Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Jongeren gaan slecht om met privacy op internet
Jongeren publiceren klakkeloos privacygevoelige informatie op internet
De personenzoekmachine Wieowie.nl heeft, middels een enquête op de site, onderzoek gedaan naar de privacy en identiteit van Nederlanders op internet. Gebleken is dat jongeren tot 20 jaar zich het minst bewust zijn van de gevolgen van het plaatsen van privacygevoelige informatie. Toch zijn het deze jongeren die, samen met de 20-30 jarigen, de meeste privacy gevoelige informatie op internet plaatsen middels een eigen website, blog of via een forum. Maar liefst 35% van de Nederlanders heeft een eigen site of blog waarin anderen iets te weten kunnen komen over hun privéleven.
Bewustwording
Meer dan 3.000 mensen hebben de enquête van Wieowie.nl ingevuld. De respondenten bestaan uit zowel privé als zakelijke gebruikers van de site.
De meerderheid van de Nederlanders is zich bewust van het feit dat (privacygevoelige) informatie die je op internet plaatst mogelijk inzichtelijk is voor anderen. De bewustwording hiervan is aanzienlijk gegroeid ten opzichte van vroeger. Vrouwen hadden vroeger een flinke achterstand op mannen maar zijn zich tegenwoordig in gelijke mate bewust van hun privacy.
Privacygevoelige informatie
Een derde van de mensen die zijn eigen naam weleens heeft opgezocht op internet is verbaasd over de gevonden persoonlijke informatie. Het betreft veelal foto's, e-mailadressen of telefoonnummers. De meeste mensen hebben geen moeite met de inzichtelijkheid van deze informatie. Voornamelijk jongeren geven echter aan liever niet te willen dat anderen deze privacygevoelige informatie kunnen inzien. Zij hebben het vaakst geprobeerd deze informatie van internet te verwijderen. In slechts de helft van de gevallen is dit ook daadwerkelijk gelukt. Ook zijn het in de meeste gevallen jongeren die aangeven weleens nadeel te hebben ondervonden van negatieve of foutieve informatie over zichzelf op internet. 70% van de Nederlanders gedraagt zich sociaal wenselijk op internet. Hoe ouder, hoe meer sociaal wenselijk men zich gedraagt.
Sociale netwerken
Ook blijkt dat Nederlanders gemiddeld 3,3 profielen op sociale netwerken hebben. Mensen tussen de 20 en 30 jaar hebben gemiddeld de meeste profielen (3,97), gevolgd door 30- tot 40-jarigen (3,7). Hyves is veruit favoriet, gevolgd door Schoolbank, LinkedIn en Facebook. Zakelijke gebruikers zoeken voornamelijk naar (potentiële) klanten, sollicitanten en collega's. LinkedIn (80%) is hiervoor veruit de meest waardevolle bron, gevolgd door Hyves. Ruim driekwart van de zakelijke gebruikers geeft aan zich in hun beeldvorming over anderen vaak (25%) of af en toe (53%) te laten leiden door informatie op internet over deze personen.
---