Pontsteiger gebouw Houthaven
17 september 2009
De Houthaven in Westerpark gaat veranderen, drastisch veranderen ten
opzichte van het huidige beeld. Maar de veranderingen ten opzichte van
1930 zijn minder groot. Waren er in die tijd geulen en dammen om hout
in te laten drijven, dan komen er nu grachten en kades om op te wonen
(zie foto 1).
door Aart Hiemstra -
Foto 1. De Houthaven in Westerpark gaat drastisch veranderen.
Veranderingen Houthaven
De eerste veranderingen in het havenwater van de Houthaven zijn
inmiddels voltooid: de Haparandadam met de auto afzetplaats en de
vierentwintig nieuwe ligplaatsen aan de strekdam.
Het meest in het oogspringende gebouw is het Pontsteigergebouw van
ongeveer tachtig meter hoog. Dit gebouw zal bestaan uit twee verticale
gebouwen die op de bovenste etages horizontaal verbonden worden.
Veiligheidsonderzoek
Op basis van het ontwerp is een onderzoek gedaan naar de te verwachten
windhinder en de beveiliging tegen aanvaring. Het bureau
Cauberg-Huygen heeft windproeven gedaan en de uitkomsten geven een
windbeeld te zien dat voorspelbaar is voor de scheepvaart. Het is van
dien aard dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan door plotseling
optredende koerswijzigingen ten gevolge van een veranderende
windrichting of kracht.
Locatie gebouw
Ten aanzien van de locatie van het gebouw zijn afspraken gemaakt. De
uiterste grens aan de noordzijde ligt op de plek van de huidige
pontsteiger. Binnen de vastgestelde contouren komt aan de noord- en
oostzijde een aanvaringbescherming van buispalen tot twee meter boven
het water. De doorvaarbreedte naar de Westerkeersluis wordt hierdoor
minimaal versmald.
Aan de westzijde van het gebouw komt een jachthaven die bescherming
ondervindt van de noordelijke aanvaringbescherming. Door dit ontwerp
is de afstand tot de nieuwe steigers aan de strekdam is zo groot
mogelijk gehouden.
De bestemmingplan procedure is 10 september 2009 afgerond.
Meer informatie?
Haven Amsterdam