Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 17 september 2009

CBRB niet ontevreden over begroting

Het CBRB is niet ontevreden over de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting voor 2010. Gegeven de moeilijke financiële situatie waarin de overheid zich bevindt, is het verheugend om vast te kunnen stellen dat het belang van een goede vaarweginfrastructuur voor de positie van Nederland als logistieke natie onderkend wordt, en dat er versneld middelen beschikbaar komen om het achterstallig onderhoud aan de hoofdvaarwegen voor eind 2016 versneld uit te voeren. Verkeer en Waterstaat haalt onderhoudswerkzaamheden aan bruggen, wegen, vaarwegen, sluizen en binnenhavens naar voren.

De werkelijke toets van de begroting ligt echter in de verwezenlijking van deze plannen, en de uitvoering van alle beleidsvoornemens. De overheidsuitgaven hebben immers een bijzondere dynamiek gekregen in het afgelopen jaar. Waar vorig jaar nog gerekend kon worden op beleidvoornemens die uitgevoerd zouden worden is het dit jaar wel heel onzeker wat er van de voornemens terecht zal komen. Met een voorgenomen ombuiging van 35 miljard Euro in de komende jaren waarbij alles mogelijk is kan er niet op gerekend worden dat alles doorgaat zoals nu gepland wordt. Met dit voorbehoud constateren wij dat er in de beleidsagenda van Verkeer en Waterstaat voldoende rekening met de binnenvaart wordt gehouden.

Voor zover het de algemene maatregelen betreft zijn de verruimde winstvrijstelling en de uitbreiding van de verliescompensatieregeling positief te noemen voor bedrijven in onze sector die door de economische crisis bijzonder hard worden getroffen.

Uitgangspunt van de overheid is dat onze economische groei een duurzame grondslag heeft. Deze periode wil men benutten om ons land klaar te maken voor een krachtig herstel zodra de wereldhandel weer opleeft. De staat van onze infrastructuur wordt als belangrijk gezien voor het profiteren van nieuwe kansen. Door gerichte investeringen wil de overheid de kansen op spoedig herstel vergroten. We nemen aan dat we als sector niet vergeefs een beroep op de overheid doen als dat noodzakelijk zou zijn.

Verder is er aandacht voor het versterken van de concurrentiekracht en het stimuleren van innovatie in de binnenvaart, onder meer door; stimuleren van de verbetering van de afhandelingscondities voor de containerbinnenvaart in Rotterdam; het stimuleren van de binnenvaart op kleine vaarwegen door middel van Small Business Innovation Research (SBIR) en het ondersteunen van plannen van de sector ter behoud van het kleine schip alsmede het uitvoeren van de tijdelijke subsidieregeling voor het stimuleren van innovaties in de binnenvaart. Ook deze voornemens kunnen niet anders dan als positief voor de binnenvaart worden gezien.

De voorgenomen (en ons inziens hoogst noodzakelijke) organisatorische vernieuwing van Verkeer en Waterstaat wordt geëffectueerd. De kernthema's van de vernieuwing van Verkeer en Waterstaat zijn 'integraler, minder en beter'. Het is de bedoeling om in 2012 compacter en meer programmatisch met samengevoegde activiteiten, minder coördinatie, minder bestuurlijke en ambtelijke drukte en minder advies en controle te opereren. Het is ons veel waard als behoud van kennis als kernthema benoemd zou worden. Verheugend is het ook te constateren dat men meer op basis van vertrouwen wil opereren. Dat zou betekenen dat onnodige controles in de toekomst tot het verleden gaan behoren.

De nieuwe organisatorische inrichting van de Inspectie Verkeer en Waterstaat betekent dat de overdracht van de vergunningverlenende taken aan de markt in 2010 en de verdere invoering van digitalisering van inspecties en de invoering van het systeem- en risicogebaseerd toezicht doorgaat. In de nieuwe organisatiestructuur wordt het aantal toezichteenheden teruggebracht van negen naar vier (luchtvaart, scheepvaart, vervoer over land en waterbeheer) en het aantal ondersteunende directies van vier naar twee. Aan de doelen en de beleidsvoornemens mankeert het niet. Dit realiseren zou een grote stap voorwaarts betekenen. Als het in zou houden dat IVW beter gaat functioneren dan is dat een hoogstnoodzakelijke verbetering waar al veel te lang op is gewacht.

We wensen de overheid succes met de verwezenlijking van de beleidsdoelen van de binnenvaart.

© CBRB Rotterdam, 17 september 2009

Noot voor de redactie (