Gemeente Utrecht
Motie 2009 / M61
Van Sijpesteijnkade samen vormgeven
De Gemeenteraad van Utrecht in vergadering bijeen op donderdag 17 september 2009.
Constaterende dat:
- een groot aantal bewoners van Utrecht zich betrokken voelt bij de mogelijke sloop van de panden aan de Van Sijpesteijnkade en zij daartegen massaal ageren;
- voor veel mensen deze kade een van de laatste stukken herkenbare oude stad is in het Stationsgebied;
- er twee werkgroepen zijn, te weten het Platform Lombok Centraal en Initiatiefgroep Bevaarbare Leidsche Rijn, die met succes hebben deelgenomen aan de planaanpassingen van de Kop van Lombok;
- er voor dit stuk stad al jaren plannen worden gemaakt voor de bouw van kantoren en woningen;
- NS Poort inmiddels eigenaar is van de panden nrs. 5-35;
- er een geschikte tijdelijke locatie gezocht wordt voor het stallen van 1200 fietsen tijdens de sloop en herbouw van de fietsenstallingen aan de westkant van de station;
- in de toekomst de oost-westverbinding van de tramlijn mogelijk de Van Sijpesteijnkade zal kruisen.
Overwegende dat:
- een sociaal veilige doorgang belangrijk is ook tijdens de komende grootschalige bouwingrepen en dat daarbij de historische (voorgevel)rooilijn van groot belang is;
- de twee bovengenoemde bewonersgroepen graag willen deelnemen in een klankbordgroep om in gezamenlijk overleg met alle betrokkenen een toekomstig plan te ontwikkelen voor het gebied van en rondom de Van Sijpesteijnkade;
- daarbij het tegengaan van het jarenlang braakliggen van het terrein één van de belangrijkste uitgangspunten is;
- blijkens de brief van 8 september jl. aan de raadscommissie Stad en Ruimte de wethouder Stationsgebied heeft toegezegd in overleg met NS Poort een goede inpassing van het pand nr. 25 te bevorderen en daarnaast NS Poort heeft meegegeven te bezien of een combinatie van oud en nieuw ook bij andere panden in dit rijtje is toe te passen;
- de bilaterale ontwikkelovereenkomst d.d. 3 maart 2006 zich niet verzet tegen een streven naar het integreren van zoveel mogelijk oudbouw(elementen);
- dat hiermee een tijdelijke fietsparkeeroplossing geenszins onmogelijk wordt;
- de Wet ruimtelijke ordening in artikel 3:20 sinds 1 juli 2008 het duidelijk en ondubbelzinnig mogelijk maakt een sloopvergunning te weigeren indien (nog) geen bouwvergunning verleend is (lid 2) of aan een sloopvergunning voorwaarden te verbinden, zoals bijv. het niet gebruiken ervan tot bouwvergunning is verleend (lid 6);
- het definitieve tramtracé aan de westkant van het spoor nog niet vaststaat en dat het van wezenlijk belang is uit een oogpunt van goede ruimtelijke ordening om dit bij de planvorming te betrekken.
Draagt het college op:
de wens van deze Gemeenteraad tot het zoveel mogelijk combineren van oud en nieuw, alsmede zoveel mogelijk behoud van de historische (voorgevel)rooilijn uitdrukkelijk aan NS Poort over te brengen
binnen een maand in overleg te gaan met zowel NS Poort als de twee genoemde bewonersgroepen om tot een klankbordgroep te komen voor de verdere planvorming rond de Van Sijpesteijnkade en de Raad omtrent de voortgang hiervan te informeren;
geen sloopvergunning(en) te verlenen tot er een integraal plan is voor dit gebied, waarbij bovendien de inpassing van het tramtracé definitief vastligt.
En gaat over tot de orde van de dag.
S. Willemsen
Stadspartij Leefbaar Utrecht
---- --