ANP wil 35 arbeidsplaatsen schrappen

17/09/2009 16:00

ANP

RIJSWIJK - Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) snijdt in de vaste kosten om tegenvallende omzetten het hoofd te bieden. Daarnaast wordt gestopt met een aantal verliesgevende activiteiten. In een adviesaanvraag aan de ondernemingsraad maakt de directie bekend in Rijswijk en Amsterdam op korte termijn circa 35 arbeidsplaatsen te willen schrappen. De ingreep past bij het voornemen van het ANP zich te concentreren op de kernactiviteiten: nieuws, alarmering en agendering.

De hardste klappen vallen bij foto en video. Op de fotoredactie verdwijnen tien banen en bij Capital, een dochterbedrijf in opdrachtfotografie, vijf. "De omzetten staan onder zware druk, omdat de concurrentie zo enorm is toegenomen en er sprake is van prijsdumping," aldus Luc van Gompel, algemeen directeur van het ANP. "Wij kunnen daar, met een grote staf van vaste fotografen en redacteuren, niet langer mee concurreren. Foto is een freelance-sector geworden. Bij kranten zijn al jaren geen vaste mensen meer in dienst, het ANP moet nu aansluiten."

ANP Video stopt volgend jaar met de productie van een dagelijkse, algemene nieuwsdienst. ANP blijft nieuws maken, maar zal deze video's in losse pakketten gaan aanbieden. Zo kan het dat een afnemer alleen binnenlands- of buitenlands nieuws afneemt en dat bij het ontbreken van afnemers geen sportvideo's meer worden geproduceerd. "In de videosector wachten we al heel lang op advertentie-inkomsten, maar zolang die er niet zijn kan ANP niet kosten blijven maken in de hoop op een doorbraak," aldus Van Gompel.

ANP zal wel sterk inzetten op opdrachtvideo. ANP Capital verlegt het accent van de activiteiten van opdrachtfoto naar opdrachtvideo. Vijf fotografen verliezen daardoor hun baan. Capital verhuist van Schiphol-Oost naar Rijswijk.

Bij tekstredacties van ANP verdwijnen naar verwachting tien arbeidsplaatsen. Daar wordt vooral bespaard op initiatieven waarmee de laatste jaren werd getracht nieuwe omzet te behalen, zoals entertainment, wetenschap en lifestyle. "We trekken ons niet terug van die gebieden, want er zullen ook in de mediasector weer betere tijden aanbreken. Maar nu concentreren we ons op dat wat een persbureau onverslaanbaar maakt: nieuws, agenda en alarmering," zegt Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur/directeur van ANP Media. "Onze nieuwsdienst wordt versterkt en dat gaat ten koste van andere deelredacties."

Ook bij de verkoopafdelingen (ANP Business Solutions) en in de stafafdelingen gaat een aantal fte's verloren. Verder is ANP van plan de activiteiten in België op het gebied van distributie van persberichten te verkopen.

Het Algemeen Nederlands Persbureau bestaat uit:


- ANP Media, dat in tekst, foto, video, graphics, radio, internet en teletekst nieuws maakt voor een breed scala van vrijwel alle Nederlandse media.


- ANP Business Solutions, dat (in samenwerking met uitgevers) tekst, foto's, digitale knipselkranten en de Nederlandse media-agenda verkoopt in de zakelijke markt.


- ANP Financial News, een samenwerking met Reuters op het gebied van financieel nieuws.


- ANP Pers Support, een joint venture met PR Newswire, dat persberichten, foto's en nieuwsvideo's verspreidt naar de (internationale) media, onder meer via het netwerk van het ANP.


- ANP Capital, een bedrijf in opdrachtfoto- en video.

Het ANP, dat dit jaar 75 jaar bestaat, heeft vestigingen in Amsterdam en Rijswijk en telt 240 fte.