Ingezonden persbericht



---

File: 44865b.gif




PERSINFORMATIE

Gemiddelde hotelkamerprijzen in Nederland daalden met 16% Zes op de zeven Nederlandse steden laat substantiële daling zien

Amsterdam, 17 september ­ Hotelprijzen in heel Nederland daalden tussen januari en juli van 2008 en diezelfde periode in 2009. Dit bleek bij zes op de zeven Nederlandse steden die door Hotels.com, de marktleider op het gebied van online hotelboekingen, in de steekproef van de Benelux onderzocht zijn. Deze bevindingen zijn gepubliceerd in de Hotel Price Index (HPI), een regelmatig uitgevoerd onderzoek door Hotels.com naar hotelprijzen in de belangrijkste steden en landen in de wereld.

Daling prijzen in Nederlandse steden
Prijzen daalden met 30% het sterkste in Zaandam, terwijl prijzen in het gehele land daalden met 16% naar 103 in Amsterdam, met 15% naar 91 in Utrecht, met 14% naar 80 in Eindhoven, met 13% naar 89 in Rotterdam en met 4% naar 95 in Maastricht. De enige Nederlandse stad die een stijging in prijzen liet zien in de eerste helft van 2009 en dezelfde periode vorig jaar was Hoofddorp, waar prijzen stegen met 14% van jaar-tot-jaar.




Nederlanders prijsbewust

In de eerste helft van 2009 hadden de Noorse en Ierse reizigers het predicaat `Europeanen die het meeste uitgeven' wanneer ze naar het buitenland reizen. Volgens het onderzoek van Hotels.com geven ze gemiddeld 122 per nacht uit aan hotels. Nederlandse reizigers blijken relatief prijsbewust in zowel binnen- als buitenland. Ze betalen in Nederland gemiddeld 105 en in het buitenland gemiddeld 111 per kamer per nacht.

Nederland in vergelijking tot belangrijkste Europese landenbestemmingen Alle belangrijke Europese landenbestemmingen zagen de gemiddelde betaalde prijzen dalen van jaar-tot-jaar in de eerste 6 maanden van 2009, vergeleken met dezelfde periode in 2008. De grootste dalingen kwamen voor in Ierland, waar de gemiddelde prijs die voor een hotelkamer werd betaald in de eerste 6 maanden van dit jaar daalde met 26% in vergelijking tot dezelfde periode in 2008. In Nederland zijn de prijsdalingen in vergelijking tot belangrijke landenbestemmingen minder sterk.

Over de HPI
De HPI identificeert de daadwerkelijk door klanten van Hotels.com betaalde prijzen per kamer over de gehele wereld en niet de geadverteerde prijzen. De meting wordt verricht onder 78.000 hotels in meer dan 13.000 locaties. De HPI geeft inzicht in hotelprijzen voor de periode januari tot juni 2009 vergeleken met dezelfde periode het jaar ervoor.





Einde persinformatie. Donderdag 17 september 2009.

Noot voor de redactie (