1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMo-2009/8274
Uw kenmerk
Datum 17 september 2009 -
Onderwerp 2e evaluatie reserveringssysteem CBR Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
In vervolg op mijn brief van 26 juni 2009 (kamerstuk 29 398, nr. 167) aangaande
het reserveringssysteem van het CBR en het antwoord hierop van de Tweede
Kamer per brief van 29 juni 20091, doe ik u bijgaand de uitkomsten van de
tweede evaluatie van het nieuwe reserveringssysteem van het CBR toekomen.
In deze brief ga ik achtereenvolgens in op de invoering van fase 2, de uitkomsten
van de tweede evaluatie en het vervolgproces. Voor een uitgebreide beschrijving
van de aanleiding en totstandkoming van het nieuwe reserveringssysteem verwijs
ik u naar mijn brief van 26 juni 20092.
Invoering en evaluatie fase 2
Op 6 juli 2009 is fase 2 van het nieuwe reserveringssysteem van start gegaan.
Met de invoering van fase 2 hebben kandidaten de mogelijkheid gekregen om op
vrijwillige basis de rijschool te machtigen om praktijkexamens en toetsen voor de
categorie B (personenauto) te reserveren. De machtiging van de rijschool verloopt
via DigiD.
Parallel aan de invoering van fase 2 heeft het CBR op verzoek van de
rijschoolbranche tevens drie verbeteringen doorgevoerd ten einde rijscholen meer
flexibiliteit te geven bij het reserveren van B-examens. Deze drie verbeter-
voorstellen vloeiden voort uit de afstemming met de branche die heeft
plaatsgevonden voor de invoering van fase 1, maar die vanwege technische
redenen niet meer in fase 1 konden worden meegenomen.
Uitkomsten tweede evaluatie
In het kader van de tweede evaluatie is door een onafhankelijk bureau in de
periode van 31 juli tot 24 augustus 2009 een enquête uitgevoerd onder de
rijscholen en in de periode 24 juli tot 24 augustus 2009 onder examenkandidaten.
Daarnaast is de ontwikkeling van de reserveringstermijnen onderzocht en heeft
het CBR ervaringen met de nieuwe systematiek verzameld.
De uitkomsten van de evaluatie kunnen als volgt worden samengevat:
1 Uw kenmerk: 2009Z12577/2009D33065
2 Uw kenmerk: 29 398 nr. 167
a
Pagina 1 van 3
· De invoering van fase 2 is zonder problemen verlopen. Ondanks het feit dat Datum
de helft van de rijscholen de kandidaten nog niet actief had aangespoord
om hen via DiGiD te machtigen, hadden eind augustus al circa 3.000 Ons kenmerk
kandidaten hun rijschool gemachtigd. Uit de enquête onder de VenW/DGMo-2009/8274
examenkandidaten is gebleken dat zij de machtiging als zeer gemakkelijk
hebben ervaren.
· De rijscholen zijn overwegend positief over de drie ingevoerde
verbetervoorstellen. Uit de reacties blijkt dat de kleine rijscholen het meest
positief zijn over het reserveren van herexamens sinds 1 juni 2009. Grote
rijscholen lijken meer moeite te hebben. Dit sluit aan bij de
enquêteresultaten van fase 1, waaruit blijkt dat grote rijscholen hun
inkoopgedrag het sterkst hebben moeten aanpassen.
· De rijscholen zijn ten opzichte van de enquête van fase 1 positiever over de
effecten van de nieuwe reserveringssystematiek op het reserveren van
herexamens. Toen ervoer slechts 26% de situatie als goed en merkte 7%
geen verschil tegen respectievelijk 53% en 15% nu.
· De gemiddelde reserveringstermijnen voor eerste examens, tussentijdse
toetsen en herexamens voldoen allen aan de gestelde normen van
maximaal 7 weken voor eerste examens en toetsen en maximaal 5 weken
voor herexamens. Beide termijnen lagen in week 34 gemiddeld rond de
3 weken. Dit geldt voor alle examenplaatsen, de aanvankelijke pieken die
zich dit voorjaar in een aantal plaatsen voordeden, zijn weggewerkt.
Geplande bijstellingen in overleg met branche
Het CBR voert over de invoering van de nieuwe reserveringssytematiek intensief
overleg met de branche (BOVAG, FAM en VRB). Alle partijen hebben zich
uitgesproken voor de implementatie van fase 3 per 5 oktober 2009. Uit de
overleggen is een aantal verdere verbetervoorstellen naar voren gekomen,
waarmee de flexibiliteit van de nieuwe reserveringssystematiek binnen de
randvoorwaarden nog verder kan worden vergroot. Met de branche is afgesproken
dat de volgende maatregelen zullen worden doorgevoerd:
· Medio 2010 zal een mogelijkheid worden ingevoerd om eerste examens
en herexamens uit te wisselen. Het CBR heeft hiervoor een technische
mogelijkheid gevonden om ondanks de verschillende normen voor eerste
examens (7 weken) en herexamens (5 weken) op termijn toch invulling te
geven aan de wens van de brancheorganisaties om tot een
uitwisselbaarheid te komen tussen de examencategorieën. In verband
met technische aanpassingen is invoering niet op korte termijn mogelijk.
· Daarnaast zal het CBR zich maximaal inspannen om de piekcapaciteit
voor het afnemen van examens in het hoogseizoen verder te vergroten.
Hierbij wordt onder andere gedacht aan het verder doorvoeren van
verlofregulering, overwerk en het vergroten van het aantal werkbare
dagen.
Conclusie en vervolg
Op grond van de resultaten van de tweede evaluatie kan worden geconcludeerd
dat de reserveringstermijnen sinds de invoering van fase 1, waarbij herexamens
alleen nog op naam kunnen worden gereserveerd, binnen de gestelde normen zijn
gekomen. In mijn optiek is hiermee de invoering van fase 3, waarbij alle
praktijkexamens voor de categorie personenauto verplicht op naam moeten
worden gereserveerd, gerechtvaardigd. Hiermee moet het CBR in staat zijn om de
reserveringstermijnen in het hoogseizoen 2010 in alle examenplaatsen structureel
acceptabel en beheersbaar te houden.
Pagina 2 van 3
Datum
Ook moet worden geconstateerd dat de Aanpak reserveringstermijnen grote
gevolgen heeft voor de wijze van reserveren van rijscholen. Het structureel ver Ons kenmerk
vooruit en naamloos inkopen van examencapaciteit wordt sterk beperkt. Het VenW/DGMo-2009/8274
onbeperkt wisselen en teruggeven van teveel ingekochte capaciteit behoort na de
invoering van fase 3 tot het verleden. Het CBR heeft mij aangegeven dat zij oog
blijft houden voor de consequenties van de nieuwe reserveringssystematiek voor
alle rijscholen, groot en klein.
Zoals met u is afgesproken zal invoering pas plaatsvinden nadat met u over de
resultaten van de evaluaties is gesproken.
Indien fase 3 op 5 oktober kan worden geïmplementeerd, begint de pilotfase die
is vastgesteld op één jaar. Na afloop van de pilotfase (oktober 2010) zal een
eindevaluatie van het nieuwe reserveringssysteem plaatsvinden en moet duidelijk
zijn in hoeverre dit geleid heeft tot stabiele reserveringstermijnen die ook in het
hoogseizoen binnen de normen blijven.
Samen met de brancheorganisaties BOVAG Rijscholen, FAM en VRB zal het CBR
gedurende het pilotjaar de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen. Indien
knelpunten optreden, zal in gezamenlijk overleg naar passende oplossingen
worden gezocht.
Om de implementatie zo soepel mogelijk te laten verlopen zal bij de invoering van
fase 3 tot 1 januari 2010 sprake zijn van een overgangsregeling. Deze regeling
houdt in dat examenaanvragen die vóór 5 oktober zijn ingediend nog niet
gemachtigd hoeven te zijn. Vanaf examendatum 1 januari 2010 moeten alle
reserveringen op naam gemachtigd zijn.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat