Haven Amsterdam

Pontsteiger gebouw Houthaven

17 september 2009

De Houthaven in Westerpark gaat veranderen, drastisch veranderen ten opzichte van het huidige beeld. Maar de veranderingen ten opzichte van 1930 zijn minder groot. Waren er in die tijd geulen en dammen om hout in te laten drijven, dan komen er nu grachten en kades om op te wonen (zie foto 1).

door Aart Hiemstra -

Foto 1. De Houthaven in Westerpark gaat drastisch veranderen.

Veranderingen Houthaven

De eerste veranderingen in het havenwater van de Houthaven zijn inmiddels voltooid: de Haparandadam met de auto afzetplaats en de vierentwintig nieuwe ligplaatsen aan de strekdam.

Het meest in het oogspringende gebouw is het Pontsteigergebouw van ongeveer tachtig meter hoog. Dit gebouw zal bestaan uit twee verticale gebouwen die op de bovenste etages horizontaal verbonden worden.

Veiligheidsonderzoek

Op basis van het ontwerp is een onderzoek gedaan naar de te verwachten windhinder en de beveiliging tegen aanvaring. Het bureau Cauberg-Huygen heeft windproeven gedaan en de uitkomsten geven een windbeeld te zien dat voorspelbaar is voor de scheepvaart. Het is van dien aard dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan door plotseling optredende koerswijzigingen ten gevolge van een veranderende windrichting of kracht.

Locatie gebouw

Ten aanzien van de locatie van het gebouw zijn afspraken gemaakt. De uiterste grens aan de noordzijde ligt op de plek van de huidige pontsteiger. Binnen de vastgestelde contouren komt aan de noord- en oostzijde een aanvaringbescherming van buispalen tot twee meter boven het water. De doorvaarbreedte naar de Westerkeersluis wordt hierdoor minimaal versmald.

Aan de westzijde van het gebouw komt een jachthaven die bescherming ondervindt van de noordelijke aanvaringbescherming. Door dit ontwerp is de afstand tot de nieuwe steigers aan de strekdam is zo groot mogelijk gehouden.

De bestemmingplan procedure is 10 september 2009 afgerond.

Meer informatie?