule SlimLine introduceerde, kwam tijd te kort om alle geïnteresseerde bezoekers te woord te staan. "We hebben het enorm druk gehad om iedereen uit te leggen hoe slim dit 'slimming' apparaat is. Het geeft een stofwisseling bevorderende massage, een strakkere huid en levert zuurstof die ontgiftend werkt." Ook uit België afkomstig exposant Pandhy's, die het pijnloos ontharen met 100% zuivere Suikerpasta introduceerde. Pascale Swerts is er nu al zeker van: "We hadden heel veel succes en zijn er weer bij in het voorjaar." Ook de massagebank Aqua Spa Gold van Jean Klébert/Baldan Group trok door de exotische uitstraling veel aandacht. "De Aqua Spa Gold is een complete thalasso-ervaring, verzameld in één massagebank," aldus Nick de Poot, die aangaf veel goede contacten te hebben gelegd. "Bezoekers wilden het naadje van de kous weten."
Bezoekersevaluatie
52% van de bezoekers was schoonheidsspecialist, blijkt uit de evaluatie. Hand- en nagelstylisten volgden met 24%, pedicures met 8% en kapsalons met 6%. Die laatste groep liet voor het eerst in jaren weer een groei zien. Annelies Bodifee: "Steeds meer kappers hebben nevenactiviteiten in de salon, zoals visagie en nagelverzorging. Voor deze groep worden de beautybeurzen steeds aantrekkelijker''. Bezoekster Caitlin Tjin onderzocht op de beurs de mogelijkheden om haar kappersopleiding uit te breiden met een opleiding voor schoonheidsspecialiste, zodat zij aan de slag kan in het bedrijf van haar moeder. "Ik woon diverse demonstraties bij, maar ook krijg ik goede uitleg op de stands over technieken, producten en apparatuur."
Van de bezoekers was 90% eigenaar/directeur van een salon of praktijk. De meeste aandacht ging uit naar producten voor gezichtsverzorging (53%), gevolgd door producten voor hand- en nagelverzorging (47%), saloninrichting (30%), apparatuur voor gezichtsverzorging (29%), producten voor lichaamsverzorging (27%), producten voor voetverzorging (22%) en apparatuur voor hand- en nagelverzorging (17%). Beauty Salon dimensions werd ruim voldoende gewaardeerd met een 7 als 'rapportcijfer'.
Annelies Bodifee: "Bezoekers hebben meestal meerdere redenen om naar de beurs te komen. Het meest belangrijke is directe inkoop met 75%. Respectievelijk 70% en 63% wil op de hoogte blijven van nieuwe product- en brancheontwikkelingen en 50% oriënteert zich op aakopen. Daarnaast is de beurs voor veel bezoekers ook een goed moment voor contact met hun leveranciers en niet te vergeten een leuk dagje uit!"
Trends uitgelicht
Marjanne Riemens en Micky Jooren verzorgden op alle beursdagen inloopsessies onder de noemer Trendreport 'Focus on the future', een flitsende presentatie over fashion, hair en beauty met een overzicht van alle wereldwijde catwalktrends. Bezoekers kregen tal van tips dom mee aan de slag te gaan. AviFit La Forma was op de beurs met hun innovatie Medicell Plus, de nieuwste techniek op het gebied van stabiele cavitatie. Dr. Krieger, die aan de basis van de ontwikkeling van de Medicell stond, en AviFit's Paul Karsten, gaven bezoekers in seminars gedetailleerde uitleg over de werking van cavitatie en de Medicell. Paul Karsten: "Het was hoog tijd om dit eens grondig toe te lichten aan de branche. Wij merkten dat het leeft bij bezoekers, gezien de vele vragen die tijdens de sessies werden gesteld."
Nieuw brancheplein nagelverzorging
De nagelbranche had een regelrechte primeur: een nieuw brancheplein voor nagelstylisten. Een initiatief van VNU Exhibitions, vakblad Nail Design Magazine en branchevereniging Het Nagelgilde. Dit plein wordt voor de toekomstige Beautybeurzen verder uitgebouwd en krijgt een centrale plek op de beursvloer. Ilse de Boer van vakblad Nail Design: "Op het brancheplein waren gratis workshops en demonstraties over allerlei aspecten van het vak van nagelstylist. Ook de jurering en de feestelijke prijsuitreiking van de Kampioenschappen Nail Design vonden hier plaats." Het Nagelgilde gaf op de beurs het officiële startsein voor een handtekeningactie om het verzoek aan de Tweede Kamer voor verlaging van het Btw-tarief kracht bij te zetten.
Kampioenschappen Nail Design
Bij de kampioenschappen Nail Design werden Eugenie Huft en Kimberley Gros gedeeld eerste bij de beginners, Annika Haas tweede en de derde plaats was eveneens voor twee winnaars, te weten Nadia Beljaars en Angela ten Pas. Bij de gevorderden was het extra spannend, want twee kandidaten maakten kans op deelname aan de Europese Kampioenschappen. Opdracht was de verzorging van een set kunstnagels met acryl en met gel. Simone Groeneboom had dubbel prijs; ze ging met de eerste prijs naar huis en verzekerde zich als winnares bij de acrylnagels. De tweede prijs was voor Fiona Otten. Derde werd Jessica Bloemendal. Wendy Vink en Josine Jochems deelden de vierde prijs, maar voor Josine zat er extra glans aan. Zij kwalificeerde zich voor het EK als beste met gel.
Metamorfose Beautybeurzen 2010
De beide Beautybeurzen ondergaan in 2010 een ware metamorfose. Annelies Bodifée licht toe: "Volgend jaar gaat het meer dan ooit om de beleving en we willen de bezoekers meteen bij aankomst al verrassen en inspireren. Een dynamische indeling van de beurs zal resulteren in meer luxe, sfeer en meer kleine terrassen, met elk een eigen aanbod aan hapjes en drankjes".
Daarnaast wil Bodifée het dit jaar ingezette badgesysteem voor bezoekers verder professionaliseren. "Het was voor veel bezoekers nog niet duidelijk dat ze de badge ook moesten dragen. Voor een efficiënt beursbezoek wordt op de badge behalve de naam ook de sector vermeld waarin de bezoeker werkzaam is. Dit biedt exposanten de mogelijkheid om direct de gewenste gesprekspartners aan te spreken wat de gesprekken veel doelgerichter maakt," aldus de project manager. "Daarbij willen we het gebruik van badgereaders door de exposanten stimuleren. Dat biedt een stuk extra gemak en efficiency bij het opvolgen van beurscontacten."
-.-.-.-
Noot voor de redactie (