Provincie Groningen

Streekproducten uut Grunnen in de lift! 17 september 2009

De Groningse regio's Noord en Centraal gaan streekproducten professioneler verkopen en promoten. Meer producten, nieuwe markten, grotere afzet en uitbreiding van de distributie van streekproducten moeten leiden tot een sterkere marktpositie. De Groningse streekproductenorganisaties krijgen hiervoor een flinke subsidie van Europa, provincie Groningen en gemeenten. Volgende week nemen ze met diverse lokale activiteiten deel aan het populaire landelijke evenement de Week van de Smaak.

Het aanbod van streekproducten wordt uitgebreider en er komen meer verkooppunten. De distributie wordt fors verbeterd door meer gebruik te maken van internet en er worden nieuwe markten aangeboord zoals relatiegeschenken, kerstpakketten en bedrijfskantines. Daarom moet de eigen organisatie, de onderlinge samenwerking en die met andere partners zoals overheden, bedrijven, individuele ondernemers, natuurbeschermingsorganisaties verbeterd worden. De organisaties gaan ook een belangrijke rol spelen bij de regiomarketing in Noord-Groningen en participeren met allerlei lokale activiteiten in het populaire landelijke evenement de Week van de Smaak.

De vijf betrokken organisaties zijn:

* Plattelandswinkels Groningen

* Gegarandeerd Groningen

* Waddengoud

* Stichting Spelt Pieterburen en omstreken
* Stichting Keurmerk Streekproduct Westerwolde.

Het project wordt samen met de landelijke organisatie Streekeigen Product Nederland (SPN) uitgevoerd.

De organisaties gaan ook de kwaliteit van nieuwe initiatieven op de streekproductenmarkt bewaken en zij streven naar certificering. Door erkenning van het hele aanbod bij SPN kunnen producten het logo "Erkend Streekproduct" gaan voeren. Alle producten krijgen een identificatienummer waardoor opname in de landelijke database 'Doe de streekproef' mogelijk is. Op www.doedestreekproef.nl staan alle streekproducten. Deze site groeit landelijk uit tot een belangrijk promotie- en distributiekanaal.

Een greep uit de concrete plannen: Gegarandeerd Groningen wil producten afzetten bij 10 nieuwe supermarkten, naast de 20 die ze al bedient. Ook moeten er meer delicatessenzaken, VVV's en restaurants als afnemers worden geworven. Waddengoud wil het bestaande netwerk van 45 bedrijven uitbreiden met 50 nieuwe ondernemingen. Ook wil Waddengoud 5 nieuwe arrangementen in de waddenstreek en minimaal 15 nieuwe producten en diensten aan gaan bieden. Waddengoud zet zich eveneens in voor boerderijwinkels, en zal 30 winkels doorlichten met een quick-scan, waarna wordt ingezet op verbetering en professionalisering van 20 van deze winkels. Plattelandswinkels Groningen willen 20 nieuwe Plattelandswinkels openen, en de bestaande winkels verbeteren. Stichting Spelt Pieterburen en omstreken zet onder meer in op de realisatie van een Spelt informatiecentrum en het ontwikkelen van 3 nieuwe speltproducten.

Streekproducten leveren een belangrijke bijdrage aan de economische ontwikkeling van de regio. Het project krijgt daarom zowel Europese als provinciale en gemeentelijke subsidie. De totale kosten van het project zijn EUR 1.482.895, LEADER Hoogeland draagt EUR 363.235 bij en Vitaal Platteland Centraal EUR 55.562. De organisaties leveren zelf een bijdrage van 30% van de kosten.

17 september 2009