Ingezonden persbericht
---
File: 44865b.gif
PERSINFORMATIE
Gemiddelde hotelkamerprijzen in Nederland daalden met 16%
Zes op de zeven Nederlandse steden laat substantiële daling zien
Amsterdam, 17 september Hotelprijzen in heel Nederland daalden tussen januari en juli van
2008 en diezelfde periode in 2009. Dit bleek bij zes op de zeven Nederlandse steden die door
Hotels.com, de marktleider op het gebied van online hotelboekingen, in de steekproef van
de Benelux onderzocht zijn. Deze bevindingen zijn gepubliceerd in de Hotel Price Index (HPI),
een regelmatig uitgevoerd onderzoek door Hotels.com naar hotelprijzen in de belangrijkste
steden en landen in de wereld.
Daling prijzen in Nederlandse steden
Prijzen daalden met 30% het sterkste in Zaandam, terwijl prijzen in het gehele land daalden
met 16% naar 103 in Amsterdam, met 15% naar 91 in Utrecht, met 14% naar 80 in
Eindhoven, met 13% naar 89 in Rotterdam en met 4% naar 95 in Maastricht. De enige
Nederlandse stad die een stijging in prijzen liet zien in de eerste helft van 2009 en dezelfde
periode vorig jaar was Hoofddorp, waar prijzen stegen met 14% van jaar-tot-jaar.
Nederlanders prijsbewust
In de eerste helft van 2009 hadden de Noorse en Ierse reizigers het predicaat `Europeanen
die het meeste uitgeven' wanneer ze naar het buitenland reizen. Volgens het onderzoek van
Hotels.com geven ze gemiddeld 122 per nacht uit aan hotels. Nederlandse reizigers blijken
relatief prijsbewust in zowel binnen- als buitenland. Ze betalen in Nederland gemiddeld 105
en in het buitenland gemiddeld 111 per kamer per nacht.
Nederland in vergelijking tot belangrijkste Europese landenbestemmingen
Alle belangrijke Europese landenbestemmingen zagen de gemiddelde betaalde prijzen
dalen van jaar-tot-jaar in de eerste 6 maanden van 2009, vergeleken met dezelfde periode
in 2008. De grootste dalingen kwamen voor in Ierland, waar de gemiddelde prijs die voor een
hotelkamer werd betaald in de eerste 6 maanden van dit jaar daalde met 26% in vergelijking
tot dezelfde periode in 2008. In Nederland zijn de prijsdalingen in vergelijking tot belangrijke
landenbestemmingen minder sterk.
Over de HPI
De HPI identificeert de daadwerkelijk door klanten van Hotels.com betaalde prijzen per
kamer over de gehele wereld en niet de geadverteerde prijzen. De meting wordt verricht
onder 78.000 hotels in meer dan 13.000 locaties. De HPI geeft inzicht in hotelprijzen voor de
periode januari tot juni 2009 vergeleken met dezelfde periode het jaar ervoor.
Einde persinformatie. Donderdag 17 september 2009.
Noot voor de redactie (