Gemeente Abcoude


Kwaliteit voorop bij aanbesteding hulp bij het huishouden

Goede kwaliteit en continuïteit in het aanbod zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de gemeente Abcoude en de mensen die hulp bij het huishouden ontvangen. De gemeente gaat de hulp bij het huishouden voor 2010 opnieuw aanbesteden. In de vergadering van 15 september heeft het college van B&W besloten het aanbestedingsdocument Aanbesteding hulp bij het huishouden Samenwerkingsverband Utrecht West voor de gemeente Abcoude, De Ronde Venen en Loenen te hanteren.

De contracten met de huidige leveranciers van de hulp bij het huishouden lopen dit jaar af. Daarom gaat de gemeente Abcoude voor 2010 de hulp bij het huishouden, samen met de gemeente De Ronde Venen en Loenen opnieuw aanbesteden. Het melding voor de aanbesteding is gepubliceerd op www.aanbestedingskalender.nl.

Kwaliteit en keuzevrijheid Het vastgestelde kwaliteitsniveau en een gedifferentieerd tarief zijn belangrijke maatstaven in de aanbesteding. Elke leverancier (bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie, zorgcentrum of schoonmaakorganisatie) die het kwaliteitsniveau kan bieden, en het tarief voor hh1 tussen EUR 17,50 en EUR 21,50 en voor hh2 tussen EUR 21,50 en EUR 23,50 aanbiedt wordt gecontracteerd door de gemeente. Concreet betekent dit tevens meer keuzevrijheid, want hoe meer leveranciers worden gecontracteerd, hoe meer keuzevrijheid voor de cliënt.

Terugdringen alfahulpen Een belangrijk aandachtspunt in de aanbesteding is dat hulp bij het huishouden niet wordt geleverd met de alfahulpconstructie. Deze constructie, waarbij hulpen zelfstandig werken en de cliënt werkgever is van de hulp, is alleen nog mogelijk wanneer de alfahup en de cliënt hier zelf voor kiezen en kan dan slechts plaatsvinden onder een PGB of de regeling Dienstverlening aan huis. Toepassing van persoongebonden budgetten (PGB) en eventuele andere regelingen om de inzet van alfahulpen door de cliënt mogelijk te maken vallen buiten de aanbesteding.

Informatie over deze aanbesteding verloopt via Inkoop Bureau Midden Nederland, contactpersoon de heer P.H. Nootenboom. U kunt uw vragen, onder vermelding van Hulp bij het huishouden gemeenten via e-mail richten aan: p.nootenboom@derondevenen.nl, of per post via Inkoop Bureau Midden Nederland, t.a.v de heer P.H. Nootenboom, Croonstadtlaan 111, 3641 AL, Mijdrecht of Postbus 250, 3640 AG, Mijdrecht.

Bijgaand treft u de documenten aan die bij de aanbesteding van kracht zijn:

Aanbestedingsdocument aanbestedingsdocument.pdf PDF-bestand 161kB

Inkoopvoorwaarden inkoopvoorwaarden.pdf PDF-bestand 49kB

Raamovereenkomst raamovereenkomst.pdf PDF-bestand 104kB


---

17 september 2009

grieppandemie