Ingezonden persbericht
MuziekPodium Zeeland
Seizoen 2009-2010
Goede noten
Gewoontegetrouw kent de muziekprogrammering van MuziekPodium Zeeland een grote verscheidenheid, van oude tot modern-klassieke muziek, van klassieke tot nieuwe muziek en van jazz tot niet-westerse muziek.
Voor elk wat wils, zonder dat er overigens gekoerst wordt op de grootste gemene deler.
Als vanouds staat die muziek centraal, die avontuurlijk en grensverleggend is en kwaliteit paart aan authenticiteit en dat is niet de muziek die het grote publiek gemakkelijk zal behagen.
Dat is jammer en tegelijkertijd staat een nog immer groeiende groep open voor goede noten. Fijnproevers zullen altijd wel een minderheid blijven, maar niet noodzakelijkerwijs een verwaarloosbare.
Zeker als die goede noten gespeeld worden door grote namen als Jordi Savall, Marc Ribot, Jos van Immerseel, Ravi Coltrane, Quatuor Danel, James Carter en Paul O'Dette.
Goede noten kunnen echter evenzeer van Zeeuwse musici afkomstig zijn zoals het Clazz Ensemble, Arnold Marinissen, vocaal ensemble Melopoëia, Clemens van der Feen & Narcissus, Wiek Hijmans en vele anderen. In muzikaal opzicht is Zeeland vruchtbare grond, zo blijkt maar weer.
Hoe dit ook zij, dergelijke goede noten verdienen een substantieel publiek.
Daar ligt een mooie taak voor u !
Het is zelfs mogelijk om donateur te worden van MuziekPodium Zeeland, wij zouden dat in ieder geval buitengewoon op prijs stellen.
Wij hopen u het komend seizoen veelvuldig te mogen verwelkomen bij onze concerten.
Willem Kniknie
(directeur MuziekPodium Zeeland).
Zondag 11 oktober, 15.30 uur
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, Veere
Entree: 12 euro Donateurs/CJP: 10 euro
Dubbelconcert 'De Zeeuwse School'
- POW Ensemble met o.a. Wiek Hijmans
(elektrische gitaar)
'Strange Attractors', werk van o.a. Wolff, Hashimoto, Pritchard, Morales, Prokofiev, Harries, Houtkamp, Hijmans e.a.
- Arnold Marinissen (percussie)
Werken voor percussie, film, dans en electronica van o.a. Kyriakides, Noordegraaf en Marinissen
Door omstandigheden moest het concert van Arnold Marinissen verplaatst worden van 27 september naar uiteindelijk 11 oktober, waarmee een dubbelconcert van de slagwerker en gitarist Wiek Hijmans een feit is. Gemakshalve is dit concert onder de noemer gebracht van 'De Zeeuwse School', waarbij men zich geheel vrijwillig af mag vragen of er zoiets bestaat als een typisch Zeeuws geluid. Zowel Hijmans als Marinissen zijn namelijk afkomstig uit Middelburg, kregen hier ook hun (muzikale) opleiding, alvorens ze de grote wereld introkken. Is er iets wat hen bindt, wat als typisch Zeeuws omschreven zou kunnen worden ? Zeker is in ieder geval dat Wiek Hijmans ook in een van de stukken van Arnold Marinissen zal optreden, waarmee duidelijk wordt dat zeker deze twee musici in elkaars verlengde opereren.
Het POW Ensemble richt zich met het programma 'Strange Attractors' op de nieuwe gecomponeerde kamermuziek in de ongebruikelijke bezetting van elektrische gitaar (Wiek Hijmans) en twee computers (Luc Houtkamp en Guy Harries). Centrale figuur daarbij is, zoals gezegd, Wiek Hijmans (elektrische gitaar), een virtuoze musicus, een van de zeldzame gitaristen die zich thuis voelt zowel in de gecomponeerde nieuwe muziek als in de elektronische en geïmproviseerde muziek.
Slagwerker Arnold Marinissen behoort tot de (inter)nationale top en komt met een uiterst divers programma naar Middelburg, dat ongetwijfeld een genot voor dan wel een aanslag op de zintuigen is, in de zin dat percussie en electronica gecombineerd worden met dans (choreografie: Ederson Rodrigues Xavier) en vooral film, waarvoor David Prior, Rob Marinissen, H.C. Gilje en Arnoud Noordegraaf tekenden. Met name de aanwezigheid van de laatste, een van de belangrijkste en meest interessante multi-mediale kunstenaars van dit moment in Nederland, zou al voldoende reden moeten zijn de gang naar Veere te maken.
Zo. 18 oktober, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Il Trionfo del Tempo met o.a. Jan van Elsacker (België/Duitsland)
Aria's en lamento's van Peri, d'India, Rasi, Nanino, Rossi e.a.
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
Geen verhaal spreekt zo tot de verbeelding als de mythe van Orpheus. Dit programma volgt zijn levensgeschiedenis, van veelbelovende jeugd tot naargeestig einde, alles op de mooiste muziek uit de Italiaanse 17de eeuw.
'Il Trionfo del Tempo', een ensemble dat zich helemaal toelegt op de vroege Italiaanse barokmuziek, is in België een van de meer prominente oude muziek-ensembles, en dat wil wat zeggen in een land dat in dat opzicht al zo rijk gezegend is.
Bezetting: Jan Van Elsacker, tenor / Maia Silberstein, viool / Liesje Vanmassenhove, blokfluit / Simen Van Mechelen, trombone / Thomas Boysen, luit / Bart Rodyns: orgel en klavecimbel
Woensdag 21 oktober, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Marc Ribot's "Ceramic Dog" Quartet (U.S.A.)
Ceramic Dog is het nieuwe trio van meestergitarist Marc Ribot, bekend van zijn samenwerking met John Zorn, maar eerst en vooral als vaste gitarist van Tom Waits, dat twee jaar geleden ook Zeeland aandeed met een overdonderende vorm van punk-jazz, met de nodige underground- en free jazz-, maar vreemd genoeg ook latin-, blues- en zelfs soul-invloeden. door een hecht op elkaar ingespeeld trio, waarin tevens twee van de grote nieuwe talenten figureren uit de Amerikaanse impro-rock-scene: bassist Shazad Ismailly en drummer Chess Smith. Inmiddels is Ceramic Dog uitgebreid met vocaliste/violiste Eszter Balint, bekend van o.a. The Lounge Lizzards van John Lurie, en evenals laatstgenoemde speelde ze ook een rol in Jarmusch's Stranger Than Paradise.
In 2007 was dit misschien wel het concert van het jaar: voor degenen die het toen gemist hebben een absolute aanrader (degenen die er toen wel bij waren, weten inmiddels wel genoeg).
Vrijdag 23 oktober, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Clazz Ensemble met de 'Delta Suite'
werk van Dies le Duc, Douwe Eisenga, Dick de Graaf en Friso van Wijck
(een coproductie van de Zeeuwse Concertzaal en MuziekPodium Zeeland)
'Ik voel geen grens tussen jazz en klassieke muziek'. Deze wijze woorden van jazzlegende Duke Ellington inspireren het Clazz Ensemble tot avontuurlijke concerten waarin deze twee genres elkaar ontmoeten. Het ensemble, een 'small bigband', is door de pers uitbundig vergeleken met het Willem Breuker Kollektief. De componisten Dies le Duc, Dick de Graaf, Friso van Wijck en Douwe Eisenga schreven speciaal voor het project 'Clazz in Zeeland' een spiksplinternieuwe 'Delta Suite'.
Bezetting: Arno Bornkamp, Dick de Graaf (sopraan- en tenorsax), Nils van Haften (tenor- en baritonsax, basklarinet), Paul van der Feen (altsax en klarinet),
Martijn de Laat, Frank Anepool, Gerard Kleijn (trompet, bugel), Ilja Reijngoud, Koen Kaptijn (trombone), Kris Goessens (piano), Guus Bakker (contrabas) en
Joost Kesselaar (drums).
Vrijdag 30 oktober, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Narratio Quartet met o.a. Johannes Leertouwer
De laatste strijkkwartetten van Beethoven
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
Beethovens laatste strijkkwartetten vormen zowel voor de luisteraar als voor de uitvoerende een muzikale uitdaging: al zijn compositorisch vernuft komt erin samen en al zijn muzikale ideeën zijn erin samengebald. Het Narratio Quartet is een van de weinige strijkkwartetten in Nederland, welke op historische instrumenten speelt en zich ook met de historische uitvoeringspraktijk van de late Beethoven bezig houdt. Op het programma staan de twee late kwartetten opus 130 en 135, waarnaast ook het oorspronkelijke slotdeel uit opus 130, de Grosse Fuge, klinkt.
Bezetting: Johannes Leertouwer, Anneke van Haaften, viool / Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, altviool / Viola de Hoog, cello
Donderdag 5 november, 20.00 uur
Burgerzaal van het oude Stadhuis, Markt, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Vocaal ensemble Melopoëia en Apollo & Pan (U.K./NL)
Met oratoria van Carissimi en Bertali
(i.s.m. Roosevelt Academy)
Giaccomo Carissimi's 'Historia di Jephte' wordt beschouwd als een van de mijlpalen in de muziekgeschiedenis. Antonio Bertali mag dan kapelmeester bij de Duitse Roomse Keizers geweest zijn en in zijn tijd zeer hoog aangeschreven, hij begint nu pas enigszins uit de vergetelheid te geraken dankzij het vanavond uit te voeren oratorium over de kindermoord
van Herodes.
Deze twee oratoria uit de zeventiende eeuw worden uitgevoerd door het vocaal ensemble Melopoëia, dat in 2008 door de componist Christian Blaha en de musicoloog Tassilo
Erhardt opgericht werd. De instrumentale begeleiding is in handen van het ensemble
Apollo & Pan in de bezetting: Tassilo Erhardt en Ben Sansom (viool), Sally Holman (fagot, dulcian) en Stephen Devine (clavecimbel).
Vrijdag 6 november, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Tritonus Ensemble
met werken van Arvo Pärt , Alfred Schnittke en J.S. Bach
Het Tritonus Strijktrio bestaat uit Myrte van Westerop (viool), Jos Teken (cello) en Middelburger Ruben Sanderse (altviool). Laatstgenoemde is vooral bekend van het Ives Ensemble, gespecialiseerd in weerbarstige nieuwe muziek, en voelde wellicht daardoor de aandrang een aantal moderne werken op de lessenaars te zetten, die niet alleen mooi, maar
ook ontroerend zijn (niet echt zaken, die je associeert met nieuwe muziek), te weten het
Stabat Mater van Arvo Pärt en het strijktrio van Alfred Schnittke, beiden uit 1985, het
geheel aangevuld met enkele Bach-fuga's. De noodzakelijke vocale versterking werd
gevonden in Wendy Roobol (sopraan), Lester Lardenoye (counter-tenor) en Jan-Willem Schaafsma (tenor).
Woensdag 11 november, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
James Carter en de Nazaten (Suriname/NL/U.S.A.)
James Carter is in de huidige jazz vermoedelijk de beste tenorsaxofonist, maar hier is virtuositeit bijna een probleem: Carter kan werkelijk alles fenomenaal spelen, maar wat
speel je dan ? Kaseko lijkt dan niet de meest voor de hand liggende keuze, maar dat is exact wat de Surinaams-Nederlandse Nazaten en Carter bij elkaar bracht: de Afro-Surinaamse
ritmes en melodieën als onuitputtelijke inspiratiebron voor tomeloze improvisaties. De
Nazaten en Carter vinden in kaseko en jazz dezelfde spirit en energie en zoeken in beide
het avontuur en de vernieuwing. ⤨⤨
Bezetting:⤨James Carter (saxofoon), Robby Alberga (gitaar), Setish Bindraban (trompet), Klaas Hekman (piccolo, sopraan-, basssax), Carlo Ulrichi Hoop (conga's, Surinaamse percussie), Keimpe de Jong (sopraan-, tenorsax), Gregory Kranenburg (drums), Chris Semmoh (skratyi, Surinaamse percussie)en Patrick Votrian (trombone, sousafoon)
Zondag 29 november, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Le Concert Brisé met o.a. William Dongois (cornetto) (Frankrijk/Duitsland)
Compositie en improvisatie in de 16de en 17de eeuw: werken van o.a. De Rore, Storace, Ferrari e.a.
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
Improvisatie speelt een steeds grotere rol in de oude muziek. En terecht: door te improviseren kunnen musici loskomen van de notatie, verder gaan waar de muziekwetenschap ophoudt en zo dieper doordringen in de essentie van de muziek en de toenmalige speelpraktijk. Dit programma onderzoekt wat deze ontwikkeling tot nu toe heeft opgeleverd, van eenvoudige versieringen van bestaande composities tot virtuoze variatie-composities.
Stralend middelpunt van het ensemble is cornettospeler William Dongois, wiens verrichtingen het begrip 'virtuoos' in de oude muziek een nieuwe dimensie geven.
Bezetting: William Dongois, cornetto / Eric Bellocq, theorbe / Carsten Lohoff, klavecimbel / Freddy Eichelberger, orgel
Zondag 17 januari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Mezzaluna o.l.v. Peter Van Heyghen
met Paul O'Dette (luit) (Duitsland/België/U.K)
Vlaamse polyfonie en Italiaanse dansen begin 16e eeuw
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
De Venetiaanse drukker Petrucci ontwikkelde als eerste een methode om meerstemmige muziek te drukken. De door hem uitgegeven bundels geven een prachtig beeld van de genres en de componisten die begin 16de eeuw in trek waren. Dit destijds zeer populaire repertoire vormt de basis voor het programma van de wereldvermaarde luitist Paul O'Dette en Mezzaluna. Onder leiding van Peter Van Heyghen bespeelt dit blokfluitensemble exact gekopieerd historisch instrumentarium, dat zo nauw mogelijk aansluit bij het gekozen repertoire.
Bezetting: Paul O'Dette, luit / Susanna Borsch, Raphaela Danksagmüller, Thomas List, Peter Van Heyghen, blokfluiten
Woensdag 20 januari, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12 euro Donateurs/CJP: 10 euro
Ploctones, feat. Anton Goudsmit
Gitarist Anton Goudsmit, bekend van Eric Vloeimans en het New Cool Collective, heeft zijn eigen kwartet, de Ploctones, dat net als de kameleontische gitarist zelf doorgaans vol gas geeft. Van stevige rock-grooves en funk-jazz tot buitensporige improvisatie-trips, dit kwartet lust de luisteraar rauw. Een groep met een hechtheid, verbetenheid en souplesse die je niet vaak hoort, een echt vierkoppig monster. Goudsmit's uiteenlopende composities vormen de basis voor verhalende improvisaties en flitsend spierballenvertoon. Dit is een van de beste live-acts, die Nederland rijk is, zo weten degenen, die er eind 2008 al bij waren, toen Schuttershof plat gebulldozerd werd. Naast Goudsmit treden aan Efraim Trujillo (tenorsax), Jeroen Vierdag (bas) en Martijn Vink (slagwerk), bepaald niet de eersten de besten.
Vrijdag 29 januari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Vocaal Ensemble Compagnie Bischoff
Engelse madrigalen uit de tijd van Elisabeth I, o.a. Thomas Morley
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
'The Triumphes of Oriana' uit 1601 is een verzameling madrigalen ter ere van Elisabeth I (Oriana), samengesmeed door de fameuze Thomas Morley tot een masque, de Engelse voorloper van de opera.
Vocaal ensemble Compagnie Bischoff maakt bij voorkeur theatrale voorstellingen: in het Festival Oude Muziek 2007 debuteerde festival-directeur Jan Van den Bossche als regisseur van hun productie 'Lettere amorose'. Deze nieuwe muziektheaterproductie, wederom in de regie van Van den Bossche, werd gemaakt voor het Brugse MAfestival en zeer goed ontvangen.
Bezetting: Marieke Grotenhuis (accordeon), Jennifer Claire van der Hart, Maria de los Angeles Marques Fernandez, Kristine Gether, Arnout Lems, Romain Bischoff (zang)
Vrijdag 5 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 12 euro Donateurs/CJP: 10 euro
Schreck Ensemble met 'La Lontananza'
Werk van Luigi Nono en Hans van Eck
Het Schreck Ensemble presenteert een bijzondere uitvoering van de in Nederland zelden gespeelde 'La lontananza nostalgica utopica futura' van de grote Italiaanse componist Luigi Nono, gecombineerd met een reprise van de mysterieuze 'Nuctemeron' -muziek van Hans van Eck, gebaseerd op een antieke alchemistische tekst. Luigi Nono biedt de luisteraar in 'La lontananza'een eenzame viool dwalend door een onbekend landschap van 8 speakers vanwaaruit vioolklanken in vele vormen klinken. Een baanbrekend werk, destijds in première gebracht door Gidon Kremer.
Bezetting: Tiziana Pintus - viool / Caroline Erkelens - zang / Ainhoa Miranda Gimenez - klarinetten / Wilco Botermans - stratifier / Evert de Cock - mix / Jan-Kees van Kampen - ¤" computers
Zaterdag 13 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Holland Baroque Society o.l.v. Dorothée Oberlinger
Met werk van Telemann en Graupner
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
Toen tout Duitsland solliciteerde bij de Thomaskirche in Leipzig, was Georg Philipp Telemann eerste keus, maar ging de nummer drie Johann Sebastian Bach met de eer strijken. De tweede keus in deze competitie was Christoph Graupner. Volkomen onterecht, want Graupners muziek is tamelijk briljant. Het jonge barokorkest Holland Baroque Society, hier in kleine bezetting, grijpt het Graupner-jaar 2010 aan voor zijn rehabilitatie. Om Graupner in zijn stilistische context te plaatsen, zal ook Telemann zijn opwachting maken.
Bezetting: Dorothée Oberlinger (blokfluit), Judith Steenbrink, Lidewij van der Voort (viool), Esther van der Eijk (altviool), Judith Maria Bekker-Olofsson (cello) en Tineke Steenbrink (klavecimbel)
Woensdag 17 februari, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12 euro / Donateurs/CJP: 12 euro
Yuri Honing's 'Wired Paradise'
'Wired Paradise' is de elektrische groep van Yuri Honing. De saxofonist bouwde de afgelopen jaren een internationale reputatie op door samen te werken met grote namen uit de Amerikaanse jazz, zoals gitarist Pat Metheny, bassist Charlie Haden en de legendarische pianist Paul Bley. Wired Paradise is een van de beste en boeiendste live-bands momenteel op de Nederlandse jazzpodia: het mag dan jazz zijn, er zijn de nodige funk-, rock- en filmmuziek-invloeden, om nog maar te zwijgen over de line-up, die een zodanige chemie kent, dat het resultaat overdonderend en opzwepend genoemd mag worden.
Bezetting: Yuri Honing (tenor- en sopraansaxofoon), Frank Möbus en Stef van Es (gitaar), Mark Haanstra (basgitaar) en Joost Lijbaart (drums).
Zaterdag 20 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Inon Barnatan (piano) en het Rubens Kwartet
met 'St. Petersburg rond 1900'
Werk van Scriabin, Borodin, Glazunov, Liadov en Arensky
Rond 1900 centreerde het Russische muziekleven zich rond de maecenas Mitrofan Belayev, die met zijn concertavonden een groep componisten aan zich wist te binden, waaronder Rimsky Korsakov en de componisten, die tijdens dit concert uitgevoerd zullen worden. Dit concert geeft een boeiende bloemlezing uit deze Russische muziek op de drempel van de nieuwe tijd.
De uitvoering is in de uitstekende handen van het Rubens Kwartet en pianist Inon Barnatan, allen nog twintigers, uiterst talentrijk en op het punt ook internationaal door te breken. Wat bij Barnatan feitelijk al het geval is. In Nederland kennen we hem vooral als partner van violiste Lisa Ferschtman, maar gelet op zijn drukke internationale tourschema mag het een wonder heten dat hij nog tijd vindt naar Middelburg af te reizen.
Zondag 28 februari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Kudamaloor Jardanan Ensemble (India)
Klassieke Indiase muziek
(i.s.m. het Koninklijk Instituut voor de Tropen)
Klassieke Indiase muziek is zelden tot nooit in Zeeland te beluisteren. Toch is het mogelijk, mede door de inspanningen van het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam, grote namen uit India naar Nederland te halen.
Zoals Kudamaloor Jardanan, een fenomenale fluitist uit Zuid-India, de ongekroonde opvolger van de levende, maar inmiddels bejaarde legende Hariprasad Chaurasia. Zoals in de Karnatische muziek gebruikelijk is komt de fluitist met een sterk ritmisch getint ensemble: 2 percussionisten op mridangam (2-zijdige trom), edakka (zandlopertrom), ghatam (kleipot) en
kanjira (tamboerijn) plus de onvermijdelijke tamburaspeler.
Woensdag 3 maart, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12 euro Donateurs/CJP: 10 euro
Narcissus feat. Clemens van der Feen
Deze betrekkelijk nieuwe en uiterst dynamische formatie bestaat uit enkele van de grootste talenten van de nieuwe generatie jazzmusici. De groep kenmerkt zich vooral door het intense karakter van de muziek en de creatieve en spontane manier waarop er zowel in eigen composities als in vrije improvisaties gespeeld wordt. De leden van Narcissus speelden al op jonge leeftijd met zulke grootheden
als Michael Brecker, Branford Marsalis, Toots Thielemans en Roy Hargrove. Co-leider van Narcissus is Middelburger Clemens van der Feen.
Uit de pers:
'Contrabassist Clemens van der Feen is mede door zijn veelzijdigheid nu al een basfenomeen.' (Brabants Dagblad).
'Dit kwartet is voor Nederlandse en Belgische begrippen, en misschien wel tot ver daarbuiten, een absolute topformatie' (Jazzenzo).
Bezetting: Robin Verheyen (saxen), Clemens van der Feen (contrabas), Flin van Hemmen (drums), Jozef Dumoulin (piano, rhodes) en Guillermo Celano (gitaar)
Vrijdag 5 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Le Jardin Secret met Elizabeth Dobbin (België/Duitsland)
Musique pour Mazarin:werken van Lully, Rossi, Charpentier, Carissimi e.a.
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
Plaats van handeling: Parijs 17de eeuw, in het muzikale brandpunt van Frankrijk, waar de elegante Franse musici met hun vurige Italiaanse collegae strijden om de aandacht van het verwende publiek. In dit programma komen de opzienbarende tegenstellingen tussen beide stijlen tot klinken: de milde klanken van de gevestigde orde tegenover de gepassioneerde noten van de nieuwlichters, gesteund door kardinaal Mazarin, de machtigste man van Frankrijk en zelf van Italiaanse afkomst.
Het ensemble won in 2007 overtuigend de Early Music Network International Young Artists' Competition in York.
Bezetting: Elizabeth Dobbin (sopraan), Sofie Vanden Eynde, theorbe en barokgitaar / Marian Minnen, cello / Romina Lischka, viola da gamba / David Blunden, klavecimbel en orgel
Zaterdag 13 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 10 euro Donateurs/CJP: 7 euro
René Eckhardt (piano)
met werk van Ton de Leeuw, Ravel, Messiaen en Takemitsu
Ton de Leeuw (1926-1996) was een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse componisten. Pianist René Eckhardt heeft intensief met De Leeuw samen gewerkt bij de uitgave van zijn integrale kamermuziek en bereidt nu een opname voor van diens complete pianowerk. Tijdens dit concert wordt een bloemlezing uit het werk van De Leeuw gegeven, afgewisseld met componisten, die hem
beslissend beïnvloed hebben, zoals zijn leermeester Messiaen.
Eckhardt studeerde bij Geoffrey Madge, maakt deel uit van het Asko-Schönberg Ensemble en is een begenadigd en gelauwerd solist.
Woensdag 24 maart, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Ravi Coltrane Quartet (U.S.A.)
Ravi Coltrane is een van de belangrijkste jonge jazzsaxofonisten van dit moment, met James Carter, Joshua Redman, David Binney e.a. Dat is geen geringe prestatie als je weet dat hij in 1965 geboren werd als tweede zoon van Alice en John Coltrane, vernoemd naar Coltrane's geestverwant Ravi Shankar. Hoe ontwikkel je je in de schaduw van een dergelijke geniale vader ? Door tamelijk onbekommerd je eigen weg te gaan en je eigen sound te ontwikkelen, waarin de zoon met verve is geslaagd. Degenen die hem in 2006 aan het werk zagen tijdens
'Bateau Ivre' op het Veerse Meer kunnen dat beamen. Coltrane jr. tourt al vanaf 2003 met hetzelfde kwartet, dat dan ook staat als een huis: Ravi Coltrane (tenor-en sopraansaxofoon), Luis Perdomo (piano), Drew Gress (contrabas) en E.J.Strickland (drums).
Zondag 28 maart, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Quatuor Danel (Frankrijk/België)
met strijkkwartetten van Brahms, Haydn en Weinberg
In het najaar van 2006 deed Quatuor Danel Zeeland aan, wereldberoemd bij onze Zuiderburen, maar in Nederland geheel ten onrechte slechts marginaal bekend. Dit was een memorabel concert, waarbij o.a. Shostakovich met enorm temperament en precisie gespeeld werd, waarbij het optreden meerdere keren stilgelegd moest worden vanwege knappende snaren en ander ongerief. Alles aan dit kwartet is 'hors categorie', zo ook hun vertolking ongetwijfeld van de strijkkwartetten van Haydn (opus 6), Weinberg (nr. 15) en vooral Brahms (nr. 3).
Bezetting: Marc Danel (eerste viool), Gilles Millet (tweede viool), Vlad Bogdanas (altviool) en Guy Danel (cello)
Zaterdag 10 april, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 12 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Nieuw Amsterdams Peil
met werk van Poulenc, Strawinsky en Tansman
Francis Poulenc (1899-1963) is een van de belangrijkste Franse componisten van de 20e eeuw. Beïnvloed door Debussy en Strawinsky maakte hij deel uit van de fameuze, even innovatieve als anti-romantische 'Le Six' (met o.a. Satie, Milhaud en Honegger). Dit mondde in zijn latere jaren uit in een meer neo-classicistische richting en grote successen als componist van opera's, o.a. 'Les Dialogues des Carmelites' uit 1957. Het programma geeft een bloemlezing uit het werk van Poulenc plus enkele stukken van geestverwanten als Strawinsky en Tansman.
De uitvoering is in de uitstekende handen van Nieuw Amsterdams Peil, een nonet met o.a. pianist Gerard Bouwhuis, klarinettist Lars Wouter van den Oudenweijer en als gast bariton Mattijs van de Woerd.
Vrijdag 23 april, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Jos van Immerseel en Claire Chevallier (pianoforte) (België/Frankrijk)
Schubert quatre mains
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
Jos van Immerseel mag dan al sinds de jaren '80 aan de weg timmeren als dirigent van Anima Eterna - recent wapenfeit: de complete Beethoven-symfonieën - als fortepianist is hij minstens zo productief. In 2006 gaf hij met violiste Midori Seiler de Mozart-sonates een verrassende opfrisbeurt.
In dit nieuwe programma treedt hij aan met zijn vaste soliste en pianopartner Claire Chevallier. Na hun opnamen van werken van Saint-Saëns voor twee piano's en werken à quatre mains van Rachmaninov is het vierhandige duo volkomen op elkaar ingespeeld. Dit programma is geheel gewijd aan Schuberts muziek voor piano à quatre mains: origineel materiaal, waarin deze kamermuziekcomponist par excellence zich van zijn meeste expressieve kant toont.
Zondag 2 mei, 15.30 uur
Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere
Entree: 12 euro Donateurs/CJP: 10 euro
Nieuw Trombone Collectief speelt 'The Walls of Jericho'
Met werk van o.a. Domenico Gabrieli, Arvo Pärt, Louis Andriessen en Jacob ter Veldhuis.
Dit is een programma, waarmee het zomerseizoen in de Grote Kerk Veere even feestelijk als plechtig geopend wordt, tevens een programma met een religieuze component, de aanwezigheid van Arvo Pärt wijst daar al op, Ter Veldhuis' compositie draagt als titel 'Jesus is coming', terwijl Andriessen voornamelijk met de muren van Jericho gepreoccupeerd lijkt. En inderdaad die muren kwamen omlaag na een sonische aanval van trombones etc. Daarmee is niet gezegd dat dit concert grof muzikaal geweld biedt, integendeel het is een afgewogen mix van uiterst fraaie stukken van de renaissance tot in de moderne tijd. Bovendien uitgevoerd door 10 van de beste jonge trombonisten, die Nederland momenteel rijk is o.a. Brandt Attema, Koen Kaptijn, Jörgen van Rijen en Pierre Volders.
Zondag 9 mei, 15.30 uur
Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Instant Composers Pool
The Instant Composers Pool bestaat bijna een halve eeuw en is altijd goed voor een verrassing, die eigenlijk geen verrassing is, omdat verrassingen deel uitmaken van het concept van ICP. Tot deze paradoxale conclusie kwam het Duitse blad Jazzthetik, een conlusie die naadloos aansluit op de filosofie van Misha Mengelberg: systemen maak je om ze vervolgens te doorbreken. Deze dadaïstische houding levert nog immer fantastische muziek op.
Ook de bezetting draagt daar aan bij: Misha Mengelberg (piano), Han Bennink (drums), Ab Baars (klarinet, tenorsax), Tobias Delius (tenorsax), Ernst Glerum (contrabas), Thomas Heberer (trompet), Tristan Honsiger (cello), Michael Moore (klarinet, altsax), Mary Oliver (viool) en Wolter Wierbos (trombone).
Zondag 16 mei, 15.30 uur
Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere
Entree: 12 euro Donateurs/CJP: 10 euro
Ensemble Insomnio o.l.v. Ulrich Pöhl
met werk van Kagel, Ligeti, Birthwistle en Nas
Insomnio, een jong en talentrijk ensemble voor hedendaagse muziek, is weliswaar opgericht in 1997 in Utrecht, maar heeft desondanks een sterk internationale bezetting en breekt momenteel ook over de grenzen door, gelet op de positieve pers die men krijgt op festivals als die van Huddersfield en Hong Kong. Insomnio komt als een klein orkest, met maar liefst 22 man, naar Veere met jong talent als Carlos Galvez Taroncher (basklarinet) en Jan Bastiani (trombone) naast gevestigde namen als Stephanie Liedtke (fagot), Anna McMichael (viool) en John Addison (cello).
Het programma bestaat uit moderne klassiekers van Mauricio Kagel (Fürst Igor) en György Ligeti (Mysteries of the macabre) en nieuw werk van de onvolprezen Mayke Nas.
Zaterdag 22 mei t/m maandag 24 mei
Abdijplein, Middelburg
International Jazzfestival Middelburg
Dit festival op de mooiste locatie van Nederland gaat in 2010 haar vierde jaar in.
MuziekPodium Zeeland is met name programmatisch en als producent nauw met dit festival verbonden. Er zou ook al een tip van de programmatische sluier opgelicht kunnen worden, maar misschien toch maar beter van niet. De publiciteitsmensen van het festival zouden daar bepaald ongelukkig van worden en bovendien is het goed voor de 'suspense' om niet alles te verklappen.
We gaan er echter vanuit dat het elk jaar beter kan, beter moet en ook beter zal zijn. Tot Pinksteren in Middelburg.
Zondag 30 mei, 15.30 uur
Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere
Entree: 15 euro Donateurs/CJP: 12 euro
Igor Stravinsky's 'Le Sacre du Printemps'
Versie voor vier piano's door Marja Bon, Gerard Bouwhuis, Ellen Corver en Sepp Grotenhuis
Op 13 mei 1913 vond in Parijs de première plaats van 'Le Sacre du Printemps' van Igor Stravinsky en, zoals bekend, werd het een schandaal. Dat ontnam wellicht het zicht op het onomstreden feit dat we hier met één van de werkelijk groot(st)e meesterwerken uit de twintigste eeuw van doen hebben.
Op 8 juni 1981 ging 'Le Sacre du Printemps' opnieuw in première, nu in een bewerking van Maarten Bon (1933-2003) voor vier piano's. Niet alleen werd het een doorslaand succes, het was ook een uitvoering die in latere jaren een soort cult-status kreeg, er was sprake van legende-vorming. Deze versie met de originele uitvoerders gaat nu een kleine 30 jaar later nog een keer op tour.
Een buitenkans noemt men zoiets.
Zondag 6 juni, 15.30 uur
Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere
Entree: 20 euro Donateurs/CJP: 15 euro
Jordi Savall (viola da gamba) en Ton Koopman (clavecimbel, orgel) (Spanje/Nederland)
Werk van Bach, Ortiz, Marais, Forqueray, Rossi e.a.
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
Twee reuzen uit de oude muziek treffen elkaar aan het slot van het seizoen: gambist Jordi Savall en clavecinist Ton Koopman. Een zeldzame gebeurtenis, want na de jaren '70, toen ze veelvuldig samenspeelden, zijn ze ieder huns weegs gegaan. Savall bracht met zijn Hespèrion XXI, Capella Reial de Catalunya en Le Concert des Nations minutieus het Spaanse erfgoed in kaart, terwijl Koopman met zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir zich uitputtend met de grote Noordeuropeanen Bach en Buxtehude bezighield. Nu brengen zij het mooiste voor hun beider instrumenten in één programma samen: Spaanse meesters als Ortiz, Selma y Salaverde, Cabanilles en Martin y Coll, Franse grootheden als Marais, De Sainte Colombe en Forqueray, en uiteraard Bach.