Ingezonden persbericht
Persbericht
NNO brengt
Vrienden Wensconcert
Groningen, 7 september 2009 - Het Noord Nederlands Orkest (NNO) begint het reguliere concertseizoen met het jaarlijkse Vrienden Wensconcert. Vrienden van het NNO stellen elk jaar een concert naar wens samen. Dit jaar speelt het orkest onder leiding van dirigent Tomas Hanus Smetana's De Moldau, Bruchs Vioolconcert en Dvoráks Symfonie nr. 9. De concerten vinden plaats op 17 september in Leeuwarden, 18 september in Drachten en 19 september in Groningen.
Inhoud Programma
Het NNO begint de concertavond met Smetana's De Moldau. Smetana schreef in 1874 een suite van symfonische gedichten onder de naam 'Ma Vlast' (Mijn Vaderland). Het tweede deel van deze suite heet 'Vltava', de Tsjechische benaming voor de Moldau. Het muzikaal schilderij roept de loop van de Moldau op, met daar doorheen afwisselende landschappen. Vervolgens speelt violist Dan Zhu het Vioolconcert van Bruch. Max Bruch begon te werken aan zijn Eerste Vioolconcert in 1864, kort voor zijn benoeming tot directeur van het Koninklijk Instituut in Koblenz. Na de eerste uitvoering, op 26 april 1866, rees bij hem echter twijfel over het stuk en hij stuurde het manuscript naar de violist Joseph Joachim met het verzoek om kritische aantekeningen. De première van het concert in de definitieve vorm werd gegeven op 7 januari 1886 in Bremen. Oorspronkelijk wilde Bruch het concert uit gevoelens van achting ("in Verehrung") opdragen aan Joachim. Deze veranderde het woord "Verehrung" echter door "Freundschaft" en dit staat ook nu nog boven de gedrukte partituur. Na de pauze staat de Negende symfonie van Dvorák op het programma. Het is geen wonder dat de Negende symfonie van Antonin Dvorák zo'n topper is geworden. Temeer omdat de componist zelf het als zijn beste werk beschouwde. De première kwam voor rekening van het New York Philharmonic onder leiding van Arthur Seidl en werd in 1893 in de befaamde Carnegie Hall gegeven. Eén van de aanleidingen tot het ontstaan van Dvoráks Nieuwe Wereld was een bezoek aan de Niagarawatervallen. De componist was dermate onder de indruk van de monumentale schoonheid van dit landschap dat hij besloot er een symfonie aan te wijden.
Programmaoverzicht
Smetana De Moldau
Bruch Vioolconcert
Dvorák Symfonie nr. 9
Dirigent Tomas Hanus
Viool Dan Zhu
> do 17 september | Leeuwarden | De Harmonie | 20.15 uur*
> vr 18 september | Drachten | De Lawei | 20.00 uur*
> za 19 september | Groningen | De Oosterpoort | 20.15 uur*
* Gratis lezing 1 uur voor aanvang concert, in De Oosterpoort om 19.00 uur.
Tomas Hanus, dirigent
Tomas Hanus studeerde bij Jiri Belohlavek aan de Janácek Academie voor Muziek en Drama in Brno (Tsjechië) en werd bekend toen hij in 1999 de internationale dirigentencompetitie in Katowice won. Tomas Hanus is muziekdirecteur van het Nationale Theater Brno. In het seizoen 2006-2007 maakte Hanus zijn succesvolle debuut bij de opera van Parijs met de nieuwe productie van Janáceks The Makropoulos Case. Hij werd onmiddelijk gevraagd voor een reprise een jaar later en voor de New York City Opera in 2009-2010. Toekomstige hoogtepunten omvatten zijn debuuts bij het BBC Symphony Orchestra, het Nederlands Radio Orkest, het Ulster Orkest, het Iceland Symphony Orchestra en bij de Zürich Tonhalle met het Winterthur Orkest. Hanus zal ook aan het Nationale Theater van Praag terugkeren om hun productie van The Makropolous Case te leiden. Daarnaast zal hij ook regelmatig bij Tsjechische orkesten dirigeren, onder meer bij het Symfonieorkest van Praag en de Zlin Philharmonic. Als operadirigent assisteerde Tomas Hanus in 2003 Jiri Belohlavek bij de Finse Nationale Opera met een nieuwe productie van Kata Kabanova en werd in 2005 uitgenodigd voor de directie van de reprise. Hanus werkt regelmatig met het Nationale Theater Praag sinds zijn debuut met Smetana's Devil's Wall in 2001. Tomas Hanus zal volgend seizoen zijn debuut maken bij de Bayerische Staatsoper met een nieuwe productie van Janáceks Jenufa en het seizoen daarop ook terugkeren voor de reprise. In het seizoen 2010-2011 zal Hanus ook Dvoráks Rusalka bij de Bayerische Staatsoper en bij het Edinburgh Festival leiden.
Dan Zhu, violist
Gramphone Magazine noemt hem 'een van de beste Chinese internationale artiesten van deze tijd en The Strad schrijft over hem 'een artiest met grootste bescheidenheid en mooie geluidsweergave. Dan Zhu verkrijgt snel een internationaal status. Hij geeft concerten in Noord en Zuid Amerika, Europa en Azië. Als solist was hij te zien bij het l'Orchestre national de Belgique, China Philharmonic Orchestra, l'Orquestra de Cadaqués, l'Orchestre National d'Île de France, l'Orchestre symphonique de Montreal, Munich Symphony Orchestra, Vienna Chamber Orchestra en het l'Orchestre royal de chambre de Wallonie. Als musicus in een kamerorkest heeft hij naast Philippe Entremont, Richard Goode, Paul Meyer en Jean-Yves Thibaudet gespeeld tijdens het Marlboro Festival (USA), Prades-Casals Festival, Festival Pont-Levoy, Festival de Giverny (Frankrijk) en het Spoleto Festival (Italie). In seizoen 2008 - 2009 was Dan Zhu te horen in onder meer in London, Mexico City, Paris, Sao Paolo en Washington D.C bij onder andere het Hong Kong Philharmonic, het Hamburg Symphony Orchestra, het Shanghai Symphony Orchestra, het Belgrade Radio Symphony Orchestra en ook bij het Noord Nederlands Orkest. Tot zijn prijzen behoren onder meer Laureates bij het Concours Reine Elisabeth in Brussels en Concours Musical International de Montreal. Dan Zhu studeerde bij Ivry Gitlis, Gerard Poulet, Lucie Robert en Aaron Rosand. Tegenwoordig speelt Dan Zhu op een Carlo Antonio Testore viool uit 1763 die hij leent van de Alexis Gregory Foundation.
Het Noord Nederlands Orkest
Het Noord Nederlands Orkest (NNO) heeft wortels in het jaar 1862, toen de Groninger Orkest Vereniging werd opgericht. Hierdoor mag het NNO als het oudste nog bestaande symfonieorkest van Nederland gezien worden. Op dit moment is het Noord Nederlands Orkest het grootste regionale symfonieorkest in Nederland. Met Groningen als standplaats verzorgt het orkest zo'n 120 concerten per seizoen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en op belangrijke podia in de rest van Nederland, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam en De Doelen in Rotterdam. Het NNO treedt ook regelmatig in het buitenland op (zoals eerder in Duitsland en Spanje en in begin november zeer succesvol in de Salle Pleyel en de Cité de la Musique in Parijs), is regelmatig te beluisteren tijdens radio-uitzendingen en heeft de afgelopen vijf jaar diverse CD's op gerenommeerde labels uitgebracht die in de vakpers enthousiast zijn ontvangen. De programmering van het orkest onderscheidt zich door durf en originaliteit en leverde het orkest de nominatie op voor de Klassieke Muziekprijs 2005-2006 van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). In elk seizoenprogramma zijn cross-overs te vinden met andere muziekstijlen - zoals jazz en popmuziek - naast bijzonder samengestelde programma's van barok tot 21e-eeuws. Daarnaast organiseert het NNO samen met stichting Prime elk jaar een festival rond een prominente, hedendaagse componist. Sinds 2000 hebben internationaal gelauwerde componisten als Terry Riley, Arvo Pärt, Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm, Sir Harrison Birtwistle, Heiner Goebbels en Sofia Gubaidulina, Philip Glass en Laurie Anderson Groningen aangedaan. Het NNO werkte in het verleden met vooraanstaande dirigenten zoals Jean Fournet, Franz Paul Decker, Alain Lombard, Sergiu Comissiona, Richard Dufallo, Nikolai Alexeev, Jan Willem de Vriend, Jacques Mercier, Alexander Vedernikov en Viktor Liberman, die van 1997 tot 1999 chef-dirigent van het NNO was. Sinds seizoen 2005-2006 is Michel Tabachnik chef-dirigent van het orkest. Daarnaast is Michel Tabachnik met ingang van seizoen 2008-2009 ook de nieuwe chef-dirigent / artistiek directeur van het Vlaams Radio Orkest.
{Noot voor de redactie,