Streekproducten uut Grunnen in de lift!
17 september 2009
De Groningse regio's Noord en Centraal gaan streekproducten
professioneler verkopen en promoten. Meer producten, nieuwe markten,
grotere afzet en uitbreiding van de distributie van streekproducten
moeten leiden tot een sterkere marktpositie. De Groningse
streekproductenorganisaties krijgen hiervoor een flinke subsidie van
Europa, provincie Groningen en gemeenten. Volgende week nemen ze met
diverse lokale activiteiten deel aan het populaire landelijke
evenement de Week van de Smaak.
Het aanbod van streekproducten wordt uitgebreider en er komen meer
verkooppunten. De distributie wordt fors verbeterd door meer gebruik
te maken van internet en er worden nieuwe markten aangeboord zoals
relatiegeschenken, kerstpakketten en bedrijfskantines. Daarom moet de
eigen organisatie, de onderlinge samenwerking en die met andere
partners zoals overheden, bedrijven, individuele ondernemers,
natuurbeschermingsorganisaties verbeterd worden. De organisaties gaan
ook een belangrijke rol spelen bij de regiomarketing in
Noord-Groningen en participeren met allerlei lokale activiteiten in
het populaire landelijke evenement de Week van de Smaak.
De vijf betrokken organisaties zijn:
* Plattelandswinkels Groningen
* Gegarandeerd Groningen
* Waddengoud
* Stichting Spelt Pieterburen en omstreken
* Stichting Keurmerk Streekproduct Westerwolde.
Het project wordt samen met de landelijke organisatie Streekeigen
Product Nederland (SPN) uitgevoerd.
De organisaties gaan ook de kwaliteit van nieuwe initiatieven op de
streekproductenmarkt bewaken en zij streven naar certificering. Door
erkenning van het hele aanbod bij SPN kunnen producten het logo
"Erkend Streekproduct" gaan voeren. Alle producten krijgen een
identificatienummer waardoor opname in de landelijke database 'Doe de
streekproef' mogelijk is. Op www.doedestreekproef.nl staan alle
streekproducten. Deze site groeit landelijk uit tot een belangrijk
promotie- en distributiekanaal.
Een greep uit de concrete plannen: Gegarandeerd Groningen wil
producten afzetten bij 10 nieuwe supermarkten, naast de 20 die ze al
bedient. Ook moeten er meer delicatessenzaken, VVV's en restaurants
als afnemers worden geworven. Waddengoud wil het bestaande netwerk van
45 bedrijven uitbreiden met 50 nieuwe ondernemingen. Ook wil
Waddengoud 5 nieuwe arrangementen in de waddenstreek en minimaal 15
nieuwe producten en diensten aan gaan bieden. Waddengoud zet zich
eveneens in voor boerderijwinkels, en zal 30 winkels doorlichten met
een quick-scan, waarna wordt ingezet op verbetering en
professionalisering van 20 van deze winkels. Plattelandswinkels
Groningen willen 20 nieuwe Plattelandswinkels openen, en de bestaande
winkels verbeteren. Stichting Spelt Pieterburen en omstreken zet onder
meer in op de realisatie van een Spelt informatiecentrum en het
ontwikkelen van 3 nieuwe speltproducten.
Streekproducten leveren een belangrijke bijdrage aan de economische
ontwikkeling van de regio. Het project krijgt daarom zowel Europese
als provinciale en gemeentelijke subsidie. De totale kosten van het
project zijn EUR 1.482.895, LEADER Hoogeland draagt EUR 363.235 bij en
Vitaal Platteland Centraal EUR 55.562. De organisaties leveren zelf
een bijdrage van 30% van de kosten.
17 september 2009
Provincie Groningen